sprøstekt Skrevet 20. juni 2015 #1 Skrevet 20. juni 2015 Hva har dere? Eller hva hadde dere valgt? Lurer på hva som egentlig er nødvendig. Lurer på om jeg skal holde meg til 128gb, eller legge på 2000 ekstra for halvparten så mye gb å boltre meg i - men er det nødvendig for den gjennomsnittlige brukeren?
Gjest Rocka69 Skrevet 20. juni 2015 #2 Skrevet 20. juni 2015 128GB blir fort lite med iTunes og bilder på MACen. Da kan 256GB være bedre, eller gå over til Macbook Pro og få 512GB(Hos Lefdal/Elkjop så er ikke forskjellen mellom Mac Air på 128GB til en 512GB MacBook Pro mer en drøyt 200 kroner(henholdsvis 9790 og 9987). Men husk på at konkurransen inn PC´er som kjører Windows er større og utvalget større, så da kan du få kraftigere maskiner enn dette til langt lavere pris. Og går du inn samme prisklasse, så vil du kunne få PC er med 16GB minne og 2TB disk. Du kan også kjøpe en NAS
sprøstekt Skrevet 20. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2015 128GB blir fort lite med iTunes og bilder på MACen. Da kan 256GB være bedre, eller gå over til Macbook Pro og få 512GB(Hos Lefdal/Elkjop så er ikke forskjellen mellom Mac Air på 128GB til en 512GB MacBook Pro mer en drøyt 200 kroner(henholdsvis 9790 og 9987). Men husk på at konkurransen inn PC´er som kjører Windows er større og utvalget større, så da kan du få kraftigere maskiner enn dette til langt lavere pris. Og går du inn samme prisklasse, så vil du kunne få PC er med 16GB minne og 2TB disk. Du kan også kjøpe en NAS Bruker du noen andre lagringsenheter også? Ekstern harddisk, USB, skyen eller lignende? Er hobbyfotograf så har en del bilder... Skal sjekke ut Pro nærmere. Vurderer den også, men frister ikke helt mtp portabiliteten. Farter mye rundt så en Air passer meg i grunn bedre. Samtidig... Med en pro slipper jeg være bekymret over kraften og minne.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #4 Skrevet 20. juni 2015 MacBook Pro er i grunn samme som MacBook Air, bare bedre utstyrt(kraftigere prosessor(raskere),mer minne og større diskkapasitet, Inklusivt en DVDbrenner. Flere tilkoblingsmuligheter til ekstern utstyr. Er ikke særlig mye større eller tyngre(ca 0,5 kg tyngre). Jeg bruker både eksterne harddisker, og skytjenester. Vær klar over at det finnes tre type harddisker. 1) Kablet harddisk som du knytter til en maskin 2) trådløse som du kan benytte på samme måte men du har tilgang fra en hver PC/MAC 3) NAS disker, disse kan du koblet til hjemme via trådløst nettverk(du kobler de direkte til bredbåndsruteren din med en kabel), men du kan også lage din private skytjeneste med de ganske enkelt - og du har tilgang fra hvor som helst i verden til din private sky uansett om det er en Mac, PC, nettbrett eller smartmobil. En Seagate 2TB NAS koster faktisk ikke mer enn 1000-lappen hos Clas Ohlson - ikke kjøp originalt Apple - da betaler du kun for merket. Seagate eller Western Digital er to svært anerkjente produsenter av disker. Har du GET som bredbåndsleverandør, så får du snart "ubegrenset" sky hos Jotta. Er du ikke GET kunde, så koster abonnement hos Jotta 59 kroner per måned. Jeg har i hvertfall et par skytjenester gjennom jobben som gir meg 2TB gratis. Google Bilder gir deg gratis ubegrensa bilde/video lagringsplass så lenge bildene er under 13Megapixel og video er i vanlig HD og ikke overskridet 30 frames per sekund. Men sjekk ut Apple hos www.lefdal.com eller www.elkjop.no Anonymous poster hash: e499b...9be
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #5 Skrevet 20. juni 2015 Ikke kjøp den gamle macbook pro'en med dvd-brenner. Den er i fra Juni 2012, veldig gammel i pcsammenheng. Nåværende Macbook pro har blitt oppgradert fem ganger siden den 2012 modellen, sier igrunn sitt. Hva skal maskinen hovedsakelig brukes til? Laste inn bilder på farten og redigering?Anonymous poster hash: 04fec...1e7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #6 Skrevet 20. juni 2015 Ikke kjøp den gamle macbook pro'en med dvd-brenner. Den er i fra Juni 2012, veldig gammel i pcsammenheng. Nåværende Macbook pro har blitt oppgradert fem ganger siden den 2012 modellen, sier igrunn sitt. Hva skal maskinen hovedsakelig brukes til? Laste inn bilder på farten og redigering?Anonymous poster hash: 04fec...1e7 Jeg vil kjøpe den, ta ut dvdspilleren og sette inn enda en harddisk. Det har jeg gjort. 1tb ekstra lagring er gull verdt. I de nye macbookene kan man ikke skifte ut harddiskene selv, stort minus. Anonymous poster hash: b5f51...070 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #7 Skrevet 20. juni 2015 Jeg ville valgt denne Macbook Proen. Ny i år og Elkjøp har dumpet prisen med 2500,- http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMF839HA/ Anonymous poster hash: 04fec...1e7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #8 Skrevet 20. juni 2015 Skal du bruke Adobe programmene er Proen en million ganger bedre. Jeg har en Air og en Pro og det er alltid Proen jeg vender tilbake til for redigering osv. Men igjen, Airen er lettere å drasse rundt på. Absolutt. Hilsen fotografen Anonymous poster hash: 889ee...55f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #9 Skrevet 20. juni 2015 Jeg ville valgt denne Macbook Proen. Ny i år og Elkjøp har dumpet prisen med 2500,-http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMF839HA/ Anonymous poster hash: 04fec...1e7 Men man får ikke byttet den med større harddisk. Anonymous poster hash: b5f51...070 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå