Gå til innhold

Hva kan jeg bruke laktisrot til? (kjøpt ikke plukket)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lakrisrot er roten til alt godt. Antar den er opphakket. Da kan du først og fremst lage te av den, finfin sammen med ingefær ved forkjølelse.

I saus til storfe- og viltgryte kan maltøl og lakris gi et kraftig og mandig preg. :P

Du kan lage et nytt preg på gulrotsuppe/karamellisert (gratinert) gulrotstuing. Gjerne i lag med ingefær og kokosmelk.

Fra gammelt av, tygde en skiver av lakrisrot.

Nylig oppdaget jeg at morgenen kunne tilbringes i himmelen, ved å tilsette litt lakrisrot i kaffen til morgenespressoen.

Lag kjempesterk te av peppermynte, lakris og honning. Ha i en kanelstang, og avkjøl. Tilsett isbiter, masse, og du har en kjempedigg iste som du ikke finner i butikken.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Lakris! :hjerte:

Lag lakriskarameller

-eller lakrisis

Edit - lagt til ny link

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Skrevet

Lakris! :hjerte:

Lag lakriskarameller

-eller lakrisis

Edit - lagt til ny link

Vet du om jeg må knuse den jeg linka? Den er i "biter" eller vil det smelte sammen når den varmes eller kommer i væske?

Skrevet

Vet du om jeg må knuse den jeg linka? Den er i "biter" eller vil det smelte sammen når den varmes eller kommer i væske?

Beklager, jeg trodde det var pulver av lakrisrot og ikke biter. Hvis du skal lage is eller karameller, må du først knuse eller rive bitene. Jeg antar det går an å bruke ei vanlig kjøkkenrasp.

Skrevet

Kjør den i foodprossessoren.  Cut and siftet er ganske grovhakket, og må trekke en stund i nesten kokende vann. Hakker du den mindre blir den bedre til te, og smaken trekkes hurtigere ut.

Ellers tåler den å ligge i vann. Kok opp vann, ha i og slå av varmen. La den bare stå på varmeplaten til den er avkjølt. La den bare ligge i vannet, om du setter det i kjøleskapet. Sil heller av før bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...