AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Ganske ofte når jeg sier noe nedsettende om andre kulturer, så får jeg beskjed om å "komme meg ut i verden". Implisitt: Du har ikke reist så mye, derfor er du intolerant. Er det en sammenheng der? Blir man mer positivt innstilt til andre kulturer av å dra ut og oppleve dem? Anonymous poster hash: 8357c...c84
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Ganske ofte når jeg sier noe nedsettende om andre kulturer, så får jeg beskjed om å "komme meg ut i verden". Implisitt: Du har ikke reist så mye, derfor er du intolerant. Er det en sammenheng der? Blir man mer positivt innstilt til andre kulturer av å dra ut og oppleve dem?Anonymous poster hash: 8357c...c84 Man får nok oftere et mer korrekt bilde av virkeligheten. Media har det med å fremstille saker veldig på spissen.Anonymous poster hash: a0798...5fb 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #3 Skrevet 18. juni 2015 Ganske ofte når jeg sier noe nedsettende om andre kulturer, så får jeg beskjed om å "komme meg ut i verden". Implisitt: Du har ikke reist så mye, derfor er du intolerant. Er det en sammenheng der? Blir man mer positivt innstilt til andre kulturer av å dra ut og oppleve dem? Anonymous poster hash: 8357c...c84 Det kommer an på hva intoleransen skyldes. Anonymous poster hash: cdabf...0f3 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 Tror det. Fikk meg en oppvekker selv da jeg var ute og reiste. Anonymous poster hash: 5232f...356
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #5 Skrevet 18. juni 2015 Helt svart/hvitt er det ikke, men det er nok noe i det. Jeg synes ikke noe om at det brukes for å fullstendig avvæpne en som er kritisk til andre kulturer, det er jo klin umulig å "forsvare" seg hvis noen bruker det mot deg. Men for min del har holdningene til andre kulturer forandret seg en del av reising. Samtidig er det klart det er enkelte kulturer der det dårlige inntrykket mitt heller har blitt sementert enn å bli forandret, men det har oftere gått motsatt vei. Anonymous poster hash: b58ef...9c2 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #6 Skrevet 18. juni 2015 Det kommer veldig an på personen. Selv kjenner jeg flere som har reist til mange land og som er like fordømmende som før. Ingenting er bedre enn deres eget syn på verden og mennesker. Trenger jeg å si at disse bekjente er kristne, muslimer og jøder? Anonymous poster hash: c93da...b21
Gjest Hofmann Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 (endret) Eg var nok mindre rasistisk før eg reiste ut i verda, og fekk oppleve å bo i nokre andre land. I Aust-Europa lærde eg bl.a. at sigøynarane sin situasjon i stor grad skyldast deira eigen kultur og holdningar. Eg lærde også at Aust-Europearar, av moderne historiske årsakar, tenderer til å vere nokre skikkelege lurendreierar, som ikkje stolar på nokon. Eg vert også overraska over kor rasesegregert det amerikanske samfunnet eigentleg er. Så mykkje for den naive norske multikultur-draumen eg reiste ut med, liksom. Eg kjenner også nokre som kom heim frå Afrika, fullstendig desillusjonerte over kor mykkje kultur har å seie. I dag er eg definitivt ikkje lenger nokon tilhengar av sosialkonstruert multikultur. Endret 18. juni 2015 av Veslefrikk 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #8 Skrevet 18. juni 2015 Kan jo spørre hvor mye man lærer av kulturen ved å bo noen uker et sted eller leve et student/turistliv eller bosetter seg sammen med andre nordmenn/vestlige. Anonymous poster hash: ba24c...b43 3
debatant Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 (endret) Ganske ofte når jeg sier noe nedsettende om andre kulturer, så får jeg beskjed om å "komme meg ut i verden". Implisitt: Du har ikke reist så mye, derfor er du intolerant. Er det en sammenheng der? Blir man mer positivt innstilt til andre kulturer av å dra ut og oppleve dem? Anonymous poster hash: 8357c...c84 "Tålerante" folk på venstresiden er skjelden tolerante for andre enn sine egne. Når leste du sist en inteligent og balansert reportasje om expresident Bush? Endret 18. juni 2015 av debatant 1
fotosyntesen Skrevet 18. juni 2015 #10 Skrevet 18. juni 2015 "Tålerante" folk på venstresiden er skjelden tolerante for andre enn sine egne. Når leste du sist en inteligent og balansert reportasje om expresident Bush? Å grøss og gru ja...hele 2000-tallet var fyllt med, spesielt dagbladet, men de fleste dagsaviser, om hvor teit og dum og infantil G.Bush jr var. Jeg var selv lengre ut på venstresiden enn jeg er nå og husker jeg ble flau over pressens ensidighet angående reportasjer om denne mannen. Til temaet vil jeg si at man kan blir mer tolerant ovenfor folket og tankegangen hos dem, men man kan også lett bli mindre tolerant ovenfor fastlåste kulturelle strukturer og religiøs fanatisme som kuer fattigfolk og analfabeter. 1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 18. juni 2015 #11 Skrevet 18. juni 2015 Jeg tror ikke at det har så mye å si. 1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 18. juni 2015 #12 Skrevet 18. juni 2015 "Tålerante" folk på venstresiden er skjelden tolerante for andre enn sine egne. Når leste du sist en inteligent og balansert reportasje om expresident Bush? Sant nok men det samme gjelder folk på høyresiden. Jeg vet at mange på høyresiden roper at de er mer tolerante en folk på venstresiden. Men etter min efaring er de like lite tolerante for folk som mener noe annet en dem en det de på venstre siden er.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #13 Skrevet 18. juni 2015 Kommer an på hvor man reiser. Om man kun reiser til USA og vestlige, rike land og byer, og kun bor på luksus- og designhotell, så lærer man ikke spesielt mye mer om verden enn å sitte hjemme i sin egen stue og lese om reisemålene. Men, om man reiser og kommer nær lokalbefolkningen og kulturen, og reiser til land som India, land nedover i Afrika, altså land med ulike kulturer enn det vi har her i Norge, og ikke MÅ bo på beskyttede femstjerners-hoteller, så kan man nok kalle seg bereist. Backpacking jorda rundt, er jo noe for eksempel. Anonymous poster hash: f8464...7db 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #14 Skrevet 18. juni 2015 Det er vel noe i det, men ikke alt. Jeg kjenner folk som fordømmer muslimer uten å kjenne en. Ikke bodd i samme bygg, jobbe med eller noe. De har også oppfatninger om andre folkeslag etter å ha hørt noe negativt. De samme folkene har den oppfatningen " godt norsk" og kan ikke tenke seg å kjøpe mat som kommer fra utlandet. De er også kritisk til de som bor i kommunale boliger. De er en gruppe. Da er det noen som snylter. Ofte er det noe med de selv. Om jeg ser på face så er det samme gruppe som kritiserer nav...barnevern. det ser ut fra at de er bare negativ.Anonymous poster hash: 47d79...58e
stan Skrevet 18. juni 2015 #15 Skrevet 18. juni 2015 Det som er fint med å reise litt er å se at ting fungerer da rimelig greit andre steder og. Men får et annet perspektiv. Dessuten er media i Norge ganske navlebeskuende. Akkurat det er ganske likt i mange andre land. Man er stort sett mest opptatt av sitt eget.
Wonderbitch Skrevet 18. juni 2015 #16 Skrevet 18. juni 2015 Eg var nok mindre rasistisk før eg reiste ut i verda, og fekk oppleve å bo i nokre andre land. I Aust-Europa lærde eg bl.a. at sigøynarane sin situasjon i stor grad skyldast deira eigen kultur og holdningar. Eg lærde også at Aust-Europearar, av moderne historiske årsakar, tenderer til å vere nokre skikkelege lurendreierar, som ikkje stolar på nokon. Eg vert også overraska over kor rasesegregert det amerikanske samfunnet eigentleg er. Så mykkje for den naive norske multikultur-draumen eg reiste ut med, liksom. Eg kjenner også nokre som kom heim frå Afrika, fullstendig desillusjonerte over kor mykkje kultur har å seie. I dag er eg definitivt ikkje lenger nokon tilhengar av sosialkonstruert multikultur. Samme her. Etter å ha vokst opp i en liten bygd, og sett en afrikaner for første gang i en alder av 12 år, var jeg en sånn naiv liten jente som tenkte godt om alle. Alle verdens kulturer og folkeslag er like "bra", vi har alle mye å lære av hverandre, jo mer innflytelse vi har på hverandre- jo bedre osv. Jeg tenkte at folk som snakker stygt om andre kulturer og folkeslag er sneversynte, har ikke satt seg ordentlig inn i hva de kritiserer og antageligvis ikke har reist noe særlig. Men med en gang jeg begynte å reise litt ble den ene generaliseringen og fordommen etter den andre bekreftet. Et litt dårlig eksempel som jeg ikke aner om stemmer, men; asiatere er dårlige til å kjøre bil. Du har aldri vært i et asiatisk land, men synes det er latterlig å dømme så mange menneskers kjøreferdigheter basert på kun demografi. Så reiser gjennom et par av landene, og ser at ingen av de som er oppvokst der faktisk kan kjøre. Jeg mener. Det er jo andres fordommer man får bekreftet, men alikevel. Dessuten, jo mer jeg ser av verden og mennesker generelt, jo mindre tro får jeg på menneskeheten. Det er så mye unødvendig ondskap der ute. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #17 Skrevet 18. juni 2015 Jeg vet om veldig mange som har reist veldig mye og ikke lært en dritt av det......Anonymous poster hash: 9e6a7...026 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #18 Skrevet 18. juni 2015 Jeg tror det har litt å si. Folk som f.eks. vokser opp i en liten bygd og aldri drar noe sted, tror jeg har litt mer snevert perspektiv på ting enn noen som drar ut i verden og opplever ting selv. Jeg har hvertfall lært mye bare av å bo i Oslo noen år. Jeg kommer fra en bygd, og der er det mange som har et bilde av Oslo som en farlig by å bo i. Ble overrasket over skepsisen da jeg skulle flytte hit. Skulle tro jeg skulle til slummen i Rio. Tror intoleranse kommer av en god blanding av innstilling og uvitenhet/ mangel på forståelse og erfaring. Og selvsagt hva slags mennesker man vokser opp med, som påvirker dette. Folk er et produkt av sin kultur og sitt samfunn uansett hvor de bor, sånn er det jo bare. Man kan sikkert bli både mer og mindre intolerant av å oppleve andre kulturer, men hvis man leser historie i tillegg så forstår man kanskje bedre hvorfor ting er som de er. Norge har ikke akkurat vært noe paradis på jord heller i hine hårde dager, så vi trenger egentlig ikke være så ovenpå bare fordi vi har greid å utvikle oss noe mer sivilisert "de siste årene" enn man har andre steder. Anonymous poster hash: a929b...306
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #19 Skrevet 19. juni 2015 Min erfaring er "nei", de fleste blir ikke mer tolerante av å reise. I alle fall ikke når de gjør som de fleste nordmenn, som reiser til et typisk ferieland som Spania, Hellas eller Thailand, ligger på stranden, bestiller "dos cervezas por favor" eventuelt "two beer please", blir fraktet med buss til og fra alle severdigheter, og oppsøker de lokale restaurantene og markedene slik at de får oppleve landets kultur. Og når de kommer hjem snakker de om de fantastiske strendene, de billige prisene på alkohol og mat, hvor dyrt alt er i Norge til sammenligning, og hvor *sett inn negativt adjektiv* menneskene i Norge er. For så i samme åndedrett klage på alt som er lokalt. De vil bare se solsiden av det landet de besøker, ikke dagliglivet, kampen for tilværelsen, hvordan infrastrukturen er osv. Ferie/reiser skal være en flukt fra alt negativt, og blir ferien forstyrret av naturlige elementer som landets hverdag, er ferien ødelagt. Jeg skal ikke skryte på meg å være veldig bereist selv, for det er jeg ikke, men ut i fra egne erfaringer fra de få reisene jeg har hatt, samt hva jeg har hørt fra andres reiser er ikke "bereist" synonymt med mer tolerant. Anonymous poster hash: 6f4a6...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #20 Skrevet 19. juni 2015 Jeg vet ikke om tolerant er ordet, men jeg tror helt klart at man blir mer nyansert og velbegrunnet i sine holdninger. Man får mer forståelse for hvorfor ting er som man er, og beveger seg bort fra de enkle løsningene og svarene som mange som ikke har opplevd mye utenfor Norges grenser beveger seg rundt. Man forstår hva kultur, historie og også rene tilfeldigheter har å si, og hvor komplekse årsakssammenhenger ofte er. Men å kjenne et annet land betyr jo ikke at man må like alt ved det, det gjør man ikke med Norge heller. Bereist er forøvrig ikke noe man blir av ferieturer til charterdestinasjoner, så tror ikke man skal forvente stor utvikling i menneskesyn fra folk som bare endrer om de reiser til Spania eller Tyrkia.Anonymous poster hash: c370d...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå