livelovelaugh Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Vi er et par med småbarn som skal bygge et TEK10 hus, og er veldig usikker om vi skal ha varmekilder i gulvet (2.etasje) som kan være : (Vi har varmekabler på badet men trenger ikke hvis gulvvarme) - Gulvvarme med varmepumpe (skal ha i hele 1. etasje uansett) - Varmefolie - Varmekabler - UTEN varmekilder men bruker panelovn...... Hvilke av dem er bra i forhold til pris? Angret dere hvis dere ikke har varme i gulvet oppe? Eller kunne dere ha klart uten?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Vi har åpen trapp opp til 2 et. Varmepumpe i 1 et. Har også vedfyring nede. Det er for varmt i 2 et til oss. Kan ikke ha varmekilde der, eller i gulvetAnonymous poster hash: 5e728...473
Eli Hermine Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Velg vannbåren gulvvarme i 1 etg og på eventuelt bad i 2 etg. Da har du allverdens fleksibilitet i all fremtid (de rørene varer evig) slik at du kan fyre med hva du vil. Gjerne strøm, men det er mye mer gunstig å investere i en varmepumpe (luft/vann?) som sørger for at varmeanlegget ditt faktisk betaler seg ned! Husk at huset ditt skal stå der i maaaaange år, ingen ANER hva slags strømpriser vi har i norge om 20 år, da er det godt å ha tatt en investering som gjør at du kan benytte deg av alle de fremtidige oppvarmingskilder som måtte komme. Selv har vi investert i en varmepumpe med energibrønn (bor på østlandet) Det var ganske dyrt, men vi bare ler hver gang vi skal betale strømregning - den er mye lavere enn halvparten av naboens. Og den investeringen betaler seg faktisk ned - det tror jeg ikke noe annet i huset mitt gjør. Hverken kjøkken, bad, møbler eller grunnmur betaler seg ned - det gjør gulvvarmeanlegget:-) Jeg mener du ikke trenger nevneverdig mye varme i 2 etg om du har oppvarming nede og på bad, jeg ville heller basert meg på å ha dørene oppe og satt inn en panelovn eller to dersom du trenger litt ekstra varme på de kaldeste dagene. Alternatvit kan du sette inn en konvektor/radiator i stue 2 etg for å puffe på med litt ekstra. Nå er ikke rørene så dyre, men det koster endel å få gjort det allikevel - systemer for å få rørene ned i gulvet finnes det mange av, så be om gode råd fra en kvalifisert rørlegger. (som du ber om å få greie på hvem han har bygget varmeanlegg for som du kan snakke med) Personlig synes jeg panelovn er en dårlig løsning, da er du "gift" med strømleverandøren til evig tid. Og det ser jo ikke spesielt fint ut - det begrenser også plassering av møbler i huset ditt. Brent støv er heller ikke spesielt greit:-) I fremtiden vil man betale forskjellig strømpris over døgnet, har du et vannbårent system med en akkumulatortank så vil du kunne varme opp vannet som skal varme huset ditt når strømmen er billigst og bruke den når du trenger den - det klarer du ikke med varmekabler og panelovner. Tips.... i de rom du har parkett trenger du mye mindre oppvarming! Jeg merker det veldig godt hjemme hos oss- dersom du har tre på gulvet er føttene fornøyd, selv uten så mye varme, har du fliser MÅ du ha varme i hele året for at det ikke skal føles for kaldt. Jeg har lagt fliser kun på bad, vaskerom og ytterst i gangen - ellers deilige heltre gulv. Det reduserer fyringssesongen. Lykke til med husbygging:-)
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Vi har vannbåren varme i alle rom i hele huset. Det vi vet etter å ha bodd i huset i 1 år er at vi burde hatt varmekabler på hovedbadet. Badet er stort og det blir ikke skikkelig varmt når oppvarmingen er vannbåren varme. Vi kunne også droppet det på hovedsoverommet, vanskelig å ha det kjølig. Ellers er vi veldig fornøyd med vannbåren varme, det gir jevn temperatur i hele huset. Anonymous poster hash: c62a7...dd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå