Gå til innhold

Kan det virkelig stemme at barnehagebarn snakker bedre tidligere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett flere steder at små barnehagebarn liksom skal lære å prate rent og riktig tidligere enn barn som er hjemme. Hvordan kan dette stemme? Vil jo tro at barn får mindre sjanser på å øve seg på snakking i en barnehage, med få voksne på mange barn enn barn som er hjemme med en voksen..? I barnehagen er man dessuten gjerne omgitt av barn på samme alder, dvs personer som sannsynligvis heller ikke kommuniserer så bra ennå.

Anonymous poster hash: cb3a6...f8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett flere steder at små barnehagebarn liksom skal lære å prate rent og riktig tidligere enn barn som er hjemme. Hvordan kan dette stemme? Vil jo tro at barn får mindre sjanser på å øve seg på snakking i en barnehage, med få voksne på mange barn enn barn som er hjemme med en voksen..? I barnehagen er man dessuten gjerne omgitt av barn på samme alder, dvs personer som sannsynligvis heller ikke kommuniserer så bra ennå.

Anonymous poster hash: cb3a6...f8b

Det må vel være gjennomsnittet det er snakk om her, og da regnes med de som ikke har norsk morsmål og de som ikke stimuleres særlig hjemme. Noen foreldre er ikke bevisst på å stimulere barnas språk og har vel heler ikke lært hvordan. Jeg synes ofte jeg hører voksne i monolog med små barn, de tar seg ikke tid til å vente på svar, eller bekrefter ikke barnas initiativ. Pedagogene jobber jo bevisst med å få barna i samtale. Men jeg er enig med deg at det hørtes litt rart ut for barn av foreldre med dialekt som vokser opp i Oslo bruker ofte dialekt når de er små og det må vel bety at foreldrene er de nærmeste språkforbildene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må vel være gjennomsnittet det er snakk om her, og da regnes med de som ikke har norsk morsmål og de som ikke stimuleres særlig hjemme. Noen foreldre er ikke bevisst på å stimulere barnas språk og har vel heler ikke lært hvordan. Jeg synes ofte jeg hører voksne i monolog med små barn, de tar seg ikke tid til å vente på svar, eller bekrefter ikke barnas initiativ. Pedagogene jobber jo bevisst med å få barna i samtale. Men jeg er enig med deg at det hørtes litt rart ut for barn av foreldre med dialekt som vokser opp i Oslo bruker ofte dialekt når de er små og det må vel bety at foreldrene er de nærmeste språkforbildene.

Mine foreldre snakket dialekt og jeg gikk i barnehage i Oslo da jeg var liten. Jeg snakket selvsagt østlandsk.

Anonymous poster hash: eeea0...dc4

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen har jo barna flere å kommunisere med. Barna trenger ikke korrekt innputt for å tilegne seg språk (og innputten fra voksne er heller aldri helt korrekt). Selv om barna ikke har lært seg å snakke enda, så tilegner de seg språkkunnskaper, og det er vel mye mer prating i en barnehage enn av 1/2 foreldre hjemme. De fleste barn bøyer sterke verb som svake etc, fordi de følger et mønsker, men slike feil merker de selv etterhvert og det blir som oftest rettet opp av seg selv.

Anonymous poster hash: b34a1...eab
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje enklere å lære å snakke av andre barn? De har enklere ordforråd og snakker som regel ikke så fort.

Husker da jeg var utvekslingsstudent: dattera på fem i huset var den desidert enkleste å forstå!

Dessuten er det jo snakking nonstop i en barnehage, det gjør neppe en forelder som går hjemme med barnet.

Anonymous poster hash: fdf21...9ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som er over gjenomsnittet blir ikke dårligere enn de ville blitt hjemme, men de under snittet blir bedre enn om de var hjemme.

Så det er ikke slik at alle barn automatisk blir bedre, det er snakk om et gjenomsnitt men ingen blir dårligere av det sier masse forskning både her hjemme og andre steder.

Anonymous poster hash: 550cb...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i utlandet og barna mine snakker MYE bedre norsk enn jevngamle barn i Norge. Det andre språket de lærer her lærer de hovedsaklig i barnehage/skole og der er de mer på nivå med sine jevnaldrende.

Min erfaring er at barn som snakker mye med voksne, snakker bedre enn barn som hovedsaklig snakker mest med andre barn. Merker det godt her hvor de lærer morsmåle hjemme (av oss foreldre) og andrespråket ute hvor mye mer språkfeil/uvaner de plukker opp fra andre barn.

Anonymous poster hash: f8377...7ec
AnonymBruker
Skrevet

Viktigheten av barnehagen og effektene er gjerne størst hos lavt utdannede og ressurssvake familier/fremmedspråklige enn høyt utdannede etnisk norske. Der er ikke forskjellen særlig stor.

Det gjelder flere felt(matte/lesing etc)

Anonymous poster hash: e0d39...747

• Liker 3
Skrevet

De prater mer med voksne hjemme, men samtidig så har de mer pedagogisk språkgreier i barnehagen. Jeg vil tro at det vil gjelde for noen, og ikke for andre.

Mine barn har hatt størst språklig fremgang i feriene.

Skrevet

Vi er to foreldre med forskjellig dialekt, 3-åringen prater Oslo-dialekt.
Skrevet

Jeg snakker dialekt og begge mine barn snakker østlandsk.

Barna tar sjeldent dialekten til foreldre som kommer fra ett annet sted. Barna ender opp med dialekten der de vokser opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...