Gå til innhold

Til studenter! Er 2500kr ekstra verdt å bo alene enn i kollektiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg bor nå alene, men skulle helst ha betalt litt mindre i leie. Det billigste blir da et kollektiv med 4 andre hvor prisen er 5000 i mnd. Da sparer jeg 2500kr hver måned som kan gå rett til boligsparing. Men jeg er også godt vant til å bo alene. Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv og heller ikke finne gode argumenter for og i mot det ene og det andre. Noen her som har innspill? :) Har stipend, lån og ekstrajobb. Hadde 2500kr ekstra til sparing i måneden for dere vært verdt å gi fra seg å bo alene?

Anonymous poster hash: 951d0...c93

Videoannonse
Annonse
Gjest caramiacaramella
Skrevet

For min del hadde det vært en veldig lett avgjørelse. Å spare 2500 kr i måneden er mye, og veldig gunstig som student! Men du må jo tenke på hva du trives med også. Hvis du har økonomien til å bo alene og trives best med det, er kanskje det det riktige valget for deg. For min del trives jeg veldig godt med å bo sammen med andre, men det er jo veldig individuelt. 

Skrevet

Nei.

Nei

NeiNei

NeiNeiNei

NeiBei

Nei

Nei

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Ja

JaJa

JaJaJa

JaH

Ja

Ja

Anonymous poster hash: aa011...cbb
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For min del hadde det vært en veldig lett avgjørelse. Å spare 2500 kr i måneden er mye, og veldig gunstig som student! Men du må jo tenke på hva du trives med også. Hvis du har økonomien til å bo alene og trives best med det, er kanskje det det riktige valget for deg. For min del trives jeg veldig godt med å bo sammen med andre, men det er jo veldig individuelt.

Takk for svar! Det er til syvende og sist jeg som må føle hva som passer meg best, men det er veldig interessant å høre hvilke synspunkter andre har. Det hjelper meg til å se ting på en annen måte.

Jeg fikk jo litt skrekken av tråden det ble linket til over her, men er det virkelig så ille da?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok endel på hvordan du er som person, og hva slags kollektiv. Er du introvert, og du i kollektivet kun har et knøttlite soverom, og må dele bad, kjøkken og stue med mange andre, ville jeg droppet det.

Anonymous poster hash: 15f4a...787

• Liker 1
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Takk for svar! Det er til syvende og sist jeg som må føle hva som passer meg best, men det er veldig interessant å høre hvilke synspunkter andre har. Det hjelper meg til å se ting på en annen måte.

Jeg fikk jo litt skrekken av tråden det ble linket til over her, men er det virkelig så ille da?

Nei, det er ikke så ille. Så lenge du er forsiktig med hvem du velger å bo med og dere er lignende i væremåte, temperament og vaner skal det nok gå veldig greit. Jeg har bodd med mange forskjellige mennesker, og aldri hatt noen særlige problemer. Iblant noen som ikke vasker/rydder som de bør, iblant noen som spiller høy musikk eller har fest sent på natten, men da er det jo bare å kommunisere med dem og så finner dere ut av det. Bare velg de du bor med med omhu, det er mitt definitivt beste råd!

Skrevet

Jeg hadde ikke orket det. Men jeg mistrives veldig hvis jeg må bo med mange. Hadde aldri orket kollektiv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser problemstillingen. Jeg blir så fort deprimert, og å bo alene forsterker dette vesentlig for meg da jeg ikke har noe nettverk fra før omtrent. For meg er det beste helt klart å bo sammen med andre! 

Nå betaler jeg litt over 6k i måneden i et kollektiv. Dyyrt, men holder depresjonen vekk. Må avgjøre hva som er best for deg ;) 

Anonymous poster hash: b90c8...613
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå bor jeg i et kollektiv med 7 andre mennesker. For meg er dette nesten uutholdelig. Jeg har bodd her nå snart et år, og ser ikke på dette som en varig løsning. Nå spiller det en vesentlig stor rolle for hvor mange som er i kollektivet samt hva slags mennesker dette er. Å bo sammen med fire andre du ikke kommer overrens med er fryktelig slitsomt og ikke en særlig optimal løsning. Å bo sammen med fire andre på generell grunn når du er vant til og trives med å bo alene er heller ikke noe du kommer til å rope hurra for. Det er slitsomt å bo i kollektiv med mennesker du ikke har valgt ut selv. Du kan være heldig og komme med noen mennesker som du har kjempegod kjemi med, som er ryddige og tar hensyn, men som oftest skjer ikke dette. 

På kjøkkenet der jeg bor er det grusomt ekkelt hver eneste dag. Dersom noen vasker og rydder på morgenen er det ekkelt igjen med massevis av matrester overalt bare noen timer etterpå. Det er også mange som ikke gidder å vaske opp tallerkener eller bestikk etter seg. Det gjør at det er en mangel på det når vi andre skal bruke det. Det er flere som ikke deltar på kjøkkenmøter og ikke bryr seg nevneverdig om de andre i kollektivet. Dette er også mennesker som tar maten din eller tar din plass i kjøleskapet/fryser. Det er også flere sære mennesker. 

Å ha en kollektiverfaring er ikke så dumt. Det er jo en erfaring og man får jo en god del morsomme historier man kan fortelle i litt mer festligere lag, men det er nok ikke noe som de fleste foretrekker. Hvis jeg var deg hadde jeg nok prøvd ut kollektivlivet litt og fått spart opp litt ekstra penger i denne tiden, så kan du heller flytte for deg selv igjen etter en stund. 

Anonymous poster hash: aa011...cbb
  • Liker 1
Skrevet

Ja, så klart.

Jeg er selv forholdsvis introvert, og har dermed behov for mye tid for meg selv. Allikevel fungerte diverse bofellesskap helt supert gjennom studietiden. Når jeg trengte å være alene, så gikk jeg jo bare inn på soverommet mitt og lukket døren bak meg.

Nei, det er slett ikke alltid en dans på roser, og man går ikke like godt overens med alle. Men jeg har fått flere evige vennskap ut av mine år i bofellesskap.

Skrevet

Jeg har bodd i kollektiv i 5 år nå og kunne aldri i verden tenkt meg å bo alene. Selvfølgelig er det ting som har vært irriterende opp gjennom årene, men gleden av at det er noe andre som kan holde en med selskap om en ønsker er verdt 2500 kr i måneden! For 30 000 i året burde man tåle at noen glemte igjen en stekepanne i vasken i ny og ne eller brukte alt for lang tid på badet. Lenge leve kollektiv!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vel, dersom du flytter inn i kollektiv med folk du ikke kjenner i det hele tatt er det jo litt bingo om hvordan det kommer til å gå... Det er nemlig relativ stor sjanse for at du møter på noen der som du ikke kommer overrens med, eller at andre i kollektivet ikke kommer overrens med hverandre, og der har du gnissinger og drama i gang. 

Har selv bodd i kollektiv, men med mennesker jeg visste hvem var og kjente en del til fra før, som jeg visste ikke var helt håpløse. Det var et 5-mannskollektiv. Likevel ble det en del irritasjoner og gnissinger, men det kunne ha vært så mye verre. En ting som plaget meg veldig er at jeg er ganske ømfintelig for støy når jeg skal sove, og det var ofte et problem. Det siste året bodde jeg blant anna med noen som var veldig glad i både lange vorspiel og nachspiel, og ved flere anledninger måtte jeg si ifra at det ikke var greitt, da var jeg ganske forbannet. Guttene var også litt dårlige til å vaske. Men det var i grunn ikke så mye bedre å bo med bare jenter det første året, det ble fort litt surmuling og bitching der for småting.

Nå er jeg kommet i den situasjonen at jeg er så heldig å så og si bo alene, til en billigere leie. Men deler bad med tre andre og det er ganske lytt vegg i vegg med de andre hyblene. Så på støynivåplanet er det ikke så mye som har forbedret seg, irriterer meg fortsatt mye over støy. Er ei jente som har vokst opp på landet med sauebjeller, traktorer i det fjerne og sildrende vann som støynivå, så for meg er det hardt å bo tett i byen der det er mye bråk. Er derimot vant med å ha mye familie og selskap rundt meg, så det er ikke det som plaget meg i kollektiv. Det er ganske digg nå og ha sitt eget kjøleskap og matskap og vite at verken det eller kjøkkenting forsvinner. Eller at ting ikke blir vasket som det skal (bortsett frå doen), for det er bare meg selv jeg kan skylde på, og heller ingen irritasjon over at andre sløser med strøm. Jeg betaler strømregning med glede nå, i visshet om at jeg betaler faktisk for det jeg har brukt. 

Det er jo ikke sikkert at du har problem med disse tingene jeg nevner, men jeg ser jo selv at jeg trivest best å bo alene. 

En annen ting du må tenke på er om du virkelig klarer å spare de 2500 kr om du faktisk flytter inn i kollektiv. Det blir gjerne med tanken, men plutselig har de forsvunnet på andre utgifter. Jeg tror nok jeg hadde hatt det litt sånn. Om du likevel ikke har disiplinen til å faktisk spare dette beløpet, så kan du likegreitt bo der du bor. 

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg bor nå alene, men skulle helst ha betalt litt mindre i leie. Det billigste blir da et kollektiv med 4 andre hvor prisen er 5000 i mnd. Da sparer jeg 2500kr hver måned som kan gå rett til boligsparing. Men jeg er også godt vant til å bo alene. Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv og heller ikke finne gode argumenter for og i mot det ene og det andre. Noen her som har innspill? :) Har stipend, lån og ekstrajobb. Hadde 2500kr ekstra til sparing i måneden for dere vært verdt å gi fra seg å bo alene?

På lang sikt er det nok verdt det ja. Så lenge du klarer å konsentrere deg om skolearbeid når du bor med flere, og det ikke hindrer deg ellers i hverdagen. Det er jo mye penger å spare, og du får mulighet til å kjøpe deg bolig tidligere. Jeg angrer veldig på at jeg ikke var flinkere til å spare til bsu. Jeg er 23 nå og har ikke spart mye mer enn 60.000. Sløste for mye. Det er bra at du er reflektert rundt dette

Anonymous poster hash: b251d...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Hadde flyttet inn i kollektiv på flekken! Du sparer penger, og det er jo mye kjekke enn å bo alene :)

Anonymous poster hash: eb71e...560
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er så ufattelig glad for de årene jeg bodde i kollektiv før jeg fikk barn og familie. Selvfølgelig irriterte vi hverandre innimellom og det hendte vi krangla, men likevel har jeg utrolig mange gode minner og venner jeg ikke ville vært uten.

Skrevet

Kommer an på hvor gammel man er, hadde sett svart på å bo i kollektiv etter fylte 25 år.

Skrevet

Jeg ville bodd i kollektiv. Det er bare for en liten periode av livet ditt og du kan spare en del penger på det. Og hvis du skulle mistrives veldig så er det bare å si opp og flytte ut, så har du i hvert fall prøvd. Jeg har bodd i kollektiv hele min tid som student og har trivdes kjempegodt. Vi har dog aldri vært flere enn 4 og har alltid hatt felles stue og gode vaskerutiner, tror det har mye å si på trivselen for alle sammen. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...