Gå til innhold

Lite kamera med bra bildekvaliet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei  :biggrin:

Er det noen her som har peiling på kamera? Jeg tenkte å kjøpe meg et nytt, da det jeg hadde ikke var så spesielt bra. Vil invistere i et bra kamera som gir lyse og skarpe bilder (tilsvarende et speilrefleks) men det behøver ikke å være et speilreflekskamera. Vil helst ha et lite kamera som jeg kan ha med rundt omkring (da jeg reiser mye). Heter ikke dette hybridkamera / systemkamera? Ønsker også et kamera med såkalt selfie skjerm og wifi. Har sett på samsung og sony sine, men er litt usikker på om bildekvaliteten er god nok. Jeg tar mest portrettbilder / bilder av personer / dyr, men ønsker at det skal være skarpt om jeg tar bilder av omgivelser også. Har dessverre null peiling på kamera, så håper noen kan hjelpe meg her, selv om dette ble en veldig lang tekst  :rolleyes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er mest sannsynlig ikke det du vil høre, men det er personen bak kameraet som er avgjørende for om bildet blir bra eller ikke. Mest sannsynlig vil bildekvaliteten øke mye mer av at du lærer deg grunnleggende fotografering enn av at du kjøper deg nytt kamera. Når det er sagt så skjønner jeg godt at et nytt kamera frister mer.

Alle dagens kameraer kan ta gode bilder, og bildekvaliteten er mer eller mindre likeverdig så lenge du ikke skal sitte å studere bildene i 100% på en skjerm. Forskjellen ligger mer i hastighet, ergonomi, byggekvalitet, funksjoner osv.

Det som imidlertid kan være et poeng for deg, om du sliter med mørke og uskarpe bilder, er å kjøpe et kamera mer stor sensor og med et objektiv med stor blenderåpning. En stor sensor er generelt bedre på høye ISO-verdier, og en stor blenderåpning vil slippe inn mer lys. En god bildestabilisator er også godt å ha.

Når alt kommer til alt så er uansett det viktigste at du kjøper deg et kamera du har lyst til å bruke. Det blir ingen bilder om kameraet blir liggende igjen hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...