Gå til innhold

Skal kjøpe leilighet i borettslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare finne rette plassen. Min venninne må flytte for naboer klager på at barna på 9 og 12 år øver på althornet sitt. De er i korps, og må øve innimellom. Det er ikke noe som foregår hver dag.

Dette er da en normal aktivitet hos barn?

Naboer klagde til styret.

Det står ikke i regler at det ikke er lov. De får ikke spille på kveldstid, det er øving etter skolen. Kanskje to dager i uken. Skal de ha opptreden øver de en times tid før de går.

Hvor mye kan de innskrenke livet til folk?

Jeg vil ikke velge et gammelt borettlag med dårlig isolasjon.

Anonymous poster hash: 0c36a...d09
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mor får kjøpe silent brass eller annen øvingsmute til kidsa.

Spiller selv messinginstrument og bor i borettslag, kunne ikke falle meg inn å øve uten silent brass. For lyden av messinginstrument bærer svært godt (og det er ikke spesielt hyggelig å høre på andre øve. Det er rett og slett ganske pyton).

Vi har ikke noe stort problem med det i borettslaget jeg bor i, men jeg vet om flere borettslag som har spesifisert øvingstider i husordensreglene. Og da er gjerne øvingstid satt til dagtid da de fleste er på jobb. Øving utenom det, må skje uten at naboene forstyrres, dvs. med silent brass for messinginstrument og på elektrisk piano med øreklokker. Treblås, gitar, trekkspill etc. er det verre med, men da må man enten avtale at barnet kan øve på skolen (f.eks. i SFO-tiden, også etter at barnet er ferdig med SFO), øve hjemme hos venner som ikke bor i flermannsbolig eller leie seg inn i øvingskollektiv e.l.

Anonymous poster hash: 06631...0ce
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du verden sier jeg. Skal virkelig barn måtte gå til venner, eller de skal leie lokaler?

Hva gjør unger som skal øve seg på blokkfløyten? Og folk som har en gitaqr, kjan de ikke bruke den hjemme, for det forstyrrer naboen?

Så en gitar, blokkfløyte eller noe er umulig om du bor i blokk? Hvilke samfunn vi lever i.

Du kan ha på tv ganske høyt på dagtid og høre på gitarmusikk, blokkfløyte, trompet, men ikke spilloe det selv. Gal gal verden.

Så en musikalsk familie som spiller gitar, og noe andre instrumenter, og kanskje synger...kan ikke bo i et borettslag?

Mulig det er sånn, ikke vet jeg, men dety høres ut som en veldig innskrenking på folks liv.

AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg bor i enebolig, så jeg slipper naboer som øver på tuba og gudene må vite hva... Det bør gjerne venninnen din vurdere også.

Det er mye som ikke står i reglene, men det betyr ikke at det er greit. Det går an å bruke sunn fornuft.

Anonymous poster hash: 9c57b...a9e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veeeeeldig irriterende å høre på andre som øver på å spille instrumenter. Slike lyder bærer også svært godt mellom leiligheter og etasjer i blokker..

Selvfølgelig kan man ikke ha på tven eller stereoanlegget på så høyt volum at nabene blir plaget av det. Man må ta hensyn til naboene når man bor så tett.

Anonymous poster hash: 0c36d...7d0
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor i nytt brl der er like lytt som da vi bodde i 40 åt gammelt brl.

Lyden følger rørene blant annet.

Vi har i våre ordensregler bestemmelser om når det er greit med musikkøving og når tid det skal være stille. Kan være en fordel å lese ordensreglene før du legger inn koe bud. Megler skal ha dem i "mappen" på leiligheten. Siste referat fra Generalforsamling er og ok å sette seg inn i. Da vet du litt om hva du kan forvente å flytte inn i, før du kaster deg inn i en budrunde.

Anonymous poster hash: 6dffd...a96

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i en ikke så alt for ny terrasseblokk, og vi har aldri hatt problemer med bråk fra naboene.

Akkurat nå holder vi på å pusse opp og har i den forbindelse spurt de nærmeste naboene om det er greit at vi holder på litt ut over kveldene. Svaret fra alle er at så lenge vi ikke borer i betong så hører de oss ikke.

Skrevet

Må bare finne rette plassen. Min venninne må flytte for naboer klager på at barna på 9 og 12 år øver på althornet sitt. De er i korps, og må øve innimellom. Det er ikke noe som foregår hver dag.

Det står ikke i regler at det ikke er lov. De får ikke spille på kveldstid, det er øving etter skolen. Kanskje to dager i uken. Skal de ha opptreden øver de en times tid før de går.

Hva legger du i at hun "må flytte"? Er det fordi hun er lei av at naboene klager? Eller er det styret som krever det? Det skal i så fall mye til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig regel i borettslag at man ikke skal spille instrument. Samme om det er gammelt eller nytt bygg. Det er til stor sjenanse for beboerne så den skjønner jeg. En nabo hadde barn som spilte trommer og da ble det rabalder hos oss. En gyllen regel er at man må ta hensyn til de rundt seg, sånn er det bare. 

Anonymous poster hash: 5b4ca...b61

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg spiller begge messing, hhv. tuba og trompet, og øvde innenfor oppsatte tider, frem til kl 20 på ukedager. Vi har aldri fått klager, og vi har jevnlig hørt om naboene plages. En av våre naboer baklaget seg faktisk over at vi skulle flytte, for da ble "den fine tubaspillingen" borte. :)

I mine øyne er dette en del av lydene man må tåle i borettslag, i alle fall når det skjer innenfor oppsatte tider, og innen rimelige grenser. Det er langt verre å høre på boring i betong, eller noen som må fjern baderomsgulvet sitt, enn en times tid med øving på instrument.

Anonymous poster hash: 3462b...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Grøss og gru, er det virkelig lov i borettslag å spille instrument? Jeg skal flytte til borettslag om 1 mnd! At noen litt ustøe instumentspillere øver er jo noe av det verste man kan høre på. 

Anonymous poster hash: e1a01...860
AnonymBruker
Skrevet

Grøss og gru, er det virkelig lov i borettslag å spille instrument? Jeg skal flytte til borettslag om 1 mnd! At noen litt ustøe instumentspillere øver er jo noe av det verste man kan høre på.  Anonymous poster hash: e1a01...860

Sjekk husreglene for ditt borettslag. Det burde du vel igrunn gjort før du valgte å flytte dit. Dette med lyd slår begge veier. Man kan ikke bråke så mye man vil når man vil, og man må tåle at naboene dine støvsuger, spiller trombone, pusser opp, har barn osv.

Anonymous poster hash: 3462b...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Grøss og gru, er det virkelig lov i borettslag å spille instrument? Jeg skal flytte til borettslag om 1 mnd! At noen litt ustøe instumentspillere øver er jo noe av det verste man kan høre på.

Anonymous poster hash: e1a01...860

Du må nesten leve med litt lyd fra naboene, når du velger å bo så tett på andre mennesker. Folk må nesten få lov til å leve livene sine, så lenge de tar normalt med hensyn.

Anonymous poster hash: 31da7...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...