AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Jeg har en bror som er vesentlig mye eldre enn meg som har hatt noen ganske alvorlige mage- og tarm problemer, og som skal til videre undersøkelse her hvor jeg bor(han bor på landet). Saken er at symptomene han viser kan være resultatet av høyt alkoholkonsum(tips fra noen jeg kjenner som er helsepersonell). Han drikker mye, ofte og sterke saker, men mener selv at han har moderat alkoholkonsum. Dog personlig synes jeg det er i overkant, uten at jeg vil kalle ham alkoholmisbruker. Jeg har jo tenkt å besøke ham når han kommer hit, burde jeg si noe til legen/sykepleieren? At det kan hende han har sagt at han har moderat alkoholkonsum, men at jeg personlig synes det er i det største laget? Kan de si til ham at jeg har sagt det evt. at de har fått et anonymt tips(han blir jo uansett å skjønne at det er meg)? Eller går det inn under taushetsplikten? Om de sier at jeg har sagt det med dem så er forholdet vårt dødens. Vi har ikke et nært forhold til å begynne med og det kommer til å bli spikeren i kista. Når det er sagt er det jo en del år siden jeg og han bodde under samme tak og jeg så alkoholforbruket hans på nært hold, så det kan jo hende det har endret seg for alt jeg vet... Anonymous poster hash: 6c463...6c0
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Nei, du trenger ikke si noe. Det finnes noe som heter leververdier. Anonymous poster hash: 74766...df9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #3 Skrevet 18. juni 2015 Nei, du trenger ikke si noe. Det finnes noe som heter leververdier. Anonymous poster hash: 74766...df9 Hva er det egentlig? Spiller det noen rolle om en er edru når prøven tas? For han kommer ikke til å være beruset når han kommer hit. Anonymous poster hash: 6c463...6c0
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 Hva er det egentlig? Spiller det noen rolle om en er edru når prøven tas? For han kommer ikke til å være beruset når han kommer hit. Anonymous poster hash: 6c463...6c0 Spiller ingen rolle om han er edru når disse prøvene tas. Overlat dette til helsepersonell og ikke drit deg mer ut. Anonymous poster hash: 74766...df9 2
Cessa74 Skrevet 18. juni 2015 #5 Skrevet 18. juni 2015 Det vil sees på labprøver og evnt leveren (ved biopsi) om personer har/har hatt et overdrevent alkoholforbruk. Leger er også generelt dyktige på å finne uta vdette når de undersøker pasienten SELV OM pasienten sier noe annet. Det er ganse vanlig at pasienter med høyt forbruk benekter dette til legen. Du trenger ikke si noe - så slipper du å ha dårlig samvittighet også - ved å føle du tråkker over en grense ifht din bror. Tro meg_ dette vil de finne ut av selv når de utreder han! Bare vær en god pårørende du! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå