AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 Er et vegetarisk/veganisk kost hold sundt? Anonymous poster hash: 0f821...530
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Ja, det er en del fordeler med å ikke spise kjøtt. Anonymous poster hash: 378ea...17f 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Jeg har begynt å spise mindre kjøtt.Det blir kanskje 1 gang per uke. Så lenge du passer på å ikke få mangel på proteiner,mineraler eller vitaminer går det helt fint. Hørte på radioen at hver enkelt av oss gjennomsnittelig spiser 12-1300 dyr i løpet av livet.Dette er snakk om alle slags dyr,både store og små.Et tankekors. Anonymous poster hash: bb00c...2f1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Nei, ikke nødvendigvis. Anonymous poster hash: ece53...c98 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Alle vegetarianere jeg snakker med sier at det er sundt. Anonymous poster hash: 0f821...530
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Det er store helsefordeler ved å ihvertfall kutte drastisk på kjøtt. Undersøkelser viser at vegetarianere har betydelig lavere sjanse for å utvikle kreft f.eksAnonymous poster hash: 320db...160 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 alt med måte, Anonymous poster hash: 3910a...87d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 Så lenge du passer på å få i deg alt du trenger av proteiner, mineraler og næringsstoffer er det sunt, ja. De færreste plantebaserte proteinkilder inneholder komplett protein, så man må være flink å kombinere ulike kilder så man får i seg alle aminosyrene man trenger. Om man spiser egg og melkeprodukter er det ikke noe problem, som regel. Samme med vitamin b12, det finnes kun i animalske produkter. Man må også være påpasselig med jern. Planter inneholder kun ikke-hemjern, som er vanskeligere for kroppen å ta opp en hem-jern. Anonymous poster hash: 07702...da0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #9 Skrevet 19. juni 2015 Jeg føler meg bedre etter jeg begynte å spise mye mindre kjøtt. Men må bare passe på at jeg får i meg det jeg trenger av feks jern osv. Anonymous poster hash: e861f...2c4
Suppetuppe Skrevet 19. juni 2015 #10 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Det kommer helt ann på hva du spiser det! Spiser du kun ferdigmat, masse hvit pasta/brød osv. og mye sukker og salt, er det ikke spesielt sunt. Jeg er vegetarianer, og spiser mye grønnsaker, frukt, nøtter, linser og bønner - jeg lager alltid middag fra bunnen, og den består alltid av mye næringsrike grønnsaker og belgfrukter. Er veldig godt! Det kommer selvsagt ann på hva jeg lager da. Resten av måltidene mine består som regel av knekkebrød, havgregrøt og frukt/grønt. Etter at jeg la om til dette kostholdet, har jeg merket at kroppen min har blitt betydlig slankere, og jeg føler meg mye bedre med meg selv. Endret 19. juni 2015 av Suppetuppe 2
Rast Skrevet 19. juni 2015 #11 Skrevet 19. juni 2015 Et vegetarisk kosthold kan være sunt på samme måte som et kosthold med kjøtt kan være sunt - kommer helt an på hva du spiser, variasjon og bruk av gode råvarer. Islenderne har f.eks et av de beste kostholdene i verden, og de spiser lite grønnsaker, men mye næringsrike meieriprodukt og kjøtt som ofte er organisk/kortreist. Samtidig har vietnameserne også et av de beste kostholdene som inneholder betydelig mer grønnsaker og urter, krydder osv. Variasjon og naturlige ingredienser man behandler med respekt er en forutsetning for at man får i seg mye bra næring, enten det er kjøtt eller grønnsaker, begge er bra for oss om det har god kvalitet og er behandlet på en måte som bevarer næringen best mulig. Det er ikke sunnere å være vegetarianer av den enkle grunn at man ikke spiser kjøtt, det kommer helt an på hva man spiser sammensatt over tid. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #12 Skrevet 19. juni 2015 Det er store helsefordeler ved å ihvertfall kutte drastisk på kjøtt. Undersøkelser viser at vegetarianere har betydelig lavere sjanse for å utvikle kreft f.eksAnonymous poster hash: 320db...160 Men er det på grunn av fravær av kjøtt? Anonymous poster hash: 861e5...27a 5
leonie Skrevet 19. juni 2015 #13 Skrevet 19. juni 2015 Det kan være veldig sunt ja, så lenge en ikke baserer kostholdet på raske karbohydrater og svært bearbeidede produkter Kostholdet bør være basert på grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø, bønner, linser og fullkornprodukter. 3
leonie Skrevet 19. juni 2015 #14 Skrevet 19. juni 2015 Men er det på grunn av fravær av kjøtt? Anonymous poster hash: 861e5...27a I følge Kreftforeningen sine sider så er det sammenheng mellom inntak av kjøtt og kreft: https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/ 6
Tibbie Skrevet 19. juni 2015 #15 Skrevet 19. juni 2015 Det er tre vanlige årsaker til at folk blir vegetarianere: Dyrerettigheter, miljøvern og personlig helse. Jeg ble det av de to første grunnene, men ser på det siste som et stort pluss. Følte meg "lettere" etter at jeg kuttet kjøttet fra kostholdet mitt. Tror ikke at litt kjøtt er skadelig, men tror at nordmenn overspiser litt. Så om du kutter litt, er sikkert det godt nok
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #16 Skrevet 19. juni 2015 Jeg har ikke spist kjøtt på 23 år, heller ikke fisk og fugl, og har knallhelse. Anonymous poster hash: d719c...43b
leonie Skrevet 19. juni 2015 #17 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Så lenge du passer på å få i deg alt du trenger av proteiner, mineraler og næringsstoffer er det sunt, ja. De færreste plantebaserte proteinkilder inneholder komplett protein, så man må være flink å kombinere ulike kilder så man får i seg alle aminosyrene man trenger. Om man spiser egg og melkeprodukter er det ikke noe problem, som regel. Samme med vitamin b12, det finnes kun i animalske produkter. Man må også være påpasselig med jern. Planter inneholder kun ikke-hemjern, som er vanskeligere for kroppen å ta opp en hem-jern. Anonymous poster hash: 07702...da0 Dette skal visst være en myte: http://www.forksoverknives.com/the-myth-of-complementary-protein/ "Today, if you calculate the amount of each essential amino acid provided by unprocessed plant foods and compare these values with those determined by Rose, you will find that any single whole natural plant food, or any combination of them, if eaten as one’s sole source of calories for a day, would provide all of the essential amino acids and not just the minimum requirements but far more than the recommended requirements." Endret 19. juni 2015 av leonie 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #18 Skrevet 22. juni 2015 NEI, det er ikke sunt å kutte ut kjøtt, men man kan ha en god helse hvis man samtidig gjør andre grep for å veie opp for helseulempen det er å kutte ut kjøtt. Vestlige vegetarianere og veganere er sunnere enn omnivorer, men det er PÅ TROSS av mangel på animalske råvarer. Veganere og vegetarianere spiser generelt mindre sukker, røyker mye mindre, drikker mindre alkohol og trener jevnlig. Disse har også innvirkning på helsen og veier opp for at de ikke spiser kjøtt. Østlige vegetarianere har dårligere helse enn omnivorer, fordi de har kuttet kjøtt av religiøse årsaker og lever ellers likt som omnivorer. Anonymous poster hash: 2788d...e21 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #19 Skrevet 22. juni 2015 Hvis noen er interessert i hvorfor et kosthold uten kjøtt og diverse animalske produkter kan være sunt for helsen anbefaler jeg å se Forks over Knives. Det finnes også mange flere gode dokumentarer, men denne synes jeg er den mest innholdsrike som får med seg svært mange punkter på kun 1,5 time. Anonymous poster hash: 378ea...17f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #20 Skrevet 22. juni 2015 I følge Kreftforeningen sine sider så er det sammenheng mellom inntak av kjøtt og kreft: https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/ Tragisk at de påstår at kjøtt gir økt risiko og sukker bare kan ha en sammenheng med kreft. Kjøtt gir ikke økt risiko for kreft, men sukker (og andre karbohydrater) gjør. Kreftceller kan ikke livnære seg på annet enn glukose, mens alle våre egne celler kan livnære seg på andre stoffer, blant annet ketoner. Mye god informasjon om kjøtt og kreft her. Og ironisk nok får vi mer i oss av de stoffene som de påstår at rødt kjøtt inneholder ved å spise kornprodukter og grønnsaker... Anonymous poster hash: 2788d...e21 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå