Teardrop Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Hva kan jeg bruke denne lakrisroten til?http://no.iherb.com/Starwest-Botanicals-Licorice-Root-C-S-Organic-1-lb/22576 Edit: Jeg har kjøpt feil, det er ikke pulver men små klumper/BITER!!! Endret 22. juni 2015 av Teardrop
Kamikatze Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Lakrisrot er roten til alt godt. Antar den er opphakket. Da kan du først og fremst lage te av den, finfin sammen med ingefær ved forkjølelse. I saus til storfe- og viltgryte kan maltøl og lakris gi et kraftig og mandig preg. Du kan lage et nytt preg på gulrotsuppe/karamellisert (gratinert) gulrotstuing. Gjerne i lag med ingefær og kokosmelk. Fra gammelt av, tygde en skiver av lakrisrot. Nylig oppdaget jeg at morgenen kunne tilbringes i himmelen, ved å tilsette litt lakrisrot i kaffen til morgenespressoen. Lag kjempesterk te av peppermynte, lakris og honning. Ha i en kanelstang, og avkjøl. Tilsett isbiter, masse, og du har en kjempedigg iste som du ikke finner i butikken. 3
Perelandra Skrevet 20. juni 2015 #3 Skrevet 20. juni 2015 (endret) Lakris! Lag lakriskarameller -eller lakrisis Edit - lagt til ny link Endret 20. juni 2015 av Perelandra 2
Teardrop Skrevet 20. juni 2015 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2015 Lakris! Lag lakriskarameller -eller lakrisis Edit - lagt til ny link Vet du om jeg må knuse den jeg linka? Den er i "biter" eller vil det smelte sammen når den varmes eller kommer i væske?
Perelandra Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Vet du om jeg må knuse den jeg linka? Den er i "biter" eller vil det smelte sammen når den varmes eller kommer i væske? Beklager, jeg trodde det var pulver av lakrisrot og ikke biter. Hvis du skal lage is eller karameller, må du først knuse eller rive bitene. Jeg antar det går an å bruke ei vanlig kjøkkenrasp.
Kamikatze Skrevet 22. juni 2015 #6 Skrevet 22. juni 2015 Kjør den i foodprossessoren. Cut and siftet er ganske grovhakket, og må trekke en stund i nesten kokende vann. Hakker du den mindre blir den bedre til te, og smaken trekkes hurtigere ut. Ellers tåler den å ligge i vann. Kok opp vann, ha i og slå av varmen. La den bare stå på varmeplaten til den er avkjølt. La den bare ligge i vannet, om du setter det i kjøleskapet. Sil heller av før bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå