Gå til innhold

BARNETV og GISSELDRAMA

sommerfuglene

Anbefalte innlegg

Ble ganske provosert av barnetv idag da de fortalte om gisseldramaet! :o

Jeg syns det skal være opp til oss foreldre og velge hva våre barn skal vite om alt det grusomme som skjer i denne verden. Og ikke minst hvordan vi evt skal fortelle det.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Bytte kanal?

Ja det var jo en god ide ettersom barne tv er dagens høydepunkt for de små i huset.

Syns heller ikke noe særlig om dette, men datteren min snakte så mye om hvorfor barne tv ikke begynte at hun ikke fikk det med seg.

For noen barn, som ser hva de vil på tv, der foreldrene ikke følger med på hva de ser, kan det være en god ting at de opplyser om dette på en positiv måte.

Mange barn ser jo mye unødvenig på tv, og da er det nok mange som blir skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ollebrumm

Synes det er flott hvis det stemmer at gisseldramaet ble snakket om på barne TV. Mange barn tenker mye på det som har skjedd. Da er det fint at det også på TV blir sagt noe som er mer tilpasset barn, enn det nyhetene er. Vi som har barn har et valg om vi lar barna se på barne TV eller ikke. Det er ikke uvanlig at slike temaer tas opp på barne TV. Det samme ble gjort etter 11 september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ganske provosert av barnetv idag da de fortalte om gisseldramaet! :o  

Jeg syns det skal være opp til oss foreldre og velge hva våre barn skal vite om alt det grusomme som skjer i denne verden. Og ikke minst hvordan vi evt skal fortelle det.... :-?

Synes dette var et kjempefint tiltak. Har savnet lenge et "dagsrevyen" for barn. Fint også at de opplyste om Røde Kors telefonene. Sikkert mange unger som har fått dette med seg men ikke har foreldre til stedet som kan forklare dem rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde også dette som positivt heller en negativt. De som er for små til å forstå hva hun snakket om måtte jo bare vente bitte litt lenger på at barnetv begynte, og de eldre fikk enkelt forklart hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg satt med store øyne først å lurte på hvorfor i all verden di gjorde dette.Men etter å ha hørt alt så synes jeg det var possitivt.For det er mange barn som blir redde av å se sånt,Kansje spesielt di barna som går på skolen selv.Hun sa jo at dettte var ett trygt land.Det er ikke bestandig det vi foreldre sier roer ned barna nokk.Jeg tror det kan ha possetiv innvirkning på barna at damen på tv sier at det ikke er farlig å være i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting imot at de snakker om det..barn forstår mer enn vi tror..og det er da bedre at informasjonen er tilrettelagt barn..heller det enn at de får det servert i den voksne-versjonen og blir 'merket for livet'....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var et kjempefint tiltak. Har savnet lenge et "dagsrevyen" for barn. Fint også at de opplyste om Røde Kors telefonene. Sikkert mange unger som har fått dette med seg men ikke har foreldre til stedet som kan forklare dem rundt dette.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes enkelte -ærlig talt- skriker for mye opp om alt det vi ikke bør se. Jeg synes det er viktig at vi får vite og se alt. Som voksne først og fremst, men det finnes jo de som vil skjerme oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting imot at de snakker om det..barn forstår mer enn vi tror..og det er da bedre at informasjonen er tilrettelagt barn..heller det enn at de får det servert i den voksne-versjonen og blir 'merket for livet'....
:Nikke: :Nikke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så det ikke, men det høres ut som et fint tiltak. barn fanger opp mer enn mer enn vi er klar over, kanskje ikke alle har foreldre som er villig til å snakke om det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Så ikke dette på barneTV, men er enig i at dette er et fint tiltak! I Sverige har de lenge hatt egen nyhets sending for barn (og sporten..) Tror ikke barn tar skade av å vite hvordan verden er. Det handler også om å vite hvordan andre barn lever og har det. Medmennesklighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke en eneste grunn til at barn ikke skal vite om hva som skjer i den verden de selv lever i. Dette er virkeligheten og når barn spør hvorfor det skjedde, kan jo du som forelder forklare dine barn om hvorfor slike ting skjer, på en barnevennlig oversatt og enkel måte.

Overbeskyttelse er heller ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser mange grunner til å beskytte barn mot vold, krig, drap og terror. Hvem i verden vil ikke beskytte barna sine mot dette? Hvorfor kan ikke barna beholde barndommen og dets uskyldige og trygge verden så lenge man kan? Det er en forskjell å overbeskytte barna og det å utsette barna for mer enn hva som er nødvendig.

Det å se og høre slike ting er jo en helt annen ting en å høre (uten bilder av døde mennesker, å se mennesker løpe vilt rundt i ren skrekk og frykt, høre hyl, skyting og eksplosjoner) fra mor og far at andre mennesker, da inkludert barn, ikke har det så bra rundt om i verden.

Selv om barn forstår mer enn man tror, så er det mye de ikke forstår likevel! Barn er veldig flinke til å plukke opp angst, frykt, sorg osv selv om man ikke snakker med barna om det. For mange barn er distanse veldig vanskelig. F.eks. for barn som bor i Bergen er Oslo og Beslan sann ca like langt fra Bergen. Mange barn vet ikke at det er så forskjellig i Russland som i Norge; altså når noe slikt skjer i Russland, da kan det vel like godt skje her på barnehage/skolen? De vet ikke om Russland sin politikk, og den lengre historien mellom Russland og Tsjetsjenia.

Hvorfor introdusere ting som fører til stor frykt hos barna? De vet ikke om hvor lite sannsynlig at dette skjer her, og om de gjør så plages de ofte av slike skrekkbilder. Men det er jo maktesløsheten som er den største skrekken hos barna. Når en lar barna se slike ting, vil de bekymre seg mye over det, og det er ingen ting i hele verden de eller foreldrene deres kan beskytte seg mot dette. Hvorfor vil en med vilje legge en slik byrde på barna?

Det er en god grunn til at barne-tv måtte ta opp slikt, og det nettopp fordi altfor mange barna har sett det! Og når de har sett og foreldre ikke tar den utrolige viktige samtalen med barna om dette, så opplever krisetelefoner at de blir nedringt av skremte, angstfylte og redde barn.

Skulle ønske foreldre fulgte rådene fra psykologer fra nyhetene også: ikke la barna deres se på nyhetene, og om de først gjør det; snakk med barna deres!

(Det kan jo hende at folk som jobber i kriseteam har den utdanning og erfaring som tilsier de kan mer om det enn de fleste?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I en ideell verden kunne vi foreldre sile informasjonen som når våre barns ører. I en enda mer ideel verden kunne vi hindre at det skjedde ting som det er vondt å snakke med barna våre om.

Men barn i dag har langt flere informasjonskanaler enn oss foreldre... tv, avisforsider, radio men også andre mennesker og ikke minst, andre barn.

Jeg tror informasjon gir trygghet også for barn.

Man kan snakke med barn om ting og forklare på en ordentlig måte at alle ikke har det bra. Og i dette tilfellet var det helt på sin plass. Syntes det var kjempebra at barne tv gjorde som de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...