Gå til innhold

Har du blitt mobba, og ikke fått hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 5-6-7 klasse ble jeg mobba så og si ganske mye. Jeg sa ifra til læreren ganger i løpet av de åra, men lærerne trodde aldri på meg. Ikke nok med det så ''mobba'' vel ho ene læreren jeg hadde meg også (ho ropte ut i klasserommet at måten måten jeg sitter på er feil og ho satte seg sånn som jeg satt på pulten så alle begynte å le og hviske om meg. Jeg pleide å sitte med beina opp i stolen fordi jeg ikke følte meg trygg ved å ha dem nede)

Uansett, kan gi 3 eksempler på situasjoner hvor jeg sa ifra til læreren (legg merke til at lærerne aldri gjorde noe med dette og bare lo det bort)

1. Jeg lekte med jentene i klasse, da 2 av jentene plutselig begynte å piske meg med et klissvått tykt hoppetau (gjorde utrolig vondt og fikk blåmerker).

2. Ble dytta hard ned i søla så hele meg ble full av møk. (Ikke så ille da men..)

3. Lekte med elevene i klassen da 2 en gutt spente bein på meg og begynte å le av meg. Jeg fikk utrolig vondt husker jeg og halta resten av dagen. 

Alle de 3 gangene har jeg sagt fra til 3 forskjellige lærere, men ingen gjorde noe med dette. De bare lo det av og sa ''det var et uhell, ''nei det tror jeg ikke på, ''de gjør ikke sånt, de er jo så søte''.

Tenkte ikke mye på mobbinga da i den tid, men tenker på det hver dag nå og har fått utrolig dårlig selvtillit. Alltid redd for å bli dømt, tør aldri dra til byen og jeg føler jeg får panikk ute blant folk jeg kjenner. 

Hva tenker dere om at lærere ikke gjør noe med det når elever blir mobba? Syns dere jeg overreagerer

Anonymous poster hash: 5f3c0...722
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Klassisk skjult jentemobbing. Lærerne løftet ikke en finger.

Anonymous poster hash: 0c04e...402
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Klassisk skjult jentemobbing. Lærerne løftet ikke en finger.

Anonymous poster hash: 0c04e...402

Samme her. Og det sluttet ikke der. En nå eksvenninne og kvinnelige kollegaer sluttet ikke med mobbing på jngdomsskolen men fortsatte i voksen alder.

Anonymous poster hash: f83ab...782

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Og det sluttet ikke der. En nå eksvenninne og kvinnelige kollegaer sluttet ikke med mobbing på jngdomsskolen men fortsatte i voksen alder.

Anonymous poster hash: f83ab...782

Mobbere trenger virkelig å skaffe seg et liv. Jeg er så dritt lei dem

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble mobbet selv i mange år, både fysisk og psykisk. Ble ganske grundig banka på skolen flere ganger, ingen grep inn. Da jeg derimot begynte å hakke på ei anna jente i klassen, ble dette tatt tak i med en gang og jeg ble den slemme. Ingen skjønte at det var et desperat forsøk for å få de andre til å slutte å mobbe meg. Forsvarer ikke det jeg gjorde, men er fortsatt veldig bitter for at ingen tok tak. Jeg sliter veldig psykisk nå i voksen alder, og mye av dette er på grunn av ting jeg opplevde i min barndom.

Anonymous poster hash: 9656b...163
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble mobbet selv i mange år, både fysisk og psykisk. Ble ganske grundig banka på skolen flere ganger, ingen grep inn. Da jeg derimot begynte å hakke på ei anna jente i klassen, ble dette tatt tak i med en gang og jeg ble den slemme. Ingen skjønte at det var et desperat forsøk for å få de andre til å slutte å mobbe meg. Forsvarer ikke det jeg gjorde, men er fortsatt veldig bitter for at ingen tok tak. Jeg sliter veldig psykisk nå i voksen alder, og mye av dette er på grunn av ting jeg opplevde i min barndom.

Anonymous poster hash: 9656b...163

Tror jeg kan kjenne meg igjen her... Når jeg tok igjen innimellom så ble jeg den fæle frekke som læreren måtte snakke med, mens jeg aldri fikk hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Tidligste jeg kan huske å ha blitt mobbet var av dagmammaen jeg hadde i førskolealder. Mobbingen fortsatte til jeg flyttet da jeg var 18. Ble utsatt for både "jentemobbing" og "guttemobbing." Sistnevnte gikk etterhvert over i tortur etter min mening. Fikk aldri hjelp. Ikke hos skolen, ikke hos barnevernet, ikke hos politiet. Enda jeg faktisk møtte opp i person og bad om hjelp. Var utsatt for omsorgssvikt hjemme så var ikke noe hjelp å få der. Jeg kan fremdeles huske da jeg satte meg under taket på en trapp til en stengt butikk sent på kvelden, da hadde jeg blitt holdt fast og steinet tidligere(snakker om etnisk hvite, nordmenn her). En politibil parkerer RETT ved trappen jeg sitter på, begge offiserene ser på meg som ser ut som en kjøttkake i trynet, før de så går og gjør hva enn de skulle gjøre. Etter en stund kommer de tilbake, tar bilen og kjører sin vei. Tror aldri jeg har følt meg så alene i hele mitt liv.

Anonymous poster hash: b5695...017
AnonymBruker
Skrevet

Fikk stort sett ikke hjelp.

Bodde på et sted før vi flyttet og der fikk jeg "hjelp". Bare så dumt at hjelpen jeg fikk var på grunn av noen rykter som gikk og læreren trodde på de. Trodde jo ikke på meg når jeg sa at det ikke var sant.

Ellers prøvde jeg å si fra hjemme også, men ingen trodde på meg så jeg sluttet å si noe om det.

Foreldrene mine trodde ikke noe på det, og mente som vanlig at det var jeg som var problemet.

Dette og andre ting har gjort at jeg har slitt ganske mye. Sliter med å stole på folk, og det er jo fordi jeg ble så lite trodd når jeg sa ting. Min mor mente at jeg løy mye selv om jeg sa sannheten for eksempel.

Lenge klarte jeg ikke å gå forbi gjenger med ungdommer, og hvis noen lo så trodde jeg alltid at det var av meg. Har også sosial angst.

Ganske vondt når ingen tror på deg, og man må gå alene med alt.

Anonymous poster hash: 78242...92f

AnonymBruker
Skrevet

Ble mobbet, fordi jeg var stygg og tynn... 

Anonymous poster hash: 1ea89...f20
AnonymBruker
Skrevet

Ble mobbet, fordi jeg var stygg og tynn... 

Men nå er jeg pen og har en god helse! Fantastiske venner og gode karakterer!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, lærerne (og rektor) gidder aldri å gjøre noe som helst for å stoppe mobbing og trakassering ved skolen. Det er selvfølgelig mye enklere å bare overse alt sammen. Jeg husker fremdeles ett tilfelle fra ungdomsskolen, hvor en elev stod og slo en annen elev med en lang linjal. Han bøyde den linjalen så langt han kunne (uten at den knakk) og så slapp han den rett mot overarmen til en annen elev. Det var jo selvfølgelig ikke særlig  behagelig for den eleven som ble slått. Dette skjedde gjentatte ganger, med ein lærer som satt kanskje fem eller seks meter bortenfor. Det var jo umulig å ikke få med seg det som skjedde. Da jeg reiste meg fra min pult og dyttet den eleven med linjalen litt vekk og sa at han skulle pelle seg tilbake til sin egen pult, så sa læreren (til meg!!) at jeg skulle sette meg ned og fortsette med skole-arbeidet. Eleven med linjalen fikk ingen kommentar eller noen som helst reaksjoner i det heile tatt..

Den eleven som holdt på linjalen, var med i en slags gruppe med tre-fire andre elever som kastet epler, vannballonger og litt av hvert på alle andre elever. I tillegg til å rope skjellsord, kallenavn og sånn. Uten at lærerne brydde seg, og dette setter liksom presedens da. Når elevene som mobber ser at lærerne ikke bryr seg om oppførselen deres, så vil jo elevene gå ut ifra at det er OK å holde på sånn. En dag ble iallefall denne mobberen funnet av vaktmesteren, liggende på ett toalett som lå rett utenfor gymsalen og garderobene. Noen hadde banket opp mobberen littegrann, og holdt hodet hans en stund under vannet oppi toalettskålen.

En annen gang (om vinteren) hadde noen kommet seg opp på en slags balkong eller noe utenfor ett eller annet kontor som lå i andre etasje på skole-bygningen. Derfra hadde dem slengt en stor isblokk ut fra balkongen, og rett i hodet på en av de andre mobberne. Han fikk visst en liten hjernerystelse, ble sendt til legevakta, og dukket ikke opp på skolen på ett par dager på grunn av det. Etter dette innså lærerne og rektor at dem kanskje hadde ett aldri så lite "problem" ved skolen sin. Samtlige elever ble samlet til fellesmøter, hvor vi fikk en lang, lang moralpreken hvor lærerne blant annet  påpekte at det var overhodet ikke akseptabel oppførsel å kaste isklumper på folk eller holde hodet deres oppi toalettskålen og deretter trekke ned fleire ganger. Hvem som egentlig stod bak disse episodene, ble vel (så vidt jeg veit) aldri oppdaget. Men all den mobbingen tok brått slutt etter det, ja....

Anonymous poster hash: 19037...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...