Gå til innhold

Hvorfor blir det ene barnet tykt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når noen får flere barn, hvorfor hender det da at ett av barna plutselig blir mye tykkere?

Jeg kommer på to eksempler nå i farta, og begge har "normalvektige" foreldre. Ikke snakk om hvalpefett, men at de har vært litt over gjennomsnittet hele livet. Begge de jeg kommer på er yngst i søskenflokken, men vet ikke om dette har noen betydning.

Benbygning, kosthold, gener eller hva kan spille inn her? 

Anonymous poster hash: 29592...4f7
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn ulike steder i søskenflokken blir behandlet forskjellig av foreldrene, ikke nødvendigvis fordi de er ondskapsfulle, men de merker det ikke selv og heller ikke mener å gjøre det. Jeg er yngst i min søskenflokk men det er den eldste som sliter med vekta her.

Anonymous poster hash: 44e2a...d31
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når noen får flere barn, hvorfor hender det da at ett av barna plutselig blir mye tykkere?

Jeg kommer på to eksempler nå i farta, og begge har "normalvektige" foreldre. Ikke snakk om hvalpefett, men at de har vært litt over gjennomsnittet hele livet. Begge de jeg kommer på er yngst i søskenflokken, men vet ikke om dette har noen betydning.

Benbygning, kosthold, gener eller hva kan spille inn her?

Anonymous poster hash: 29592...4f7

De spiser mer og eller er mindre aktive.

Anonymous poster hash: f8fcd...f65

• Liker 7
Skrevet

Dette lurer jeg litt på og.. 

Vi er en søskenflokk på 5, 4 av oss har alltid vært slanke, på grensa til magre da vi var små. Ene broren min derimot har alltid vært en plugg som barn og strever/må være påpasselig med å holde vekta i voksen alder. 

Vi 4 var alle ca 3.5kg ved fødsel, mens broren min var 4.7kg. Moren min la på seg i snitt 15kg i alle svangerskapene, spiste sunt og er slank selv. 

Så det må bare på et eller annet vis være genetisk tenker jeg. Vi alle 5 var veldig aktive barn, det var lite tv-titting, og internett og data eksisterte ikke da vi var små. Ute å lekte hele dagene, og gikk i tillegg på friidrett. 

Samme kostholdet, og alle var aktive. Han er nest yngst i søskenflokken. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er den som er størst blandt mine søsken. Mye større også siden jeg veier ca 90 kilo, mens søstrene mine ligger på ca 60 kilo.

Det som er rart er at jeg var den som var mest aktiv. Jeg spiste lite, men hun ene søstra mi var skikkelig lat og godt kunne spise et helt brød til lunch (inkl smør og pålegg på alle skivene), og enorme middagsporsjoner. Men uansett så holdt hun seg syltynn, mens jeg bare este ut :/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår første var veldig tykk som baby, men det var fordi han sov ca 9 timer i døgnet mens jevnaldrende lå på 14-18 timer. Da ble det jo naturligvis 2 ekstra måltider på ham hver dag. Lillesøster sov like mye som sine jevnaldrende, og var normalvektig. Men vår første har ligget helt på snittet siden 2-årskontrollen, så der var det altså lite søvn som gjorde at han var tykk som liten.

Anonymous poster hash: f4e28...ca3
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner tvillingpar, samme alder som meg å. Den ene er veldig slank, den andre er overvektig. Ikke bare litt, men mye!

Annen venninne er veldig tykk, lillebroren slank. Der er foreldrene også den ene slank og den andre tykk.

Så jeg tror det også kan handle om genetikk og/eller ulik hormonbalanse, der man fra naturen forbrenner mye mer eller mindre enn "gjennomsnittet".

For eksempel har jeg oppdaget, at etter graviditeten, så har min forbrenning sunket enormt! Der en gjennomsnitts kvinne på min alder/vekt/høyde/aktivitet forbrenner drøyt 2000 kalorier, så forbrenner jeg i realiteten bare 1700 kalorier, for å opprettholde vekta.

Mens før graviditeten var jeg i andre enden av skala, jeg kunne spise smør, sjokolade, potetgull, og vanlig mat og fortsatt veie 55 kg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn, 2 av de er veldig lik på sin far både i kropp og væremåte. Mens minstemann er som snytt ut av nesen på meg.. 

Jeg er også fra en søskenflokk på 3, og jeg er "mellomste" og er så snytt ut av nesen på min farmor... begge mine 2 søsken er overvektige- mens jeg er slank uten å måtte jobbe for det..

Genetikk er sikkert gøy for de som gidder ;-)

Anonymous poster hash: 2a1a6...482
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min fam er alle veldig slanke og tynne. Sånn har det vært i alle år. Kun jeg som er overvektig. Jeg Er den friskeste. De som er tynnest er mest syk også. Hatt div sykdommer. Sykdommer en gjerne forbinder med feite usunne folk.

Anonymous poster hash: bb698...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forhold i fosterlivet kan virke inn også, f.eks kan relativt redusert næringstilførsel en periode endre genuttrykk, som gjør at barnet vil konservere alle tilgjengelige kalorier. Det vises også i dyreforsøk.

Anonymous poster hash: f6f5f...afd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forhold i fosterlivet kan virke inn også, f.eks kan relativt redusert næringstilførsel en periode endre genuttrykk, som gjør at barnet vil konservere alle tilgjengelige kalorier. Det vises også i dyreforsøk.

Har du en link til dette? Ikke fordi jeg ikke tror deg, men interessant ;)

Anonymous poster hash: f841d...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Årsakene kan være så mange. Da våre unger var i barnehagealder, var begge tynne. Fra første klasse ble den ene veldig kraftig, tross samme kosthold. Det viste seg etter flere år at h*n hadde lavt stoffskifte.

Anonymous poster hash: e41f3...79b
AnonymBruker
Skrevet

Har du en link til dette? Ikke fordi jeg ikke tror deg, men interessant ;)

Anonymous poster hash: f841d...052

Ikke umiddelbart, jeg har det litt fra artikler, en barnelege og litt ymse kilder egentlig. Det kan f.eks være fostre hvor det har vært morkakesvikt eller svangerskapsforgiftning som har økt risiko for å bli overvektige. Manglende næringstilførsel kan gjøre at fostrene programmerer cellene sine til å lagre energi som fett for å overleve. Det er ikke så hensiktsmessig lenger når barnet er født og mattilgangen er ubegrenset.

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste var tynn som en strek da han var liten, og helt fram til han var ca 19. Da la han kraftig på seg, men gikk ned igjen etter et par år med iherdig innsats. Han er ikke så veldig høy, ca 176, og har den mest kompakte kroppsbygningen jeg har sett, så han blir aldri tynn. Min yngste var en liten bolle helt fra han ble født, og til han var ca 15. Da skøyt han i været og ble over 190 høy og tynn som en strek. Det er han fortsatt som 23-åring. Rart å ha to så forskjellige barn.

Det er forsåvidt likt med meg og min bror. Han var temmelig blubbete som barn/ungdom, men er nå veldig slank. Jeg var en tynn liten flis som barn, men fikk vektproblemer da jeg kom i puberteten. Har strevd med vekta hele livet, og må passe på hva jeg spiser til en hver tid for å holde vekta. Broren min er nesten 190 høy, mens jeg er gjennomsnittlig med 168. Begge våre foreldre var temmelig lave og slanke. 

Både jeg og min bror vokste opp med samme kosthold, jeg var aktiv i idrett, han var aldri det, likevel ble jeg den som strevde med vekta. Begge mine barn vokste opp med samme kosthold og aktivitetsnivå, men en ble kraftig og en ble tynn. Det er nok mange ting som spiller inn, uten at jeg klarer å forklare årsakene. For min egen del, er det nok hormoner som spiller en rolle. Kom i puberteten som 8-åring, og fikk mensen da jeg var 9. Da startet vektproblemene. Kom også i tidlig overgangsalder som 29-åring, så et eller annet hormonelt er det som spiller inn hos meg, tror jeg.

Anonymous poster hash: 3165b...3c4
AnonymBruker
Skrevet

Nesten så jeg må le.
jeg og mannen min har 3 gutter. med ca 2 års mellomrom på alle 3.

De vokser generelt veldig likt egentlig, og er "kraftige" alle 3.

Gutten på 6, veier nesten 10 kg mere enn gutten på 8.
Og kontra vekten på 8 åringen når han var 6, er det snakk om halve barnet.

Her er det syke; 8 åringen spiste da han var 6(som nestemann er nå), og spiser mere fremdeles. men er en urolig unge.

Gutten på 6, er det desidert lateste barnet jeg vet om. lett å be, men finner ikke lykke i å ikke se tv/spille spill; helt motsatt av han på 8.

når det kommer til han på 4, har han samme utvikling som han som nå er 8.
Så her er unnviket midtimann på 6. veier 20 kg minder enn sin mor ;)

EKSEMPEL; gutt 4 år: normal aktivitet men desidert den flinkeste å hjelpe til hjemme osv, spiser 2-3 pannekaker.

gutt 6 år: permanent og kronisk inaktiv.(!), spiser 5 pannekaker.

gutt 8 år: urolig og hit og dit og over alt. hvis han får lov; 10-12 pannekaker lett.

KONKLUSJON; aktivitetsnivå, gener, og matvaner har alt å si. 

Anonymous poster hash: a49da...16c
AnonymBruker
Skrevet

Hormoner og tarmflora. Sistnevnte skapes jo når vi er babyer, men kan endres ved sykdom.

Anonymous poster hash: d3643...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...