Gå til innhold

Skal jeg ta ansvaret for den rebelske lillesøsteren min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 21 år og har en lillesøster på 14.

Hun bor hos mamma og jeg bor for meg selv. Hun er i det siste året blir veldig rebelsk og opprørsk, har begynt å røyke og mamma sier at lærerene på skolen sliter med henne fordi hun er veldig oppstandig og andre oppfatter henne som en mobber. På nyåret ble mamma diagnosert med kreft og har derfor vanskeligheter med å kjempe denne kampen, og dette går utover hennes livskvalitet.

Mamma har derfor spurt meg om søsteren min kan bo hos meg for en periode, mamma vil selvfølgelig være 100 % økonomisk, men hun sier selv at hun ikke klarer denne kampen. Vi har ikke blandet inn barnevernet eller noe statlig fordi jeg er veldig nærme min søster og hennes oppførsel har bare vært slik den siste tiden... Jeg bor i en annen del av landet, men vi får henne midlertidig til å endre skole om det er nødvendig lenger enn bare sommerferien.

Selv har jeg samboer og jobber 100%, så sånnsett er det ikke noe problem å ha henne her i sommer. Sambo syntes det er ok.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 33698...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du føler du har plass og tid, så er jo dette en super løsning! 

Edit: Dette må såklart tas opp med lillesøster først  :rolleyes:

Endret av Alethia
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du og din samboer føler at dere har ressurser og tid til å hjelpe henne så kan det være veldig positivt. Hun må ikke få følelsen av at hun er på ferie og kan gjøre som hun vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel om du og din søster er nære ser jeg ingen grunn til å si nei om dere begge vil også, kanskje hun kan bli litt bedre da. 

Anonymous poster hash: a54d1...22d
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det ville jeg gjort :-) Selv om mor ikke hadde stått for dry økononiske ..

AnonymBruker
Skrevet

og koble inn de som snakker med barn av kreftsyke,   tror nok mye av din søsters oppførsel er et utslag av å vise at hun er tøff og tåler  og klarer hva som helst  når hun egentlig føler seg liten og redd og aller helst vil gjemme seg inni et skap og gråte

la henne komme og bo hos dere  men med krav til oppførsel og plikter, og la henne få vere den lille redde ungen  som bare vil gråte en stund for dagen

Anonymous poster hash: a06ad...e41
Skrevet

Jeg hadde sagt ja. Men jeg hadde også stilt krav til henne (som at hun skal ta ansvar for sine ting, rydde etter seg og hvis hun skal bo der til høsten så ville jeg stilt krav om at hun må gå på skolen osv). Jeg hadde ikke forventet at hun ble superhyggelig samme dag som hun kom, men det kan hjelpe med miljøskifte? Og noen utenfor å prate med ifh til mors sykdom o.l. 

Og selvsagt kun hvis lillesøster vil :)

Skrevet

Hva sier lillesøster? Det kan være en vanskelig oppgave å ta på seg om hun selv er helt imot det.

Der er nok skremmende for henne at mor har kreft, kanskje hun er redd for at hun skal dø og at hun går glipp av tid med henne hvis hun bor langt unna? På den andre siden kan hun ha behov for å komme seg bort fra sykdom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...