Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for tide arbeidsledig, da jeg akkurat er ferdig med studiene. Jeg søker jobb, og har bedt om økonomisk støtte fra NAV frem til jeg får meg jobb.

Som arbeidsledig, hva har jeg krav på av støtte? Jeg har nå kun søkt dagpenger, for jeg har samboer med full jobb, og kan klare meg selv sånn sett, ne trenger penger til å kunne ta buss og generelt mat.

Uansett... Er det noen som vet hva fellesmøte går ut på? Skulle visst møte opp klokken 10, men holde av dagen til 15 00. Jeg er nervøs for om jeg må møte opp med andre som går på NAV. Jeg trenger kun penger for å overleve, hvorfor skal jeg ned for møte med veileder og fellesmøte? Hva snakker veileder med deg om?

Anonymous poster hash: 2e47a...e4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja da møter du en haug av andre som er arbeidsledige og har vært det like lenge som deg. Så møter du noen representanter fra NAV som orienterer om at det er 190 ledige jobber på nettet og du skal søke de enten du er kvalifisert eller ikke, ellers så kan du risikere å miste dagpengene. Bare forhold deg passivt til det som skjer så går det som regel bra. 

Anonymous poster hash: 18ba7...d3a
AnonymBruker
Skrevet

ja da møter du en haug av andre som er arbeidsledige og har vært det like lenge som deg. Så møter du noen representanter fra NAV som orienterer om at det er 190 ledige jobber på nettet og du skal søke de enten du er kvalifisert eller ikke, ellers så kan du risikere å miste dagpengene. Bare forhold deg passivt til det som skjer så går det som regel bra.

Anonymous poster hash: 18ba7...d3a

Akk.. var det jeg var redd for. Jeg har søkt mange jobber og er oppadgående nok til å klare dette selv (5 år på skole med B i snitt!)

Jeg takler dårlig å skulle ty til NAV generelt, men jeg har ikke koe valg.

Min samboer var på noe alla dette, men mennesker som ikke kunne skrive sitt eget navn ei gang! Skjønner at de ønsker å hjelpe folk inn i arbeid, men dette er nedverdigend (mener ikke å være ovenpå med det jeg skriver).

Er disse dagene noe jeg må gjørE en gang i måneden eller er dette kun én gang?

Anonymous poster hash: cbdb7...d07

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så nedverdigende at nav krever noe av deg når du FÅR penger for å gjøre nada, så får du enten slutte å motta penger eller skaffe deg en jobb. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 840b9...a39

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for tide arbeidsledig, da jeg akkurat er ferdig med studiene. Jeg søker jobb, og har bedt om økonomisk støtte fra NAV frem til jeg får meg jobb.

Som arbeidsledig, hva har jeg krav på av støtte? Jeg har nå kun søkt dagpenger, for jeg har samboer med full jobb, og kan klare meg selv sånn sett, ne trenger penger til å kunne ta buss og generelt mat.

Uansett... Er det noen som vet hva fellesmøte går ut på? Skulle visst møte opp klokken 10, men holde av dagen til 15 00. Jeg er nervøs for om jeg må møte opp med andre som går på NAV. Jeg trenger kun penger for å overleve, hvorfor skal jeg ned for møte med veileder og fellesmøte? Hva snakker veileder med deg om?

Anonymous poster hash: 2e47a...e4c

Du har ikke krav på dagpenger hvis du ikke har jobbet. Infomøtene er for at du skal vite hva som kreves av deg fra Nav sin side. Man kan ikke bare få penger og ikke gjøre noe. Er selv i Nav systemet pga sykdom. Du kan risikere å måtte gå på kurs nav sender deg til. Det e vanlige folk som går der ikke evneveike som tydeligvis din samboer mener. Noen sliter med og skrive sitt eget navn ja, men noen har det man kaller dyseleksi også samt andre problemer. 

Man kan ikke bare søke penger og ikke gjøre noe for det.

Anonymous poster hash: 11620...92a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer rettigheter og plikter med å være en del av et samfunn. Du kan ha rett på dagpenger, men da har du også plikt til å møte på informasjonsmøte. Møtene er uinteressante, men alternativet er at du mister retten til dagpenger.

Anonymous poster hash: d9c21...201
  • Liker 2
Skrevet

Om du ikke har jobbet har du ikke rett på dagpenger og da må du søke sosialhjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg var på var et infomøte om jobbsøking. Det varte i ca 1,5 time. Man måtte registreres for oppmøte. Møter man ikke opp uten en gyldig grunn så mister man dagpengene,

Anonymous poster hash: 96386...02d

AnonymBruker
Skrevet

Ja forresten som en nevner over her. Du har ikke krav på dagpenger, du må søke om sosialhjelp

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har jobbet har du ikke rett på dagpenger og da må du søke sosialhjelp.

Har vært deltid i flere år, men aldri jobbet 100%.

Har jeg da ikke krav på dagpenger?

Til andre: Beklager at det virker som om jeg er en slask som tar av kassa. Har vært i arbeid i ti år på siden av skole og fint betalt for å få hjelp en måned eller to mens jeg søker jobb. Ønsker meg jobb så snart jeg kan og synes etter tre uker at det er surt ikke å ha noe å gjøre. :(

Men takk for svar likevel :)

AnonymBruker
Skrevet

Da har du sikkert krav på dagpenger, men sa du opp jobben?

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner folk som har sittet i stillinger som krever høy kompetanse. Det har vært folk bla som har hatt jobb med å rekruttere folk.

Det har vært folk med personalansvar. Nå er det ingeniører som er sparket over hele landet.

Mange av de må møte på jobbsøkerkurs. Sammen med sosialklienter med broket fortid, som aldri har vært i jobb, aldri søkt på en jobb, som ikke vet hvordan en søknad skrives. må si de kaster vekk mye tid på folk som de kan bruke på de som trenger virkelig hjelp av nav.

Klart du har plikter om du søker dagpenger, men det får være måte på....

Anonymous poster hash: 829ff...ae6
AnonymBruker
Skrevet

Da har du sikkert krav på dagpenger, men sa du opp jobben?

Nei, men er kun vikar, hvor arbeidsplassen kutter ned til høsten og jeg vil få maks en dag i måneden om jeg er heldig fremover.

Har vært student frem til nå, og er arbeidsledig frem til jeg får jobb.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere som svarer frekt her burde virkelig gått på et av disse meningsløse møtene. Det er stor forskjell på å møte opp for å registrere seg som arbeidssøkende og eventuelt levere en dagpengesøknad og tilbringe en hel dag med å høre på piss og selvfølgeligheter presentert på en måte som insinuerer at alle arbeidssøkere egentlig er kriminelle, arbeidssky trygdesnyltere som bruker opp energien til de stakkars ansatte på NAV. Dette er kort oppsummert slik jeg opplevde dette obligatoriske møtet - noe som ble gjort enda mer meningsløst av konklusjonen: nei, du har så god og lang yrkeserfaring så du kan ikke forvente deg noe praktisk støtte fra NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...