Gå til innhold

Leilighet eller hus?

26 stemmer

1. 1. Hva slags bolig foretrekker du?

• Leilighet
      10
    • Enebolig
      16
    • Tomannsbolig
      0
    • Rekkehus
      0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bolig foretrekker du, og hvorfor?

Anonymous poster hash: 765e8...01c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enebolig, fordi jeg ikke liker å ha folk alt for nært på meg. Jeg har vokst opp i enebolig, men har nå (grunnet økonomi) bodd i blokkleilighet i åtte år. Jeg sparer til enebolig, ettersom jeg ergrer meg over at jeg ikke kan sitte ute på altanen og ha en usjenert samtale en fin sommerkveld. Naboene hører alt som sies, og jeg hører alt de sier, samt at jeg har gleden av å være passiv røyker når de under tar seg en blås. Støy er også en plage. I tillegg vil jeg være fri til å velge strømselskap, eller ringe en rørlegger for å få fikset det elendige vanntrykket: Jeg vil også være fri til å pusse opp som jeg vil, uten å måtte ta hensyn til felles rør og slikt når jeg skal pusse opp bad. Det er også kjekt med litt hage, jeg savner å ha bærbusker og litt rabarbra rett utfor døren. 

Anonymous poster hash: bb69e...46f
AnonymBruker
Skrevet

Enebolig, fordi jeg ikke liker å ha folk alt for nært på meg. 

Godt isolert leilighet funker vel.

Jeg liker ikke å male og pusse opp og sånn. Da er vel leilighet best?

AnonymBruker
Skrevet

Det er også kjekt med litt hage, jeg savner å ha bærbusker og litt rabarbra rett utfor døren. 

Mye vedlikehold og stell da? Jeg liker å bruke tiden på andre ting. Eller finnes det vedlikeholdsfrie eneboliger?

AnonymBruker
Skrevet

Godt isolert leilighet funker vel.

Jeg liker ikke å male og pusse opp og sånn. Da er vel leilighet best?

Ikke om sommeren, når du gjerne vil sove med vinduet oppe, eller sitte på altanen uten å høre alt naboene sier, og vite at det går andre veien også... 

Du slipper utvendig vedlikehold med leilighet (med unntak av din egen altan, der må man som oftest styre på selv). Men med en enebolig har du jo også muligheten til å betale andre for å ta vedlikeholdet for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye vedlikehold og stell da? Jeg liker å bruke tiden på andre ting. Eller finnes det vedlikeholdsfrie eneboliger?

som nevnt: Det finnes mennesker som gjør slike ting i bytte mot penger.. Og hvor mye vedlikehold det blir kommer helt an på hva man gjør det til selv. Det finnes også folk som synes det er koselig å stulle rundt med hus og heim. Et hus må ikke males hvert år, og man kan ha naturtomt om man ikke liker plenklipping, eller leie inn en nabounge til å gjøre jobben for litt ekstra ukepenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Enebolig grunnet da har man kun seg selv å ta hensyn til og stort sett gjøre som man vil

Leilighet grunnet tryggheten med å ikke ha ansvar for yttervegger, tak og vinduer etc

For meg og min situasjon, leilighet helt klart

Anonymous poster hash: a1434...f14
AnonymBruker
Skrevet

Ikke om sommeren, når du gjerne vil sove med vinduet oppe, eller sitte på altanen uten å høre alt naboene sier, og vite at det går andre veien også... 

Du slipper utvendig vedlikehold med leilighet (med unntak av din egen altan, der må man som oftest styre på selv). Men med en enebolig har du jo også muligheten til å betale andre for å ta vedlikeholdet for deg. 

Men generelt er det vel veldig mye høyere strømutgifter og kommunale avgifter med enebolig? Bor i en leilighet til 2,4 millioner, tror ikke jeg hadde hat råd til en enebolig. Da må jeg sikkert flytte til Nordkapp. 

AnonymBruker
Skrevet

som nevnt: Det finnes mennesker som gjør slike ting i bytte mot penger.. Og hvor mye vedlikehold det blir kommer helt an på hva man gjør det til selv. Det finnes også folk som synes det er koselig å stulle rundt med hus og heim. Et hus må ikke males hvert år, og man kan ha naturtomt om man ikke liker plenklipping, eller leie inn en nabounge til å gjøre jobben for litt ekstra ukepenger. 

Finnes det hus med vedlikeholdsfrie utvendige vegger?

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det hus med vedlikeholdsfrie utvendige vegger?

Nei

Anonymous poster hash: a1434...f14

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lytt kan det være? Hvis jeg kjøper denne leiligheten, kan naboene høre alt da? 

Er Son forresten et flott sted å bo?

Skrevet

Leilighet. Synes det er hyggelig med naboer, og bor allikevel rolig til uten støy fra andre selv om vi har naboer på begge sider og under oss.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Akkurat nå bor jeg i kollektiv og stortrives med det, men drømmen er jo en enebolig uten innsyn fra naboer, med hage. Liker å kunne styre på med det jeg vil, når jeg vil.

AnonymBruker
Skrevet

Enebolig.

Jeg er vokst opp i et enderekkehus og hadde det fint der altså.. men jeg har veldig behov for å ha god plass rundt meg.

Kunne ikke bodd i enebolig i veldig tettbebygd strøk heller!

Jeg er av typen som kan finne på å henge opp bilder i stua kl 12 på natta og klippe plenen kl 7 om morgenen, så tror nok både jeg og eventuelle naboer er tjent med at jeg bor for meg selv 😅

Anonymous poster hash: f7d76...069

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vokst opp i enebolig, bor i enebolig nå som jeg leier, men har også bodd i kollektive og i blokkleilighet.

Trivdes veldig godt i blokk, var trivelig å høre andre mennesker sulle rundt.

trives ikke her jeg bor nå, er midt i et stort boligfelt og siden jeg har mange store vinduer så er det liksom innsyn fra alle, hele veien rundt.

Drømmeboligen er en enebolig hvor naboene ikke er helt klistret oppi, fin hage. Men ikke så øde at jeg ikke kan løpe til en nabo for hjelp om det kommer et monster eller no.

Anonymous poster hash: 123d2...b33
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp i enebolig, har eid enebolig selv og syns det blir for mye ansvar. Eier nå en leilighet og det passer meg egentlig best selv om jeg savner gress og slikt. 

Anonymous poster hash: 23a04...df6
Gjest Keikolina
Skrevet

Blokk, grøss. Den blir jo aldri egentlig din, hus kan man jo omtrent gjøre hva faen man vil med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...