Gå til innhold

Lar dere barn sitte i bil (veteranbil) uten belte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså: vetranbiler har gjerne ikke setebelter..

Er det ok for dere at ungene sitter i baksetet uten belte?

Jeg mener nemlig at ulykker like gjerne skjer gamle biler som nye. Og selvom man selv kjører pent, så betyr ikke det at alle andre gjør det...

Jeg syntes ikke noe om at de sitter løse bak , men i min familie er jeg visst alene om dette?

Noen som har meninger rundt temaet ?

Anonymous poster hash: f11b3...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Der får ikke barna være med, på mange, mange år.

Det handler om å ta ansvar for sine barns ve og vel.

Anonymous poster hash: 8e863...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pappa har belte i sine. Onkelen min kræsjet en gang med en, ble ganske store skader, barna hadde ikke setebelte på. 

Anonymous poster hash: 92dd3...41c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig opptatt av sikring av barn i bil og jeg ville aldri latt de sitte uten belte i bil, ny som gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg går mot strømmen her men... Ungene får sitte i veteranbilen til pappa en gang i året, på 17. mai. Da kjører jeg ungene i familiebilen til der pappaen skal kjøre veteranbilen (foran russetoget), også kjører jeg de hjem igjen etterpå, i familiebilen. De kjører i 10 km/t hele strekningen, og det er snakk om totalt 10 min.

Når det er sagt, så må jeg legge til at det er det eneste tilfellet der de får lov. Er det høyere fart så er det uaktuelt, også uaktuelt ved økt trafikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , det gjør jeg ikke! Hvis det skulle skjedd noe, ville jeg aldri tilgitt meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barn skal vel sitte sikret i bil uansett? I følge loven?

Anonymous poster hash: c3ef5...1c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NEI! Skjønner ikke at det i det hele tatt er lov å kjøre med barn i slike biler. Voksne får ta ansvar for seg selv, men unger er for små til å skjønne risikoen de begir seg inn på. 

Ikke bare mangler bilene setebelte; de mangler også alt annet moderne sikkerhetsutstyr som airbag, abs-bremser, antiskrens, servostyring og gudane vet hva annet. 

Anonymous poster hash: 4caaf...60d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at jeg går mot strømmen her men... Ungene får sitte i veteranbilen til pappa en gang i året, på 17. mai. Da kjører jeg ungene i familiebilen til der pappaen skal kjøre veteranbilen (foran russetoget), også kjører jeg de hjem igjen etterpå, i familiebilen. De kjører i 10 km/t hele strekningen, og det er snakk om totalt 10 min.

Når det er sagt, så må jeg legge til at det er det eneste tilfellet der

de får lov. Er det høyere fart så er det uaktuelt, også uaktuelt ved

økt trafikk.

Dette reagerer jeg ikke på, fordi, det ikke er vanlig kjøring i trafikken med en gammel bil. Eldre biler har heller ikke samme kolisjonssikringen som dagens nye moderne biler har.

Så der kunne jeg og ha strukket meg til å si ja, det er greit.

Anonymous poster hash: 8e863...106

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NEI! Absolutt ikke. Bare på 17. mai i såfall i toget 

Anonymous poster hash: 2a105...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bestreber meg alltid på å sikre barn i bil. Men enkelte ganger er det vanskelig. Vi har aldri kjørt veteranbil, men har vært i utlandet og tatt taxi uten barnesete. Det er ikke ideelt, samtidig kan vi ikke være helt rigide heller. Går det ikke så går det ikke, man er ikke dårlige foreldre av den grunn....

Anonymous poster hash: fc883...200

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veteranbil som jeg skal montere Isofix forankring i. 2 stk 14mm skruer og thats it- fort gjort i en port

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså: vetranbiler har gjerne ikke setebelter..

Er det ok for dere at ungene sitter i baksetet uten belte?

Jeg mener nemlig at ulykker like gjerne skjer gamle biler som nye. Og selvom man selv kjører pent, så betyr ikke det at alle andre gjør det...

Jeg syntes ikke noe om at de sitter løse bak , men i min familie er jeg visst alene om dette?

Noen som har meninger rundt temaet ?

Anonymous poster hash: f11b3...64a

Veteran..?!

Er det bare folk fra landet her...?!

Barn skal ha sikkerhetsbelte i alle biler og traktorer!!

Anonymous poster hash: b3545...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veteran..?!

Er det bare folk fra landet her...?!

Barn skal ha sikkerhetsbelte i alle biler og traktorer!!

Så veteranbil = folk fra landet som også har traktorer og blåser i sikkerhet? Virkelig glup du men jeg dømmer ikke alle byfolk basert på innlegget ditt.

----

Jeg har en veteranbil men jeg har installert sikkerhetsseler i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så veteranbil = folk fra landet som også har traktorer og blåser i sikkerhet? Virkelig glup du men jeg dømmer ikke alle byfolk basert på innlegget ditt.

----

Jeg har en veteranbil men jeg har installert sikkerhetsseler i den.

Supert at du har sikkerhetsbelter i veteranbilen din! Barnas sikkerhet først :-)

Husk også å installer sikkerhetsbelter i traktorene og i plogen (om barna sitter på i den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100 % uaktuelt. Setter meg ikke i en bil uten sikkerhetsseler jeg heller, aldri om jeg ville risikert å la barna gjøre det.

Faren til eksen samlet på veteranbiler og de fleste av dem var uten sikkerhetsseler, han kjørte på motorveien med dem og gjerne 50-60 km/t over fartsgrensen, var oppriktig talt redd for livet de gangene vi kjørte noe sted med ham. Aldri igjen.

Anonymous poster hash: 79be3...771
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...