AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 Hei, jeg får 12500kr I mnd. Og skal nå etter brudd med samboer flytte. Har veldig lyst å eie og drive egen bedrift I hjemmet. Men jeg er syk så blir ikke å jobbe mye og jeg trenger økonomisk trygghet rundt meg. Så tenker å nedbetale et lån blir bra. Men blir jeg å få? Og hvor mye kan jeg få? Hvis jeg må leie, kan jeg få bopenger eller er aap min for høy? Anonymous poster hash: ad136...d50
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Om du kan få bostøtte avhenger også av hvor du bor i landet. Her kan du sjekke om du vil få bostøtte: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html?language=no Anonymous poster hash: 4946e...633
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Min stemor sier at jeg kan søke om lån I husbanken og helst sent I året så de er ferdig behandlet til årskiftet. Så de har penger igjen.og at de gir maks 1.3 mil Men burde jeg gi de opplysninger om min psykisk sykdom. Burde jeg få et skriv fra psykolog at jeg blir å ha redusert arbeidsevne og blir vanskelig å komme I boligmarkedet I mange år uten hjelp. Huff vil ha orden rundt meg med økonomi og bo en plass jeg kan få som hjemAnonymous poster hash: ad136...d50
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Min stemor sier at jeg kan søke om lån I husbanken og helst sent I året så de er ferdig behandlet til årskiftet. Så de har penger igjen.og at de gir maks 1.3 mil Men burde jeg gi de opplysninger om min psykisk sykdom. Burde jeg få et skriv fra psykolog at jeg blir å ha redusert arbeidsevne og blir vanskelig å komme I boligmarkedet I mange år uten hjelp. Huff vil ha orden rundt meg med økonomi og bo en plass jeg kan få som hjemAnonymous poster hash: [acronym="Full hash: ad1362c658f4612b8de956270a62bd50"] ad136...d50 [/ i] For 15 til 20 år siden var dette med sist på året mange gav råd om. Sånn er det ikke i 2015. TS, du bør kontakte kommunen din og søke om startlån og tilskudd. Før du gjør dette, bør du finne ut hva en nøktern bolig tilpasset dine behov koster. Dette bør være boliger du lan tenke deg å bo i, både innholdsmessig og områdemessig. Når du søker legger du ved prospekt for å vise hva du tenker deg, og hvor mye penger du må ha for å kunne kjøpe. Du må og legge ved legeekrlæring eller annen dokumentasjon som viser at du er "vanskeligstilt" og har behov for bolig med forutsigbarhet og evt. Andre behov du har. Der er alltid penger i omløp. Kommunenes avdelinger som steller med videreutlån av Husbankmidler er som en alminnelig Norsk bank og går ikke tom for penger. Anonymous poster hash: 95afd...7a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Jeg har søkt kommunen om startlån på AAP, men fikk avslag på grunn av at AAP ikke regnes som fast inntekt. Inntekten var ikke noe problem, men den var for usikker. Fikk beskjed om at dersom jeg fikk innvilget uføretrygd, ville startlån ikke være noe problem. Anonymous poster hash: 36719...9bb 2
2shy Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Man får ikke boliglån på aap slik AB over meg sier. Man må ha fast inntekt; ergo man må være i jobb eller være ufør. Kommunen har de samme retningslinjene som banker; man kan låne inntil 3 x månedslønn. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 Jeg har søkt kommunen om startlån på AAP, men fikk avslag på grunn av at AAP ikke regnes som fast inntekt. Inntekten var ikke noe problem, men den var for usikker. Fikk beskjed om at dersom jeg fikk innvilget uføretrygd, ville startlån ikke være noe problem. Anonymous poster hash: 36719...9bb Man får ikke boliglån på aap slik AB over meg sier. Man må ha fast inntekt; ergo man må være i jobb eller være ufør. Kommunen har de samme retningslinjene som banker; man kan låne inntil 3 x månedslønn. Søknadene om lån og tilskudd saksbehandles individuelt. Det er livssituasjonen og behovet til søker som avgjør om søkeren får innvilget lån/tilskudd, ikke brukerne på kg, innkludert meg. Jeg kjenner til at både aap, sosialklienter og andre har fått enten kombinert lån/tilskudd eller bare tilskudd, fordi de har behov for bolig og ikke kan bo "hvor som helst". Det er bare å dokumentere situasjonen og behovet sitt godt nok! Og å klage på avslag, om en mener avslaget er feil. Anonymous poster hash: 95afd...7a4
2shy Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Søknadene om lån og tilskudd saksbehandles individuelt. Det er livssituasjonen og behovet til søker som avgjør om søkeren får innvilget lån/tilskudd, ikke brukerne på kg, innkludert meg. Jeg kjenner til at både aap, sosialklienter og andre har fått enten kombinert lån/tilskudd eller bare tilskudd, fordi de har behov for bolig og ikke kan bo "hvor som helst". Det er bare å dokumentere situasjonen og behovet sitt godt nok! Og å klage på avslag, om en mener avslaget er feil.Anonymous poster hash: 95afd...7a4 Ja man kan få tilskudd, men det er ikke gitt at man får mye i tilskudd. Det avhenger helt av situasjon og ikke minst hvor mye midler kommunen har å rutte med. Man får ikke mer lån enn økonomien kan håndtere uansett.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 Man får ikke boliglån på aap slik AB over meg sier. Man må ha fast inntekt; ergo man må være i jobb eller være ufør. Kommunen har de samme retningslinjene som banker; man kan låne inntil 3 x månedslønn. Jeg fikk lån i vanlig bank for 4-5år siden da jeg gikk på AAP. Men måtte innom et par banker før jeg fikk et ja Anonymous poster hash: c0ccf...4ca
2shy Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 Jeg fikk lån i vanlig bank for 4-5år siden da jeg gikk på AAP. Men måtte innom et par banker før jeg fikk et jaAnonymous poster hash: c0ccf...4ca Det er virkelig ikke vanlig praksis. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 Det er virkelig ikke vanlig praksis. Kanskje ikke. Men helt umulig er det ikke Anonymous poster hash: c0ccf...4ca 1
2shy Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 Kanskje ikke. Men helt umulig er det ikke Anonymous poster hash: c0ccf...4ca Med 12 500 kr utbetalt i mnd og ikke fast inntekt så skal det nok svært mye til for at TS kommer til å få lån til bolig slik regelverket er i dag. Med mindre TS har en drøss med egenkapital vi ikke er klar over 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #13 Skrevet 21. juni 2015 Ts du kan godt skaffe legeerklæring, dokumentasjon og søke om kommunalt lån og tilskudd. Men vær obs på at det ikke er sikkert at beløpet er nok til noe større enn 30 kvm, avhengig av hvor du bor selvfølgelig. Jeg fikk kommunalt lån på aap, var sykmeldt og med utsikt til uføre. Fikk lån veldig raskt. Ikke gi opp før du har forsøkt. I noen kommuner er kommunekassen tom allerede i august, men da vil du få beskjed om å levere søknad i januar.Anonymous poster hash: 43d36...791
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #14 Skrevet 24. juni 2015 I noen kommuner er kommunekassen tom allerede i august, men da vil du få beskjed om å levere søknad i januar.Anonymous poster hash: 43d36...791 Kommunekasser som er tomme her ingen verdens ting med kommunale lån å gjøre. De kommunale låne er innlånte penger fra Husbanken kommunen videreformidler disse Husbankmidlene til vanskeligstilte som en vanlig bank. Husbankmidlene står på en helt egen konto og er adskilt fra kommunens ordinære pengesekk. Noe annet ville være totalt ulovlig, og godt stoff for media. En annen ting, kommunale lån blir innfridd, de blir betalt avdrag og renter på, penger som igjen kan lånes ut til vanskeligstilte. Har du hørt om Norske banker sommikke har penger? Anonymous poster hash: 95afd...7a4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #15 Skrevet 24. juni 2015 Har funnet en leilighet til 7500kr som inkluderer strøm nett og tv så tenker å leie imens jeg finner ut om jeg skal bli 50% ufør. Men syns dere det er dyrt I mnd når jeg får 12000 I mnd? Leie der jeg bor ligger på 7-13000 uten noe inkludert. Så føler meg heldig med den. Noen som vet om man får bostøtte? Den kan ikke vi svare på.Du må regne det ut selv. https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html Anonymous poster hash: 7a22e...69b
2shy Skrevet 24. juni 2015 #16 Skrevet 24. juni 2015 Har funnet en leilighet til 7500kr som inkluderer strøm nett og tv så tenker å leie imens jeg finner ut om jeg skal bli 50% ufør. Men syns dere det er dyrt I mnd når jeg får 12000 I mnd? Leie der jeg bor ligger på 7-13000 uten noe inkludert. Så føler meg heldig med den. Noen som vet om man får bostøtte? Det vil si at du har 4500 kr til overs til transport, klær, mat, lege, forsikring, tv-lisens.. Det er klart det er dyrt, det vil bli å snu på krona, men du ville neppe fått lavere boutgifter hvis du kjøpte deg hybel/leilighet? Du kan absolutt søke om bostøtte når inntekten er så lav.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 Når du trekker fra vanlige utgifter fra den summen så er det lite å betale lån med.Anonymous poster hash: 536a7...6f7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #18 Skrevet 25. juni 2015 Inkludert strøm hørtes bra ut da!Anonymous poster hash: 4fe89...73a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #19 Skrevet 25. juni 2015 Når du trekker fra vanlige utgifter fra den summen så er det lite å betale lån med.Anonymous poster hash: 536a7...6f7 I tillegg til de fellesutgifter som følger med en hver bolig Anonymous poster hash: 7a22e...69b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #20 Skrevet 25. juni 2015 Har funnet en leilighet til 7500kr som inkluderer strøm nett og tv så tenker å leie imens jeg finner ut om jeg skal bli 50% ufør. Men syns dere det er dyrt I mnd når jeg får 12000 I mnd? Leie der jeg bor ligger på 7-13000 uten noe inkludert. Så føler meg heldig med den. Noen som vet om man får bostøtte? Du får nok bostøtte mens du bor der ja.Anonymous poster hash: 43d36...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå