Gå til innhold

Oljemaling nybegynner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ellie

Hei alle kreative mennesker!

Jeg skal prøve meg på oljemaling i ferien, men tenkte jeg skulle spørre om noen vet hvor man kan få tak i rimelig oljemaling?

Kan man rense pensler i white spirit, eller må man bruke terpentin?

Og; er det terpentin man bruker for å tynne ut malingen?

Ellie 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Erstatningsterpentin til å rense penslane med, og ekte terpentin til å fortynne malinga med. Seier boka mi. (Har ikkje prøvd oljemaling sjølv enno.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hobbyfreak

Man kan bruke lampeolje til å vaske penslene med. Det lukter ikke så mye heller. For å bevare penselene fine lenge så bør de vaskes i lunket vann og såpe (f.eks. Zalo) etter bruk og smøres inn med vaselin.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Det billigste stedet jeg vet om hvor de selger oljemaling er på Clas Ohlson. Helt grei kvalitet også! Jeg synes ikke white sprite er så bra å bruke til å rense penslene. Terpetin skal være bedre! Den brukes også til å tynne ut malingen :) Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prøv tennvæske til å rense pensler med, det lukter ikke så mye som terpentin. Endel av de jeg maler sammen med sverger til dette.

Selv sverger jeg til grønnsåpe til å vaske og rense penslene i.

Til å blande i malingen bruker jeg et stoff som heter Liqiun. Det lukter heller ikke. Det kan nemlig bli litt heavy når jeg setter i gang for fullt med terpentinen i leiligheten. :blunke:

Selv om sambo sier at det er litt av sjarmen med å leve sammen med en kunstner :P

Lykke til, det er kjempegøy, åsså så deilig terapi :sjarmor:

zadine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Vil berre anbefale og bruke akrylmåling istadenfor olje. Resultatet er omlag det same. Målinga turkar fortare - kan vere både fordelar og ulempar. Hovudhensikten er at akrylmåling er vatnbasert - slik at du slepp bruk av løysningsmiddel! Likevel fråstøytar den vatn ved turking. Eg er ein ivrig hobbymålar - som og sel ein del måleri - og eg er godt nøgd med akryl - såframt den er av god kvalitet. Har prøvd Winsor & Newton, samt Galleria som har omlag den same fine kvaliteten.

Silje Margrete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt enig med siste gjest her! Akrylmaling er å anbefale! Litt vanskelige å blande akrylfarger enn olje, men ellers så kan folk lett tro at et bilde malt med flere lag akryl er malt med olje, fordi resultatet blir likt. Akryl tørker også fortere enn olje i og med at det er vannbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg billige male-sett på Europris jeg. Det kostet 80 kroner for 12(?) farger (tror kanskje det var fler) og 5 pensler. Nå vet jeg ikke hvordan slik maling egentlig skal være, men det fungerte greit for meg slik at jeg kan prøve meg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Lager litt nytt liv i gammel tråd jeg... Er helt fersk på området. Faktisk så fersk at jeg ikke har prøvd ennå, men har kjøpt meg oljemaling, pensler etc på tilbud i dag. Har hatt lyst til å prøve dette lenge!!! Har prøvd å søke litt på nettet, men hittil uten stor suksess... Noen som kjenner til noen sider på nettet med tips og råd til en nybegynner? (Har planer om å ta meg en tur på biblioteket etterhvert, men fortrekker informasjon på nettet hvis mulig.)

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Donna

Jeg anbefaler vannbasert oljemaling - da slipper man terpentin å rense med. Artisan fra Windsor & Newton er god synes jeg.

Man bruker altså vann å rense penslene i. Til å tynne ut malingen eller for å få den til å tørke saktere - bruker man en olje - husker ikke hva den heter .

Jeg har prøvd akrylmaling - men den likte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Virgo, :P

Foreløpig har jeg kjøpt noen små tuber (12 ml) på tilbud på et supermarked til 25 kr. Merket er Marie's, sikkert noe ukjent, men når jeg enda ikke vet om dette er noe for meg kan det være greit å ha noe å prøve med. Nå gjelder det bare å finne tiden til å prøve. Har også kjøpt noen svinehårspensler i forskjellige størrelser på tilbud og noen små ting til å blande farger i, terpetin etc. Var å så på malingen fra Windsor & Newton i en hobbybutikk i helga (både den "rene" oljemalingen og den vannbaserte.) Kan nok være at jeg prøver meg på dem etterhvert hvis oljemaling nå i det hele tatt er noe for meg.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Hehe joda - jeg har vært borti det merket ...fikk noe av min bestemor for en del år siden ....men jeg har ikke brukt de - så jeg kan ikke si noe om hvor gode eller dårlige de er sammenliknet med "ordentlige" merker.

Det er veldig gøy å male - men det gjelder liksom å finne ut av hvordan det virker *ler*......til å prøve deg frem på kan du kjøpe slike hvite plater til å male på - det er slett ikke nødvendig med lerret. Jeg maler stort sett på plater - de fås i mange størrelser og er rimeligere enn lerrettene - dessuten mere holdbare - man kan ved et uhel punktere et lærret ..det har jeg gjort :-(

Pensler er en annen sak. Jeg vet ikke hvordan de billige penslene er - for jeg har "arvet" etter min mor som maler mye. Og de er fryktelig dyre. Det kommer også an på om man liker best å male med litt myke eller ganske stive pensler. Jeg liker ikke de hvite med lang bust - de blir for bøyelige - da er de bedre de hvite kortere. Men her kommer det også an på hva man skal male - til en mer difus bakgrunn f. eks så er de myke bra når man likevel tynner ut malingen for å dekke.

Lykke til med malingen :D Fikk lyst til å male selv jeg .... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode råd og tips Virgo. Har kjøpt meg én sånn hvit plate som du snakket om jeg, som jeg kjøpte sammen med malingen og penslene. Så nå mangler jeg bare å prøve meg på selve malingen. Har tatt meg en lang helg nå til helga, så forhåpentligvis blir det mulighet da.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna

varierer fra en 15*20 cm sikkert mindre og - til tja - 60*90 (??) asner ikke ..men kanskje større og ...alt etter hvor man kjøper ....

fra 15 kr og oppover til en 60 70 kr ....en stund siden jeg kjøpte ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...