AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Hei. Jeg er på "slankern", begynte for ca en uke siden, og har et par spørsmål. Er det vanlig at man i starten har litt problemer med blodsukkeret, og føler seg veldig sulten? Jeg har kuttet veldig ned på karbohydratene, spiser ikke brød, pasta, ris, poteter og sånne ting, i tillegg til at jeg har kuttet kraftig ned på sukkeret (vanskelig å gå cold turkey, det er søren meg avhengighetsdannende!), selv om jeg jo selvfølgelig får i meg litt. Jeg spiser mer frukt og grønnsaker, og spiser ca 3 måltider om dagen (hvis man ikke teller med et eple eller en banan i ny og ne). Og jeg merker det veldig på blodsukkeret, og formen generelt. Jeg spiser alltid til jeg er mett. Er dette noe som kommer til å stabilisere seg etter hvert? At kroppen min bare trenger å venne seg til å ikke få konstant påfyll av carbs? Anonymous poster hash: 7d928...b9b
Pringle Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Hvorfor har du kuttet ut brød, pasta, ris, poteter (og hva er "sånne ting")? Hvor mange kalorier spiser du pr dag?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #3 Skrevet 18. juni 2015 Har kuttet ut pasta, brød og ris fordi jeg føler meg dritt når jeg spiser det, og litt fordi "alle" sier at slike ting er "fy"mat. Hehe, "sånne ting" er liksom.. Majones, sinnsyke mengder smør (aahh smør er så godt), kaker, sauser.. Ja. Sånne ting. Jeg teller ikke kalorier, for jeg skjønner rett og slett ikke noe av det, men jeg kan jo gi deg et eksempel på hva jeg spiser. Frokost: Tre knekkebrød med pålegg (gjerne spekeskinke, kremost eller brunost) og en frukt. Lunsj: Tre knekkebrød eller havregryn med melk, og frukt. Middag: Kyllingfilét og masse grønnsaker. Av og til spiser jeg kveldsmat, og da er det kanskje en yoghurt + frukt, eller kanskje rester etter middagen. Anonymous poster hash: 7d928...b9b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 Husk at du må ha fett eller karbohydrater som energikilde. Ingen god idé å kutte begge. Protein funker dårlig som energikilde. Kroppen trenger protein (8 aminosyrer) og fett (omega-3 og omega-6), men tåler litt karbohydrater. Korn bør man ikke spise, men man kan spise litt frukt, grønt og nøtter for eksempel. Naturlig fett trenger du ikke å være redd for (fløte, meierismør, fett kjøtt, egg, kaldpressede oljer og sånt) Anonymous poster hash: c4f74...5cd 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #5 Skrevet 18. juni 2015 Takk for svar Bruker endel olivenolje i matlagingen, går det greit? Og spiser mye avokado og egg. Anonymous poster hash: 7d928...b9b
grrwaffmjau Skrevet 18. juni 2015 #6 Skrevet 18. juni 2015 Husk at du må ha fett eller karbohydrater som energikilde. Ingen god idé å kutte begge. Protein funker dårlig som energikilde. Kroppen trenger protein (8 aminosyrer) og fett (omega-3 og omega-6), men tåler litt karbohydrater. Korn bør man ikke spise, men man kan spise litt frukt, grønt og nøtter for eksempel. Naturlig fett trenger du ikke å være redd for (fløte, meierismør, fett kjøtt, egg, kaldpressede oljer og sånt)Anonymous poster hash: c4f74...5cd Og hvorfor burde man ikke spise korn? 2
Heart Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 Er det vanlig at man i starten har litt problemer med blodsukkeret, og føler seg veldig sulten? Jeg har kuttet veldig ned på karbohydratene, spiser ikke brød, pasta, ris, poteter og sånne ting, i tillegg til at jeg har kuttet kraftig ned på sukkeret (vanskelig å gå cold turkey, det er søren meg avhengighetsdannende!), selv om jeg jo selvfølgelig får i meg litt. Jeg spiser mer frukt og grønnsaker, og spiser ca 3 måltider om dagen (hvis man ikke teller med et eple eller en banan i ny og ne). Og jeg merker det veldig på blodsukkeret, og formen generelt. Jeg spiser alltid til jeg er mett. Er dette noe som kommer til å stabilisere seg etter hvert? At kroppen min bare trenger å venne seg til å ikke få konstant påfyll av carbs? Anonymous poster hash: 7d928...b9b Hos meg tok det 4-5 dager før den konstante sultfølelsen forsvant, men den kom igjen hvis jeg var uforsiktig og spiste for mye karbohydrater. Jeg tror kanskje det var ketose som gjorde at jeg ikke var sulten, men jeg målte det aldri. Vær obs. på at yoghurt ofte er den reneste sukkerbomben. Knekkebrød kan også være det; sjekk pakningen.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #8 Skrevet 18. juni 2015 Takk for svar Ja jeg vet at det er sinnsykt mye sukker i yoghurt, men iblant blir blodsukkeret mitt så lavt at jeg omtrent kaster opp, og da må jeg bare få i meg noe litt fort. Og da har jeg ikke tid til å lage meg noe ordentlig mat. Men jeg spiser det ikke så ofte Anonymous poster hash: 7d928...b9b
Gjest me2u Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 Har kuttet ut pasta, brød og ris fordi jeg føler meg dritt når jeg spiser det, og litt fordi "alle" sier at slike ting er "fy"mat. Hehe, "sånne ting" er liksom.. Majones, sinnsyke mengder smør (aahh smør er så godt), kaker, sauser.. Ja. Sånne ting. Jeg teller ikke kalorier, for jeg skjønner rett og slett ikke noe av det, men jeg kan jo gi deg et eksempel på hva jeg spiser. Frokost: Tre knekkebrød med pålegg (gjerne spekeskinke, kremost eller brunost) og en frukt. Lunsj: Tre knekkebrød eller havregryn med melk, og frukt. Middag: Kyllingfilét og masse grønnsaker. Av og til spiser jeg kveldsmat, og da er det kanskje en yoghurt + frukt, eller kanskje rester etter middagen.Anonymous poster hash: 7d928...b9b Ikke rart blodsukkeret er ustabilt. For lite mat og for lite balansert.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #10 Skrevet 18. juni 2015 Jeg trodde jeg spiste ganske mye Jeg blir jo mett. En liten stund hvertfall. Hva legger du i balansert? Anonymous poster hash: 7d928...b9b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #11 Skrevet 18. juni 2015 Jeg trodde jeg spiste ganske mye Jeg blir jo mett. En liten stund hvertfall. Hva legger du i balansert? Anonymous poster hash: 7d928...b9b Lite fett, lite protein. Anonymous poster hash: 99869...997
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #12 Skrevet 18. juni 2015 Lite fett, lite protein. Anonymous poster hash: 99869...997 Åjaa.. Så om jeg slenger på litt egg og majones på knekkebrødene i morgen, vil det være bedre? Uff, jeg burde jo egentlig tatt et kurs i dette. Vanskelig å gå ned riktig når man leser så mye forskjellige kostholdsråd over alt. Anonymous poster hash: 7d928...b9b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #13 Skrevet 18. juni 2015 Åjaa.. Så om jeg slenger på litt egg og majones på knekkebrødene i morgen, vil det være bedre? Uff, jeg burde jo egentlig tatt et kurs i dette. Vanskelig å gå ned riktig når man leser så mye forskjellige kostholdsråd over alt. Anonymous poster hash: 7d928...b9b Mitt forslag er kanskje å droppe noen av knekkebrødene og heller spist proteinrike meieriprodukter, mer egg, magert kjøttpålegg, avokado, litt nøtter og bønner, linser og kikerter. Det finnes mange måter å gå ned i vekt på, det viktigste er å finne en måte du synes passer for deg og at du blir mett og føler deg opplagt. Anonymous poster hash: 99869...997
Gjest me2u Skrevet 19. juni 2015 #14 Skrevet 19. juni 2015 Jeg trodde jeg spiste ganske mye Jeg blir jo mett. En liten stund hvertfall. Hva legger du i balansert? Anonymous poster hash: 7d928...b9b Til sammenligning så spiser jeg feks: Frokost 1,5 dl havregrøt(tørrvare) kokt på melk med 1 ss peanøttsmør(ca.350 kca) Lunsj Omelett laget av 2 egg med fløte. Inneholdet ost, en halv avokado, 4 skinkebiter, oppkuttede grønnsaker. (Ca. 400 kcal) Mellom 1 neve nøtter og en frukt(ca. 200 kcal) Middag Eks hjemmelaget taco med 2 speltlomper, 200 gram kjøttdeig av svin, gulost, løk, tacoktyddet, salsasaus, grønnsaker, rømme(ca. 550 kcal) Kvelds Hjemmelaget sesamfrøbrød med brunost(ca. 300 kcal) Det er minst 1700 kcal og masse med god og næringsrik mat. I tillegg jogger jeg gjerne en halv mil til en mil 5 ganger i uka og da tar jeg gjerne en banan før trening og liten sjokomelk rett etterpå sånn at jeg aldri havner under 2000 kcal på dager jeg jogger. I tillegg spiser jeg en del mer kalorier i helgene som is, sjokoalde etc slik at gjennomsnittet på uken ca blir over 2200 kcal per dag, om ikke noe mer. Jeg er 173 og veier vanligvis 52 kg( når jeg ikke er høygravid og er nå på 62 kg.) Så spis mer jente!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå