Gå til innhold

Skatt - kan noen forklare meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange som sier det er så ulønnsomt å spare på skatten, jeg forstår ikke helt.

Kan noen sette opp ett regnestykke som viser det?

Anonymous poster hash: a7a27...c42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du sjekke selv ved å sammenligne rentene du får på skattepenger tilgode og rentene du ville fått i bank eller avkastning på penger i fond.

Anonymous poster hash: 8ad03...d05
  • Liker 1
Skrevet

Rentene du får på skatt til gode er lave, for 2014 var den 0,91%.

Selv om rentene er lave nå så får du 2,5% på en god høyrentekonto, og da sier det seg selv at det ikke lønner seg å betale for mye i skatt. Det er lite lønnsomt å låne bort penger til staten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rentene du får på skatt til gode er lave, for 2014 var den 0,91%.

Selv om rentene er lave nå så får du 2,5% på en god høyrentekonto, og da sier det seg selv at det ikke lønner seg å betale for mye i skatt. Det er lite lønnsomt å låne bort penger til staten.

Men det forutsetter at man faktisk setter disse pengene inn på en sparekonto og ikke lar dem inngå i det daglige forbruket, noe mange som bruker skatten til sparing sliter med. Da er nesten 1 prosent rente på pengene mye bedre enn 2,5 prosent rente på 0 kroner.

Anonymous poster hash: 61a8a...6fe

Gjest solavskjerming
Skrevet

Jeg får igjen rundt 40.000 kr. Dersom jeg skulle ha spart de samme pengene hadde jeg hatt de i den banken vi idag uansett bruker og der er beste rente idag 1,6%. Rentene jeg hadde fått mer utgjør da i underkant av 300 kr, ikke noe jeg legger meg ned å gråter over å ha mistet.

Og jeg vet at pengene sikkert ikke hadde vært på konto lengre om jeg skulle spart de selv, hadde nok gått med til småoppussing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...