Gå til innhold

Christiane F - Å være ung er for jævlig

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har jeg lett overalt (både hos meg selv og på bokhandler på nettet), men finner ikke boka Å være ung er for jævlig noe sted.

Har så lyst til å lese den igjen da jeg husker den som en av de beste bøkene jeg har lest.

Noen som vet hvor jeg kan få tak på den. Aller helst en norsk versjon. Har ISBN: 9150208454 (Fant på en svensk side, og er ikke det det samme i alle land?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ISBN på norske bøker starter på 82.

Hør i en bokhandel du, så bestiller de den helt sikkert til deg!

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Hvis det er noen trøst gikk boka som føljetong i Det Nye sommeren 1981 :-?

(Lille Solstråle kjedet seg på hytta i sommer... :oops: Har dessverre ikke alle bladene med føljetongen, da, bare et par av dem. Jeg er helt enig i at det er en sterk historie!)

Skrevet

Jeg husker jeg leste denne boken og syntes den var ett makkverk på lik linje med de norske narko- og abortproblematikk filmene som ble laget i Norge tidlig på 80- tallet.

NRK2 viste noen av disse filmene i sommer og jeg har aldri ledd så mye i hele mitt liv. Folk kan verken snakke, bevege eller i det hele tatt oppføre seg normalt.

Skrevet

Nå var boken og filmen om Christiane F om den narkotikavirkeligheten som var den gang - ikke somd en er nå, M. Så om det var makkverk eller ikke i dine øyen, er vel ikke særlig relevant. Men hyggelig at du fikk deg en god latter! Forøvrig er filmen og boken tysk og en sann historie.

Gjest - fant dette:

Christiane F.- Å være ung er for jævelig

Org tittel Wir kindern vom Bahnhof Zoo

År 1981

Land Tyskland

Distributør Syncron film A/S

Lengde 131,04 minutter

Format Widescreen-85

Skuespillere David Bowie, Jens Kuphal, Natja Bruckhorst, Thomas Haustein

Regissør Ulrick Edel

- på denne siden: http://www.film.gospel.no/film/filmreg/004076.asp

Ville tro du kunne få kontakt med filmselskapet for å se filmen. Men boken var ikke lett å finne nei, men ta rådet til Grooo og hør om de kan bestille den til deg fra en bokhandel. Kanskje en bokhandel som Tronsmo kan hjelpe deg?

Gjest Anonymous
Skrevet

Christiane F: Å være ung er for jævlig ble utgitt på Aschehoug forlag og har ISBN 82-03-10402-9

Et søk på boka i Bibsys viser at den er tilgjengelig på flere høyskolebibliotek.

Klikk her

Skrevet
Jeg husker jeg leste denne boken og syntes den var ett makkverk på lik linje med de norske narko- og abortproblematikk filmene som ble laget i Norge tidlig på 80- tallet.

NRK2 viste noen av disse filmene i sommer og jeg har aldri ledd så mye i hele mitt liv. Folk kan verken snakke, bevege eller i det hele tatt oppføre seg normalt.

Jeg er svært skeptisk til proganda-filmer og bøker om narkotika, men må si at denne boka er en av de få som faktisk har noe for seg. Den handler riktignok om ett miljø i Tyskland for snart 30 år siden, men hovedproblematikken om avhengighet er den samme som for unge nordmenn i dag.

Når det gjelder filmen så har jeg ikke sett den, men at folk som er rusa på heroin hverken snakker eller beveger seg som normalt er da en kjennsgjerning...

Gjest Trådstarter
Skrevet

Tusen takk for alle svar. :-) Har sendt mail til Aschehaug. Så håper på å få tak på boka, hvis ikke får jeg bestille den fra Sverige.

Ville tro du kunne få kontakt med filmselskapet for å se filmen. Men boken var ikke lett å finne nei' date=' men ta rådet til Grooo og hør om de kan bestille den til deg fra en bokhandel. Kanskje en bokhandel som Tronsmo kan hjelpe deg?[/quote']

Filmen fant jeg faktisk på play.com De hadde den på cinemateket også, men 3-4 ganger så dyr som på play.

Håper jeg ikke blir skuffet nå da, men som 13-åring så syntes jeg hvertfall den historien var utrolig sterk.

Skrevet

Jeg tok et søk i NORBOK (en av Nasjonalbibliotekets baser) og fant følgende om 1986-utgaven:

Christiane F.

Å være ung er for jævlig / Christiane F. ; oversatt av Anne-Marie Smith. - [stabekk] : Bokklubben Nye bøker , 1986 - 244, [1] s. - (362.293092). - Originaltittel: Wir Kinder vom Bahnhof Zoo. - Utgitt første gang på norsk: Oslo : Aschehoug, 1980

ISBN 82-03-10242-5 (Aschehoug : h.)

ISBN 82-574-0468-3 (Nye bøker : h.) : Nkr 67.30

Jeg søkte på ISBN.

NORBOK har også en funksjon hvor du kan klikke og se hvilke biblioteker som har boka i sin katalog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...