Gå til innhold

Sensitiv informasjon i uforseglet konvolutt i posten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt; forsikringsselskapet sendte meg brev med tilgang til mye senstiv informasjon rundt min helsetilstand og personopplysninger - i en konvolutt som IKKE hadde blitt forseglet/lukket. Jeg finner dette veldig alvorlig, men er usikker på om jeg har noen rettigheter eller om jeg kan gå videre med det? Forhåpentligivs har ingen skade skjedd, men likevel. 

Noen som vet hva jeg bør/kan gjøre med det?

Anonymous poster hash: 309dd...428
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter..

AnonymBruker
Skrevet

Var konvolutten helt åpen, altså? Da sender du selvfølgelig en klage til avsenderen.

Anonymous poster hash: 64a56...178
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var konvolutten helt åpen, altså? Da sender du selvfølgelig en klage til avsenderen.

Ja, helt åpen. Aldri vært limt igjen. Vi snakker svært sensitiv informasjon med pasientopplysninger, dette er jo temmelig alvorlig. Vet ikke hva en "klage" i en slik sammenheng vil føre til.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva jeg bør gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva jeg bør gjøre?

Jeg skjønner ikke helt hva slags råd du er ute etter her? Hva annet mener du kan være aktuelt å gjøre enn å kontakte avsender? Det er jo tydelig at det har vært en svikt i rutinene der.

AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon til Datatilsynet i morgen. Dette hører inn under dem.

Postens ansatte er vel de enste som har adgang til konvolutten?

Anonymous poster hash: e7d57...336

AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon til Datatilsynet i morgen. Dette hører inn under dem.

Postens ansatte er vel de enste som har adgang til konvolutten?

Anonymous poster hash: e7d57...336

Lurt, takk for råd. Jo i teorien, det er ikke det som er poenget her. Det er ikke et ukjent problem med "post-tyver" o.l. Dette har ihvertfall fått meg til å innse at lås på postkassen skal til for min del. Sensitive opplysninger om helse, økonomi, persondata, kan faktisk få store konsekvenser hvis noen med uærlige hensikter har snoket. Og de finnes dessverre. Jeg regner med at det ikke har skjedd noen fare, men det føles virkelig ikke godt at slike ting kan skje. 

Skrevet

Veldig mange knvolutter kommer til oss i sorteringen åpne, enten for at limet er for dårlig/gammel og ikke limer eller at avsender ikke gidder å dra av den beskyttelsen som over limet på selvklebende konvolutter. Personlig prøver jeg alltid å lime igjen disse konvoluttene før de går videre, men ikke alltid like lett å oppdage hvis de går gjennom brevmaskinene.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange knvolutter kommer til oss i sorteringen åpne, enten for at limet er for dårlig/gammel og ikke limer eller at avsender ikke gidder å dra av den beskyttelsen som over limet på selvklebende konvolutter. Personlig prøver jeg alltid å lime igjen disse konvoluttene før de går videre, men ikke alltid like lett å oppdage hvis de går gjennom brevmaskinene.

Har ærlig talt aldri opplevd å motta post som ikke har vært forseglet. Dette er fra forsikringsselskap med som sagt veldig sensitiv info, man skulle tro de klarte å lime igjen en konvolutt. Det er veldig tydelig at den ikke har blitt lukket i det hele tatt. Posten burde jo såklart limt igjen når de så dette, umulig å ikke legge merke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...