Hvitpanter Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 Skal kjøpe en 120x120 sandkasse, noen som vet hvor mye sand jeg må kjøpe?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Det vet de på et sandtak eller andre steder der sand selges. Et tilhengerlass, bør være passe. Anonymous poster hash: 1db9e...135
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Mål høyden på sandkassen også, så vet du hvor stort volum det er plass til i den. Så kan du bare si du skal ha nok sand til å fylle en binge på 120x120x<høyde>. Anonymous poster hash: 5a13e...8c4
Maximillian Cohen Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Regn ut volumet og kjøp sand deretter. Du bør forresten kjøpe sandkassesand, og det er ikke noe de har over alt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Regn ut volumet og kjøp sand deretter.Du bør forresten kjøpe sandkassesand, og det er ikke noe de har over alt. Enig i dette. Husker hvor skuffa jeg ble da jeg var liten og sandkassa jeg hadde lyst til å leke i viste seg å være fylt med fin grus. Anonymous poster hash: 2a186...685
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Enig i dette. Husker hvor skuffa jeg ble da jeg var liten og sandkassa jeg hadde lyst til å leke i viste seg å være fylt med fin grus. Anonymous poster hash: 2a186...685 Rundt et huskestativ, klatrestativ eller noe slikt, kanskje? Viktig å vite forskjellen på "byggesand" og fallsand når man skal lage lekeplass. Og ikke skuffe barna ved å droppe å ha ei sandkasse i tillegg til sanden rundt huskestativet. Anonymous poster hash: 27955...9c6
Blå politibil Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 Regn ut volumet og kjøp sand deretter. Du bør forresten kjøpe sandkassesand, og det er ikke noe de har over alt. Ingenting var like skuffende som barn enn sand man ikke kunne forme. Det funker også med støpesand som brukes i betong ol. Ofte mye billigere enn sandkassesand.
Maximillian Cohen Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Ingenting var like skuffende som barn enn sand man ikke kunne forme. Det funker også med støpesand som brukes i betong ol. Ofte mye billigere enn sandkassesand. Poenget med sandkassesand er ikke bare at den kan formes, men at den er godkjent for bruk i sandkasser med tanke på farlige stoffer. Barn spiser nemlig sand. Støpesand er billigere fordi den ikke må gjennom de samme testene. Hvor farlig sand kan være vet jeg ikke, men det er i hvert fall ikke lov å fylle offentlige sandkasser med sand uten at det er godkjent sandkassesand...så det er vel greit å være på den sikre siden privat, også. Endret 19. juni 2015 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #9 Skrevet 19. juni 2015 Poenget med sandkassesand er ikke bare at den kan formes, men at den er godkjent for bruk i sandkasser med tanke på farlige stoffer. Barn spiser nemlig sand. Støpesand er billigere fordi den ikke må gjennom de samme testene. Hvor farlig sand kan være vet jeg ikke, men det er i hvert fall ikke lov å fylle offentlige sandkasser med sand uten at det er godkjent sandkassesand...så det er vel greit å være på den sikre siden privat, også. Sikker på at du ikke tenker på fallsand under lekeapparater? Altså fallunderlag? Denne typen sand er det godkjenningsordinger på (ISO-godkjenning, EU-regulativer e.l. Husker ikke helt.), siden den ikke skal la seg komprimere og bli hard men holde seg løs. Men jeg kan aldri huske at jeg hørte om godkjenningsordninger for vanlig sandkassesand (altså sand beregnet på å leke og bygge med) når jeg jobbet hos en anleggsgartner som bygget opptil flere lekeplasser for barnehager, borettslag, skoler, kommuner m.m. (Men det kan ha skjedd endringer siden da, det er noen år siden.) Anonymous poster hash: 27955...9c6
Maximillian Cohen Skrevet 19. juni 2015 #10 Skrevet 19. juni 2015 Sikker på at du ikke tenker på fallsand under lekeapparater? Anonymous poster hash: 27955...9c6 Jepp... I 1999 gikk NGU ut og anbefalte kommunene og kreve dokumentasjon på innholdet av tungmetaller og arsen i sandkassesanden. Om det finnes noe mer enn en anbefaling vet jeg ikke, men jeg har i hvert fall aldri sett en kommune som ikke har krevd godkjenning av sanden til sandkasser.
Hvitpanter Skrevet 19. juni 2015 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2015 Har sett på støpesand da det vil bli mye billigere, men det kan vel ikke være så ille å bruke det?
D-N Skrevet 10. september 2015 #12 Skrevet 10. september 2015 Jeg har kigget på den her side http://www.super-grus.dk/?p=kategori&id=3 men ved ikke hvad der egner sig bedst til en sandkasse. Nogle der kender et andet sted med billigere sand til sandkasse. Tak på forhånd Hilsen Dorte
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #13 Skrevet 10. september 2015 Hvis du befinner deg i Norge vil jet hvilket som helst tilfeldig sandtak kunne levere billigere sand enn en dansk nettbutikk. Bare frakten vil jo bli sinnsyk. Hvis du befinner deg i Danmark vil jeg tippe en hvilken som helst dansk nettside vil kunne gi bedre hjelp enn oss som (stort sett) sitter i Norge. Import av sand fra Norge til Danmark er ikke akkurat det smarteste du kan prøve. Men du er kanskje bannlyst fra de fleste danske nettsider for å drive med forsøk på gratisannonsering, og tenkte du skulle prøve deg her? Anonymous poster hash: 27955...9c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå