Gå til innhold

Hvor mye viste mannen din om barn og graviditet før dere fikk barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker min mann er litt kunnskapsløs på akkurat det området.. Har dere noen historier fra deres menn å dele? Her er mine:

Han visste ikke at barn kan kun bli unnfanget i de få dagene i og rundt når kvinnen har eggløsning. Han visste heller ikke at man ofte prøver i flere måneder, noen i flere år før man blir gravide.

At jeg ikke måtte finne på å bli gravid nå midt i studiene, for da måtte jeg slutte, jeg mistet alle årene på skolen og må ta alt på nytt og må gå hjemme i 6år helt til barnet begynner på skolen. Permisjon og barnehageplass ante han ikke hvordan fungerer. Han trodde moren var med barnet i barnehagen hele dagen, hver eneste dag :fnise:

Bør jeg bli skeptisk eller finnes det lignende menn der ute? :)

Anonymous poster hash: b9865...b31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde han virkelig at moren var med barnet i barnehagen hver eneste dag? :o

Anonymous poster hash: 8912a...831
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Trodde han virkelig at moren var med barnet i barnehagen hver eneste dag? :o

Anonymous poster hash: 8912a...831

Ja.. Moren hans hadde gått hjemme med han fra dagen han ble født helt til skolealder og tok han med til barnehagen noen ganger og var der hele dagen med han, sa han. (Er sikkert åpen barnehage han mener) Han trodde dette var standar. Det hører nok til unntakene da "alle" jeg kjenner har gått i barnehage. Vi er 30år begge to..

AnonymBruker
Skrevet

Hehe.

Jeg synes ikke det der er nok til å "dømme" en fyr egentlig. Vi har vel alle endel ideer som er fullstendig ureflekterte og ikke noe vi har vært nødt til å tenke så grundig gjennom før det blir mer relevant/aktuelt. (sjekk "ting du har vært litt treig med å skjønne"-tråden her inne :P) Det med at mødrene blir med i barnehagen kan være en sånn ting. Og alt det andre har jo veldig med kvinnekroppen å gjøre, at ikke alle menn vet dette er heller ikke så rart, synes jeg.

Så lenge han er villig til å sette seg inn i det han må/bør, og så lenge dette ikke er representativt for kunnskapsnivået hans på alle områder, så ville jeg bare tenkt at det var litt morsomt, jeg. :)

Anonymous poster hash: a6aa1...9ee

• Liker 3
Skrevet

Mannen hadde tre barn med eksen før vi fikk barn så han kunne mye. Hadde vært på kurs og vært veldig involvert.

Men jeg tipper det vil gå helt fint med mannen din selv om han ikke visste de tingene.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe.

Jeg synes ikke det der er nok til å "dømme" en fyr egentlig. Vi har vel alle endel ideer som er fullstendig ureflekterte og ikke noe vi har vært nødt til å tenke så grundig gjennom før det blir mer relevant/aktuelt. (sjekk "ting du har vært litt treig med å skjønne"-tråden her inne :P) Det med at mødrene blir med i barnehagen kan være en sånn ting. Og alt det andre har jo veldig med kvinnekroppen å gjøre, at ikke alle menn vet dette er heller ikke så rart, synes jeg.

Så lenge han er villig til å sette seg inn i det han må/bør, og så lenge dette ikke er representativt for kunnskapsnivået hans på alle områder, så ville jeg bare tenkt at det var litt morsomt, jeg. :)

Anonymous poster hash: a6aa1...9ee

Ja, det er jo egentlig bare morsomt. Han er jo veldig flink og smart på de aller fleste områder. Jeg tok det kanskje litt for gitt at dette er almennkunskap. Men som du sier handler det jo om kvinnekroppen, og man setter seg kanskje ikke så mye inn i ting før man ønsker barn selv. Og han baserte det på hva han selv har opplevd. Til sammenligning er det vel noen ting som er typisk at mannen tar seg av(som begge kjønn bør kunne likt) som jeg ikke kan så mye om som feks alt det praktiske(papirarbeid, søknader, skjema) ang kjøp av bil og bolig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har noen her inne morsomme historier å komme med? Alt fra små uskyldige til litt større ting? :)

Skrevet

Min manglet noe, men på langt nær så mye som din mann.

Sånne ting som syklus synes jeg det er helt greit at de ikke kan 100%, mens andre ting synes jeg det er greit de vet noe om.

Jeg sier ikke det bør ropes varsko og dump han. Jeg tror imidlertid du bør klarere forventninger til dette med barn før dere setter igang. Tror han at mor skal ta hele omsorgen, hva tenker han om pappaperm, våkenetter og sånt. For det er dere to om.

Dersom slike ting ikke er avklart kan du i verste fall sitte som alenemor om noen år og klage her på kvinneguiden om at mannen ikke tar sin del av ansvaret ;)

• Liker 5
Gjest agnesb
Skrevet

Samboern min visste mere om rådyr og bikkjeparring enn barn...

Da vi skulle føde og hodet kom, så går det jo ofte veldig fort at resten av kroppen kommer... Det visste IKKE han så da plutselig hele kroppen kom, skvatt han bakover !!!! hahahahahah lo meg nesten ihjel (2 uker etterpå)  :fnise:

Nå ventes andremann her og han vet egentlig ikke noe mere. Litt mere babytekke osv men ikke om fødsel osv.

Skrevet

Han kan nok ikke all verdens om fruktbarhet, svangerskap og fødsel selv om han er far fra før, men han har da fått med seg at mødre går tilbake til jobb før barnet er 6 år;-)

Skrevet

Mye , fordi han er 11 år eldre enn søsteren sin:)

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke venner med barn? Har han ingen kolleger med barn? Ikke studert selv? Han leser ikke bøker, aviser, følger med på nyhetene? Det hadde jeg blitt skeptisk til.

Å ikke vite hvordan en barnehage fungerer, syns jeg vitner om stor kunnskapsløshet om samfunnet, ikke "kvinnekroppen".

Anonymous poster hash: 25f0d...600
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min visste adskillig mer om barn enn meg. Han er attpåklatt, og har god erfaring fra mange år med nieser og nevøer, samt at han har flere veldig nære venner med barn han har vært reserveonkel for. Jeg hadde tilnærmet lik null erfaring med barn fra før, ingen av vennene mine hadde barn, jeg har ingen småsøsken, og tanteungene mine bor så langt vekke at jeg knapt kjenner dem igjen fra gang til gang. 

Når det gjelder selve graviditeten og slikt visste han mindre enn meg. 

Anonymous poster hash: 2fc9b...da5
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min trodde det var 50% sjanse for å bli gravid, uansett når man har sex. 

Anonymous poster hash: ca2e2...f57
  • Liker 1
Skrevet

Min manglet noe, men på langt nær så mye som din mann.

Sånne ting som syklus synes jeg det er helt greit at de ikke kan 100%, mens andre ting synes jeg det er greit de vet noe om.

Jeg sier ikke det bør ropes varsko og dump han. Jeg tror imidlertid du bør klarere forventninger til dette med barn før dere setter igang. Tror han at mor skal ta hele omsorgen, hva tenker han om pappaperm, våkenetter og sånt. For det er dere to om.

Dersom slike ting ikke er avklart kan du i verste fall sitte som alenemor om noen år og klage her på kvinneguiden om at mannen ikke tar sin del av ansvaret ;)

Enig i dette. Hva slags forventninger har han til det å være far? Høres ut som han har vokst opp med veldig tradisjonelle kjønnsroller og forventer at du skal følge samme spor. Jeg hadde vært meget skeptisk for å si det mildt.

Tror jeg og mannen visste ca. like mye før jeg ble gravid. Jeg hadde kanskje litt mer kontroll på det med syklus, naturlig nok. Vi måtte begge lese oss litt opp på fødsel og småbarnstid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hihi, mannen min viste ca INGENTING. Altså, han ville at vi skulle på en 5 timers biltur når mini var 5 dager gammel. Amming kunne jeg jo gjøre mens han kjørte.. 😂

Han hadde null peil på bhg, fordeling av permisjon, babymat, bleier osv.

Men fy søren for en flink pappa han er:)!

Anonymous poster hash: f4cdf...495

AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde null peiling på graviditet, fødsel og barn. På grensa til tragikomisk faktisk. Det ble en bratt læringskurve og nå er han kjempeflink! :)

Anonymous poster hash: 57d6d...189

Skrevet

Min mann har aldri holdt en baby før.

Så dette blir spennende :P

Gjest chiki
Skrevet

Han hadde knapt holdt en baby før, og var ikke helt inne på rettigheter og syklus.

Jeg kunnne litt mer, forventer da ikke at mannen skal sitte på nett og lese seg opp på slt mulig slik mange damer gjør.

Han ble med på svangerskapskurs og leste hakkespettboken for kommende fedre.

Han er som meg, elsker sine egne barn og ting faller naturlig med dem. Men ikke fult så glad i og trygg på andres barn

Skrevet

Jeg, i en alder av 25 og med ganske mange vekttall i anatomi, spurte min høygravide søster om ikke det rykket i navlen hennes når ungen turnet der inne og dro med seg navlestrengen. Så at mannen ikke kunne så mye når det ble vår tur kan jeg leve med. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...