Gå til innhold

Forholdsvis rask lørdagskoserett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt inspirasjon til noe godt å lage lørdagskvelden. Helst noe som ikke tar så lang tid, ettersom vi skal ut på leik og moro på ettermiddagen og antageligvis er skrubbsultne når vi kommer hjem. 

Om det må stå i ovnen og godgjøre seg i maks en halvtime er det helt greit, men helst ikke noe som krever masse arbeid. Evt noe hvor jeg kan gjøre jobben tidligere på dagen, og så bare hive i ovnen når vi kommer hjem. 

Har "brukt opp" taco, fajitas og pizza :P 

Anonymous poster hash: 48a27...552
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruschetta :)

Anonymous poster hash: 0575c...238
Skrevet

Du kan lage bakt potet, Jamie Oliver-style, det er knallgodt! Tar i utgangspunktet litt tid, men du kan gjøre forberedelsene tidligere på dagen.

Kjøpt store bakepoteter og pensle skallet med olivenolje. Putt de i stekeovnen på 200g og stek til de er gjennomstekte og myke hele veien inni (tar fort over en time, ca 1 1/2 hvis de er veldig store). Dette kan du gjøre på morgenen.

Stek opp bacon i små biter, sprøstekt. Dette kan også gjøres på morgenen, sett det i kjøleskapet. 

Kutt opp sjalottløk og tomat (fjern det bløte inni tomaten). 

Kutt av en bit av skallet på toppen av potetene, bruk ei tskje og hul ut innholdet. Skallet skal være intakt. Putt potetmassen i en bolle. 

Bland potetmassen med sprøstekt bacon, sjalottløk, tomat og mais. Ta i en neve revet ost, og bland alt sammen med et beger rømme. Rør godt sammen og smak til med salt og pepper.

Putt potetfyllet tilbake i potetskallene og legg på revet ost.

Sett potetene i ovnen og gratiner (200g). 

Snaddergodt!

(hvis dere ikke liker sjalottløk, mais og tomat så går det an å bruke andre tinger også, men baconet er et must.)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Reker

Hva har du som tilbehør der? Reker og loff med salatblad til er knall, men litt lite mat i når man er skikkelig sulten. 

Det må helst være noe med både godt med proteinkilde, og helst noe grønnsaker også. Trenger ikke være av typen sunn (er tross alt lørdagskvelden), men må være mettende. 

Skrevet

Hva har du som tilbehør der? Reker og loff med salatblad til er knall, men litt lite mat i når man er skikkelig sulten. 

Det må helst være noe med både godt med proteinkilde, og helst noe grønnsaker også. Trenger ikke være av typen sunn (er tross alt lørdagskvelden), men må være mettende. 

Nei....hvis du mener reker ikke er mettende så vet jeg ikke helt hva jeg skal foreslå. Reker har i hvertfall masse proteiner. 

Jeg liker å droppe loffen å ha masse reker og litt aioli og noen sitrondråper i ett hjertesalatblad og spise det som en taco. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei....hvis du mener reker ikke er mettende så vet jeg ikke helt hva jeg skal foreslå. Reker har i hvertfall masse proteiner. 

Jeg liker å droppe loffen å ha masse reker og litt aioli og noen sitrondråper i ett hjertesalatblad og spise det som en taco. 

Reker er mettende, og kjempegod proteinkilde, men det er ikke nok med "bare" reker. Man skal spise veldig mye reker for å bli mett av bare det. Jeg har blant annet en rekerett hvor jeg helt alene spiser 200 g reker, 100 g (tørrvekt) pasta, 1/2 pakke stangselleri, 1 gulrot og 1 løk, og da er jeg langt fra stappmett etterpå :P 

Jeg pakker ofte inn reker i salatblad og har på majones og sitronsaft, helt klart knallgodt, men litt for lite mat i som et helhetlig måltid :)

Skrevet

Du kan steke koteletter og rotgrønnsaker i form nesten ferdig og varme opp når middagstid kommer!

Ellers synes jeg nachos er en slager. Eller som nevnt over her; bakt potet! Går mye kjappere hvis de får seg noen minutter i mikro først, og mens de steker ordner du tilbehør.

Eller du kan lage lasagne nesten ferdig og steke når dere kommer hjem!

AnonymBruker
Skrevet

Reker er mettende, og kjempegod proteinkilde, men det er ikke nok med "bare" reker. Man skal spise veldig mye reker for å bli mett av bare det. Jeg har blant annet en rekerett hvor jeg helt alene spiser 200 g reker, 100 g (tørrvekt) pasta, 1/2 pakke stangselleri, 1 gulrot og 1 løk, og da er jeg langt fra stappmett etterpå :P

Jeg pakker ofte inn reker i salatblad og har på majones og sitronsaft, helt klart knallgodt, men litt for lite mat i som et helhetlig måltid :)

Er det før eller etter rensing? Jeg har alltid hørt at man skal beregne 1/2 kg reker pr person når man har reker med loff, majones og sitron. 

Anonymous poster hash: f082e...ae5

Skrevet (endret)

Slenger ofte sammen nachos. Kjapt og veldig godt.

Fyll en ildfast form med nachochips, del paprika og løk i biter, og spre det utover. Bruk gjerne også jalapenos eller chilli hvis du liker at det er litt sterkt. Del og stek kjøttdeig/kylling (forsåvidt valgfritt kjøtt, jeg bruker kyllingfilet), bruk tacokrydderpose som vanlig. Hell kjøttet over chipsen og grønnsakene, og dekk alt med ost. Sett formen i ovenen på 200 grader til osten har smeltet (ca. 8 minutter). Server det med guacamole, salsa og rømme. 

Dette er supergodt!

Endret av Cathj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...