Gå til innhold

Komme seg ut av bundet leiekontrakt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har for tiden en jobb der jeg blir nedbemannet om tre måneder, men er bundet av kontrakt. Jeg har bodd der i 4 måneder, men må flytte om 3 pga. ny jobb et annet sted og har skaffet en leilighet der med innflytting i august. Jeg har sendt mail til huseier og sagt at jeg har fått ny jobb og blir nedbemmannet der jeg er han sier jeg er bundet. Blir jeg her så har jeg ingen jobb eller penger å betale med da jeg ikke har jobba lenge nok til å få noe fra NAV.

Kan jeg bare flytte å kreve depositumet eller får jeg ikke det tilbake om jeg bare flytter. Jeg har heller ikke råd til å betale for to leiligheter samtidig med den lønnen jeg har. Kan NAV hjelpe meg her de vil vel at jeg skal jobbe, men da må jeg få flytte og kan ikke betale dobbel leie.

Anonymous poster hash: d9556...68d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn fram kontrakten din og finn oposigelsestiden.

har du ikke oppsigelsestid nevnt i kontrakten sjekker du husleieloven og ser hva den sier...

Ganske sikker på at det ikke er lov å ha uoppsigelig kontrakt..

AnonymBruker
Skrevet

Hør med huseier om du kan fri deg fra kontrakten hvis utleier eller du finner en som ønsker å leie leiligheten videre.

Anonymous poster hash: 5df6b...463

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er oppsigelsestiden din? Du sier ingenting om det. "Jeg sendte mail til huseier, han sier at jeg er bundet"? Du sender oppsigelse, og så skal du betale ut oppsigelsestiden. 

Om du trenger penger til den ekstra måneden, får du be foreldre, ta opp et separat lån el.l. Depositum utbetales ikke innen du er utflyttet og utleier har fått sett igjennom leiligheten - er det noe skader skal det dessuten dekke det.

Anonymous poster hash: 98393...98c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med leieboerforeningen. Det koster ca 200 å bli medlem, men da får du hjelp til å løse problemet. Ender det i forliksrådet skal du ha rett på fri rettshjelp grunnet lav inntekt (?)

En kontrakt har vanligvis 3 mnd oppsigelsestid, og du har sagt opp leiligheten ved å sende mail. Det kan ikke eier nekte på. Eier kan ikke nekte deg å si opp kontrakt. Hvis det ikke står 3 mnd i kontrakten er det vanlig med en til to mnd oppsigelsestid.

Anonymous poster hash: a8d17...86a

AnonymBruker
Skrevet

Når sa du opp og når skal du flytte?

Oppsigelse g
år fra den 1. per måned. Har du tre måneders oppsigelsestid og sa opp i juni skal du betale ut september (t.o.m. 30.)

Skrevet

Sjekk kontrakten som nevnt, der skal det stå oppsigelsestid og evt minimumstid. Har du en tidsbestemt avtale burde du få lov til å fremleie leiligheten, så da blir det evt det du må gjøre. Du kan lese litt mer her.

AnonymBruker
Skrevet

Om han har tidsbestemt kontarkt er det ikke sikkert han har lov å bryte/oppsigelsestid

Anonymous poster hash: d317a...b59
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eier må da klare å framvise litt skjønn når leieboer sier han blir arbeidsledig om han ikke tar jobben på det andre stedet og flytter. Tror eier at leietaker skal grave fram penger uten å ha noe inntekt å vise til? I såfall kommer eier til å ende med tap.

Skjønner ikke slike eiere jeg altså.

Skrevet

Om han har tidsbestemt kontarkt er det ikke sikkert han har lov å bryte/oppsigelsestid

Anonymous poster hash: d317a...b59

Alle kontrakter er vel tidsbestemte? Oppsigelsestid har man uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Spør om du kan skaffe noen som kan overta etter deg, og så kommer du deg unna kontrakten tidligere, evt at utleier kan sette i gang prosessen med en gang. Normal er det tre mnd oppsigelsestid dersom kontrakten ikke sier noe annet, høres ut som du har leietid ut august slik du skriver, i så fall må du belage deg på dobbel leie om du/utleier ikke får inn noen andre. Nav hjelper ikke med dobbel leie, da blir det lån av famlie, venner eller banken.

Eier må da klare å framvise litt skjønn når leieboer sier han blir arbeidsledig om han ikke tar jobben på det andre stedet og flytter. Tror eier at leietaker skal grave fram penger uten å ha noe inntekt å vise til? I såfall kommer eier til å ende med tap.

Skjønner ikke slike eiere jeg altså.Anonymous poster hash: a8d17...86a

Det er strengt tatt ikke utleier sitt problem at leietaker ikke har penger. Så lenge det er betalt inn dpositum tas manglende leie derfra, så da taper ikke utleier noe som helst. Men leietaker får en dårlig referanse til senere. Husk at utleiere også har lån de skal betale på, det er derfor de leier ut.

Anonymous poster hash: ea7e9...371

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke slike eiere jeg altså.

Leietaker plikter å betale ut oppsigelsestid, om man enn må gå til rette for å få de utbetalt. Mange huseiere er avhengige av betaling på feks en leilighet for å betale eget huslån osv. Det er egentlig ikke så veldig sært. Men det går jo an å være litt løsningsoritentert...:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror eier at leietaker skal grave fram penger uten å ha noe inntekt å vise til? 

Det er ikke utleiers sak overhodet hvordan leietaker ordner betalingen. Leietaker vet hva h*n har forpliktet seg til og hvordan midlene fremskaffes er hans sak. 

Det overrasker meg stadig hvor mange som ikke evner å forstå at man skal forholde seg til utleier/leietaker som en profesjonell part. Man går da ikke rundt til alle og forklarer hvordan det står til med inntekter og utgifter hver gang man skal betale for noe. 

Som med alle andre ting skal man alltid ha litt i bakhånd. Er det såpass knapt at det akkurat går i ett hver måned må man finne seg et rimeligere sted å bo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg har lest om kontrakter som for eksempel varer i 1 år der man ikke kan si opp under leieforholdet. Det finnes også kontrakter som kun lar deg si opp for eksempel 1 eller 2 ganger i året, for eksempel mai og desember.

Så TS må nesten grave frem kontrakten.

Det letteste er å kontakte leieboerforeningen.

Anonymous poster hash: 509ac...e3c
AnonymBruker
Skrevet

Ved tidsbestemt kontrakt, så kommer du deg ikke ut av den. Du kan høre med utleier om det er greit at du finner ny leietaker (og tar alle kostnader vedr. annonsering, depositumskonto etc). Dette går de fleste utleiere med på, men det kommer jo helt an på hvordan du ordlegger deg. Og ta nå for guds skyld dette over telefon, ikke feigeveien via mail.

Anonymous poster hash: 2496d...37f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...