AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Min datter er 13 år og tre måneder. Hun har ingen tegn på pubertet! Selv kom jeg i puberteten som 11- åring. Hennes farmor ble gravid som 14-åring. Så arvelighet er ingen årsak. Hun har også en høyde som er 10 cm. under hva jeg selv og hennes mormor hadde på den alderen. Farmoren vet jeg ikke ift. dette, men hun er i dag like høy som både meg og altså min mor. Hun er ellers frisk som en fisk! Spiser helt normalt, er slank som resten av familien. Er det grunn til beskymring? HVIS det er noe galt, hva kan det evt. være?Anonymous poster hash: 6d9bc...ab0
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Hei! Min datter viste første tegne til pubertet rett før fylte 13. Det er sent, men tror det er innenfor "normalen" :-) Det kommer nok snart. Anonymous poster hash: 8593a...f5a
Gjest me2u Skrevet 18. juni 2015 #3 Skrevet 18. juni 2015 Hun er en late bloomer rett og slett. Er alltid noen som henger litt etter. Så lenge hun ikke er undervektig, er frisk og rask så skjer det plutselig skal du se. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 Min datter er 13 år og tre måneder. Hun har ingen tegn på pubertet! Selv kom jeg i puberteten som 11- åring. Hennes farmor ble gravid som 14-åring. Så arvelighet er ingen årsak. Hun har også en høyde som er 10 cm. under hva jeg selv og hennes mormor hadde på den alderen. Farmoren vet jeg ikke ift. dette, men hun er i dag like høy som både meg og altså min mor. Hun er ellers frisk som en fisk! Spiser helt normalt, er slank som resten av familien. Er det grunn til beskymring? HVIS det er noe galt, hva kan det evt. være?Anonymous poster hash: 6d9bc...ab0 Forsinket pubertet er hvis jentene ikke har pubertetstegn før fylte 13,5 år, og om de ikke har fått menstruasjon før fylte 15 år. Her kan du lese litt om pubertet. Anonymous poster hash: b4ab5...004 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #5 Skrevet 18. juni 2015 Jeg var ikke i puberteten før jeg var 15 år. Alle er forskjellige. Det kommer nok Anonymous poster hash: 9292f...0a4 5
Rotemor Skrevet 18. juni 2015 #6 Skrevet 18. juni 2015 Min datter er 13 år og tre måneder. Hun har ingen tegn på pubertet! Selv kom jeg i puberteten som 11- åring. Hennes farmor ble gravid som 14-åring. Så arvelighet er ingen årsak. Hun har også en høyde som er 10 cm. under hva jeg selv og hennes mormor hadde på den alderen. Farmoren vet jeg ikke ift. dette, men hun er i dag like høy som både meg og altså min mor. Hun er ellers frisk som en fisk! Spiser helt normalt, er slank som resten av familien. Er det grunn til beskymring?HVIS det er noe galt, hva kan det evt. være?Anonymous poster hash: 6d9bc...ab0 Å etterspørre hobbydiagnoser bør du som mor holde deg for god til Hun er bare tretten. Gjennomsnittsalderen for pubertet er høyere enn man gjerne tror. 8
Rotemor Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 (endret) Forsinket pubertet er hvis jentene ikke har pubertetstegn før fylte 13,5 år, og om de ikke har fått menstruasjon før fylte 15 år. Her kan du lese litt om pubertet. Anonymous poster hash: b4ab5...004 De forsker ikke i hva uteblivende menstruasjon kan skyldes før de er rundt19 år. Dette er ihvertfall vår erfaring. Man kan få pubertet sent og man kan få pubertettegn uten menstruasjon etc. Det er ikke så enkelt som at man bør være 15 år. Det er kun gjennomsnittsalderen. Det er ihvertfall ingenting å bekymre seg for med en trettenåring. Endret 18. juni 2015 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #8 Skrevet 18. juni 2015 Jeg fikk mensen som 11 år og venninna mi som 17. Er forskjell på folkAnonymous poster hash: d825f...6d4 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 Jeg var 14 da jeg fikk mensen, siste jenta i klassen. Det er ingenting galt med meg, jeg har blitt gravid utrolig lett f.eks. Moren min var første i klassen til å få mensen, tror hun var 10-11 år. Anonymous poster hash: 7d3a8...166
Persephone Skrevet 18. juni 2015 #10 Skrevet 18. juni 2015 Det kan godt være andre faktorer som spiller inn. Men når man kommer i puberteten er såpass forskjellig at det ikke er noe unormalt at hun er et par år eldre enn andre i familien. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #11 Skrevet 18. juni 2015 De forsker ikke i hva uteblivende menstruasjon kan skyldes før de er rundt19 år. Dette er ihvertfall vår erfaring. Man kan få pubertet sent og man kan få pubertettegn uten menstruasjon etc. Det er ikke så enkelt som at man bør være 15 år. Det er kun gjennomsnittsalderen. Det er ihvertfall ingenting å bekymre seg for med en trettenåring. Da har du annen erfaring enn meg. Min erfaring er at hvis pubertetstegn foreligger, men kun mensen uteblir, utreder de ofte ikke årsak før jentene er 17-18 år, men hvis alle pubertetstegn uteblir (stadie 2) utredes barna ganske raskt. Anonymous poster hash: b4ab5...004 4
Rotemor Skrevet 18. juni 2015 #12 Skrevet 18. juni 2015 Da har du annen erfaring enn meg. Min erfaring er at hvis pubertetstegn foreligger, men kun mensen uteblir, utreder de ofte ikke årsak før jentene er 17-18 år, men hvis alle pubertetstegn uteblir (stadie 2) utredes barna ganske raskt. Anonymous poster hash: b4ab5...004 Ja, du har nok langt på vei rett i det. Men her startet ikke utredningen før ved 19-års alder. Men det handler selvsagt også om at "vi" ikke påskyndet prosessen unødvendig ettersom de andre tingene var på plass. Jeg formulerte meg nok upresist
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #13 Skrevet 18. juni 2015 Hvilke "tegn" ser du etter? Mensen kommer ofte sist, så er ikke uvanlig å ikke ha det som 13-åring. Hår på underliv og under armer, kan det vel hende hun har? Og enten skjuler eller barberer?? Pupper er det jo noen som ikke får så mye av. Jeg har en venninne på 25 som aldri fikk pupper, og er nesten helt flat. Men hun har jo kommet i puberteten, vært gravid også Anonymous poster hash: e8f29...d45 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #14 Skrevet 21. juni 2015 Jeg kom i puberteten som 11-12-åring, fikk mensen i 6. Klasse. Søsteren min fikk ikke mensen før hun var 17 og på vgs. Vi er helsøstre, så det er bare veldig forskjellig. Søsteren min er 24 år nå og ble gravid etter bare 2 mnd prøving og har en nydelig datter. Det har mao gått helt bra og hun er ferdig utviklet. Fikk ingen medisiner eller noe, det kom av seg selv. Datteren din er bare 13, jeg ville ikke bekymret meg før hun var 16-17 år. Anonymous poster hash: fba69...8c8
Skogkløver Skrevet 21. juni 2015 #15 Skrevet 21. juni 2015 Hun har jo fått halvparten av genene sine fra far. Noe å tenke på kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #16 Skrevet 21. juni 2015 Jeg syns hun bare kan være glad til, mensen, hår og svette er noe dritt. Flott at hun får være barn litt lenger. Barn kommer for tidlig i puberteten i det moderne samfunnet i dag. Anonymous poster hash: 00302...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #17 Skrevet 21. juni 2015 Jeg syns hun bare kan være glad til, mensen, hår og svette er noe dritt. Flott at hun får være barn litt lenger. Barn kommer for tidlig i puberteten i det moderne samfunnet i dag.Anonymous poster hash: 00302...5e4 Sikkert ikke noe gøy å være den siste i klassen/venninnegjengen, da.. Anonymous poster hash: 1a96b...21f
Gjest Belle âme Skrevet 21. juni 2015 #18 Skrevet 21. juni 2015 (endret) Ein i klassen min(16) har ikkje komt i puberteten, er 147 cm høg og INGEN trur på at ho går i klassa våras. Det går seg nok til, ingen krise liksom. Endret 21. juni 2015 av Belle âme
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #19 Skrevet 21. juni 2015 Sikkert ikke noe gøy å være den siste i klassen/venninnegjengen, da..Anonymous poster hash: 1a96b...21f Er jo bare å si at du har fått det da, hvis det er så forbanna viktig. Tror ikke noen sjekker, akkurat. Anonymous poster hash: 1cb49...585 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #20 Skrevet 21. juni 2015 Jeg fikk mensen når jeg var litt over 16 år.. Anonymous poster hash: d7946...545
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå