AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Ønsker meg en Boston terrier selv, er egentlig allergisk men har vært borti en boston terrier og den reagerer jeg ikke på. og de røyter veldig lite som jeg har skjønt. Tingen er det at jeg har en 8 timers jobb, er støttekontakt 2-3 kvelder i uka, ca 6-8 timer i uka. har lest litt om hvor mye omsorg og oppmerksomhet de trenger, selfølgelig er jeg villig til å lufte hver morgen før jobb, og når jeg kommer hjem så vi er sammen, like leken og jeg er glad i gå tur osv. Men er det nok? Jeg har permisjon på jobb frem til desember, og hvis jeg bør skaffe meg bilkkje så bør det være nå med tanke på at den er valp, og den blir mer selvstendig f.om nyåret .. jeg er heldig som har foreldre som bor bor 20 min unna meg men kan ike være så avhengige av de med mindre det er real krise :D Hva syntes dere ? er jeg egnet til å ta vare på en ? Anonymous poster hash: d057f...59f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Det høres ikke ut som at det blir så mye tid igjen til hunden. Jeg syns at du ikke burde skaffe deg en nå før du har bedre tid, eller bor sammen med noen som har det på fast basis. Hunder skal slippe å være så mye alene. De er flokkdyr. Anonymous poster hash: 63d7e...40e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #3 Skrevet 18. juni 2015 Takk for svar ! Har vurdert å si opp kveldsjobbing. Dvs at jeg har kun en vanlig 8 t arbeidsdag fra morgen til 4-5! Jeg er enig i at en hund bør ikke være alene, grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt og sett mange som har hund men ikke bruker så mye tid til de, mange som kommer hjem fra jobb, lufter bikkja, sitter hjemme en time eller to før de stikker avgårde på .eks trening eller shopping,venner osv.! Dette er hverdagen til ganske MANGE hundeeiere ! synd men sant Anonymous poster hash: d057f...59f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 Takk for svar ! Har vurdert å si opp kveldsjobbing. Dvs at jeg har kun en vanlig 8 t arbeidsdag fra morgen til 4-5! Jeg er enig i at en hund bør ikke være alene, grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt og sett mange som har hund men ikke bruker så mye tid til de, mange som kommer hjem fra jobb, lufter bikkja, sitter hjemme en time eller to før de stikker avgårde på .eks trening eller shopping,venner osv.! Dette er hverdagen til ganske MANGE hundeeiere ! synd men sant Anonymous poster hash: d057f...59f Det er folk uten samvittighet Jeg har alltid "barnevakt" til hunden, om jeg er borte på kvelden. Det er nok at hun er alene når jeg er på jobb. Innimellom er hun med på jobb også, så jeg slipper all den dårlige samvittigheten med at hun er alene. Ellers er hun alltid med meg. Og er det noe hun ikke kanvære med på, og jeg ikke har barnevakt, så dropper jeg det selv. Anonymous poster hash: be789...9f1 3
Jeane Skrevet 18. juni 2015 #5 Skrevet 18. juni 2015 Når man er alene med hund så krever det mye mer. Har man full jobb, så må man gi avkall på kveldsaktiviteter uten hund. Hvis du en dag skal i bursdag på kveldstid, så er det vanligvis ikke et problem, men det må ikke bli hver uke. Jeg er også litt skeptisk til denne allergien din. Boston terrier er en korthåret hund som røyter hele året, og mye i røyteperiodene. Hvor mye den røyter er avhengig av hva den spiser, men det er også individuelt. Noen individer røyter nesten ikke, mens andre drysser det hår av hele tiden, og man blir pelskledd etter å hatt den på fanget. Men å si at rasen røyter lite synes jeg er helt feil. Har korthåret hund selv, og har hatt flere individer av samme rase. De har alle hatt markant forskjell på hvor mye de røyter. Hvis jeg var allergisk i såpass stor grad at det kunne føre til problemer, så ville jeg skaffet meg en voksen hund som jeg kunne ha på prøve i en ukes tid først, bare for sikkerhetsskyld. 1
Portvinpiken Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Jeg tviler ikke på at DU er egnet til å ha hund. Spørsmålet er om du har TID til å ha hund. Jeg tror ikke de fleste hunder lider en stor nød med å være alene hjemme når eierne er på jobb. Utfordringen er hvor lenge. Arbeidsdagen er 8 timer. I tillegg kommer reisevei og evt. andre ærend og handling. Det blir fort ihvertfall 9 timer for de fleste som ikke bor ved siden av jobben sin. Og så dukker det opp andre ting. Både hverdager og helg. Før jeg giftet meg var jeg alene med mine hunder i mange, mange år. Nå er vi to og du verden så mye bedre samvittighet jeg har! Det er krevende å være alene med hund(er), fordi alt må planlegges og man må ha noen som kan komme å se etter den/de hvis man f.kes. må jobbe overtid. Jobbreise var også utfordrende. I Norge er det dessverre begrenset hvor man kan ta med seg hund. I andre land er det ikke noe problem når man går ut om kvelden på kafè eller Pub, men det går jo ikke her. Til informasjon så er det i Sverige ikke lov å ha hund alene mer enn maks 6 timer om dagen uten at den skal luftes. Flere jobber for at dette også blir loven i Norge, så på sikt kan det skje. Da må man se om man har økonomi til å leie hundeluftere også. I tillegg går ikke alt like smertefritt som man ønsket. En god del hunder lider av separasjonsangst og da har man et kjempeutfordring når hunden sitter å hyler når man er borte. Man har ingen garantier, og greit å ha en plan B. Hunder er fantastiske dyr, men du bør alvorlig vurdere om du ønsker å låse deg såpass mye at du må slutte i den ene jobben og bruke all fritid på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå