AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #1 Skrevet 20. juni 2015 Jeg prøver å skrive en novelle som er basert på en drøm jeg hadde bare for morro skyld:) Den involverer et gammelt hus som hovedpersonen nettopp har kjøpt og er skikkelig shabby så det må renoveres. Men jeg eier ikke et hus og har heller aldri bodd i et så jeg aner ikke hva som er vanlig å måtte gjøre foruten om å male, tapetsere, legge gulv etc. To rom som karakteren må inn i for historien sin del er (surprise, surprise)kjeller og loft. Hva er vanlig å måtte gjøre der? Føler meg teit som spør men setter pris på hjelp:) Anonymous poster hash: 8b50a...341
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #2 Skrevet 20. juni 2015 Hva som er vanlig for gamle hus vet i grunn ikke jeg heller. Men jeg kan nevne litt fra huset vi bor i nå, et tømmerhus fra etterkrigstiden. Det gikk an å bo her før vi pusset opp også, så det går vel kanskje ikke heeelt under "skikkelig shabby"? Jeg forteller litt likevel, så ser du om det er noe du kan bruke. - Ytterkledningen på værveggen er tørr og sprø. Mellom kledningen og selve tømmeret er det luft og litt sammensunken glava(glassvatt?). - Det var mange gamle ledninger, morkne og brannfarlige. Sikringsskapet var underdimensjonert for dagens bruk. - Kjellergulvet består av jord. Det er mangelfull isolasjon mellom hovedetasje og kjeller. Den lille isolasjonen som har blitt brukt, er jord og avispapir. - Taket hadde et par lekkasjer. - Pipa hadde begynt å slå sprekker inni. - Det fantes ikke røranlegg til oppvask- og vaskemaskin. Og dette er ting som er ganske elementære å ha i orden på et hus. Eller i en leilighet, for den del. Så har du det estetiske; maling, utskifting av benker og skap, legging av gulv, og alt det der. Anonymous poster hash: 6603f...c36
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #3 Skrevet 20. juni 2015 Går mye i å bytte isolasjon, bytte kledning, oppdatere sikringsskapet, fikse fukt/soppskader. I kjelleren vår har vi slitt med mus, det er også fryktelig dårlig isolert, så det er bikkjekaldt der om vinteren. Vi må kle på oss ytterklær for å gå ned og hente ved. På loftet har vi også hatt mus, og må på ett eller annet tidspunkt få ut fingeren og få bort alt av muselort der oppe, sjekke hvilke skader musene evt har gjort på isolasjon og andre ting, og gjerne også etterisolere taket, da vi mister mye varme der. Av overfladisk oppussing er det mye (MYE!!!) sparkling, grunning av furuvegger, maling, legge nye lister, pusse ned gulvet, beise og lakke gulvet.. Ja. Endel ting å gjøre. Anonymous poster hash: b5767...5df
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #4 Skrevet 20. juni 2015 Tusen takk for tips! Kom gjerne med flere, for det er et virkelig shabby hus, men nå har jeg i alle fall noe å starte med^^, Sitte her å skrive skrekk-historier midt på natten så jeg er sikker på jeg skal få et nytt mareritt Anonymous poster hash: 8b50a...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå