Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt var fint fram til han var 5 uker gammel, da begynte han av og til å gråte under amminga og nå gråter han bare han ser puppen :( usikker på hva det kommer av, bruker skjold og ofte kommer det mye melk på en gang i starten og da hører jeg at han nesten svelger vrangt. Prøver å venne han av skjoldet, men får han ikke til å gape høyt nok til at han får ordentlig tak. Prøver hele tiden med brystvorta opp mot nesen og ned mot haka, han reagerer heller ikke på at jeg stryker han på kinnet.

Har også tenkt på om det kan være smokken, men det har han brukt fra han var 3 dager gammel så skjønner ikke hvorfor det skulle bli et problem før 5 uker senere?

Ønsker så veldig å fortsette å amme og det er så sårt å føle at jeg mislykkes med dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Ta kontakt med en Ammehjelper. Råd på et anonymt forum er risikabelt å lytte til. Du finner en oversikt over ammehjelpere på ammehjelpen.no :)

2. Meld deg inn i Ammegruppen på Facebook. Der er det mange ammehjelpere og andre erfarne mødre som kan hjelpe deg.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 9a006...f08

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig slitsomt, føler med deg! Min baby hadde også en periode på ca to måneder hvor han gråt ofte under amming (men nektet aldri helt). Googlet mye i perioden, og det ser ikke ut som om dette er helt uvanlig.

Jeg fant aldri ut nøyaktig årsak, men ammingen gikk alltid fint om natta. Tror derfor at det hadde med at han om dagen enten spiste for fort og ble enten for fort full i magen eller svelget luft. Jeg har også mye melk, og noen ganger fikk han det nok i vrangstrupen/ opp i nesen. Var innom flere teorier, og lurte også på han reagerte på noe jeg spiste, mulighet for refluks osv. For oss hjalp det å 'legge om" spisemønsteret på dagtid slik at han diet før han skal legge seg/er trøtt, og ikke når han akkurat har våknet.

Å kontakte en ammehjelper er lurt, og du har sikkert lest mye på Ammehjelpens sider. Jeg syntes denne var nyttig: https://ammehjelpen.no/artikkel/18/Brystvegring

Skrevet

Dette er veldig slitsomt, føler med deg! Min baby hadde også en periode på ca to måneder hvor han gråt ofte under amming (men nektet aldri helt). Googlet mye i perioden, og det ser ikke ut som om dette er helt uvanlig.

Jeg fant aldri ut nøyaktig årsak, men ammingen gikk alltid fint om natta. Tror derfor at det hadde med at han om dagen enten spiste for fort og ble enten for fort full i magen eller svelget luft. Jeg har også mye melk, og noen ganger fikk han det nok i vrangstrupen/ opp i nesen. Var innom flere teorier, og lurte også på han reagerte på noe jeg spiste, mulighet for refluks osv. For oss hjalp det å 'legge om" spisemønsteret på dagtid slik at han diet før han skal legge seg/er trøtt, og ikke når han akkurat har våknet.

Å kontakte en ammehjelper er lurt, og du har sikkert lest mye på Ammehjelpens sider. Jeg syntes denne var nyttig: https://ammehjelpen.no/artikkel/18/Brystvegring

Ja, har lest mye der. Men det står lite om hvordan jeg får han til å gape skikkelig. Det er ikke noe bedre på natta heller, han virker rett og slett ikke interessert i det hele tatt. Har i natt prøvd kun uten skjold og han har tatt tak et par ganger, men slipper etter noen få sugetak. Må nok legge bort skjoldet for godt. Synes han virker mer trøtt enn før, og det er jo ikke rart så lite som han har spist de siste dagene. Han må da bli veldig sulten av dette?? Skal ringe helsesøster i dag.

Skrevet

1. Ta kontakt med en Ammehjelper. Råd på et anonymt forum er risikabelt å lytte til. Du finner en oversikt over ammehjelpere på ammehjelpen.no :)

2. Meld deg inn i Ammegruppen på Facebook. Der er det mange ammehjelpere og andre erfarne mødre som kan hjelpe deg.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 9a006...f08

Har snakket med ammehjelp og har meldt meg inn i ammegruppen. Ammehjelpa sa jeg måtte venne han av skjoldet og få noen til å vise meg hvordan jeg skal legge han til, så håper helsesøster har tid i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var helt vrang ved 6 uker. Trodde det var slutten. Tok kontakt med anmehjelpen og brukte gooood tid. Satte av flere dager til å nesten bare ligge i sengen å la han lære å amme på ny. Ligger film på anmehjelpen. Handler om å nullstille babyen. Gi ikke opp enda! Var innom apoteket for å se om de hadde noe "vidunderhjelpemiddel", men det hadde de ikke. Men hun som jobbet der snakket lenge med meg og ba meg ha tålmodighet med barnet. Hun sa at jeg måtte følge naturen, og når barnet ble sultent ville det ta mat. Jeg følte meg som verdens grusomste da det hadde gått 5 timer uten han hadde tatt mat. Tilbudet var åpent for han hele tiden. Men.. Etter enda en time hoppet han plutsleig på av seg selv, og etter den dagen spiste han helt fint resten av ammeperioden. Det var en lettelse og deilig følelse når det endelig løsnet. Glad jeg hørte på apotekdamen. Mange blir så bekymret etter kort tid. Folk lager vaner til babyen om at den må bli bysset mens den ammes, gå med mens den ammes, og til og med gå i trapper.. Dette er tull. Det er du som skal forme barnet, ikke barnet som skal forme deg:)

Lykke til! Dere klarer det nok om du gir han og deg selv litt tid. Tungt mens det står på, men for en lettelse når det endelig løsner :-)

Anonymous poster hash: 3d330...e08

• Liker 1
Skrevet

Det gikk seg til!:) Begynte med tilbakelent ammestilling som får fram nyfødtrefleksene/instinktet til babyen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt var fint fram til han var 5 uker gammel, da begynte han av og til å gråte under amminga og nå gråter han bare han ser puppen :( usikker på hva det kommer av, bruker skjold og ofte kommer det mye melk på en gang i starten og da hører jeg at han nesten svelger vrangt. Prøver å venne han av skjoldet, men får han ikke til å gape høyt nok til at han får ordentlig tak. Prøver hele tiden med brystvorta opp mot nesen og ned mot haka, han reagerer heller ikke på at jeg stryker han på kinnet.

Har også tenkt på om det kan være smokken, men det har han brukt fra han var 3 dager gammel så skjønner ikke hvorfor det skulle bli et problem før 5 uker senere?

Ønsker så veldig å fortsette å amme og det er så sårt å føle at jeg mislykkes med dette.

Sjekket han for låsninger ? Nekter ofte puppen da. Vondt å ligge sånn

Anonymous poster hash: 70249...388

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket han for låsninger ? Nekter ofte puppen da. Vondt å ligge sånn

Anonymous poster hash: 70249...388

AnonymBruker
Skrevet

Var slik hos oss rundt den alderen også. Klassisk ammestilling ( i armene) var uaktuelt. Vi ammer liggende, og det funker fint. Måtte også kjøre tilbakelent amming en stund. Vi fant fort ut senere også at hvis hun var  kjempetrøtt så hyler hun også når hun blir lagt til. Vi forsøker derfor å bysse i søvn og heller amme når hun våkner igjen. :)

Anonymous poster hash: 46d66...d10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...