Gå til innhold

Banken ga aksept for huslån - trakk det etter budrunde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja

Ts burde nå hatt såpass oversikt selv at hun burde reagert hvis lånetilsagnet var altfor høyt.

Anonymous poster hash: a6f3f...88d

 

Det er til syvende og sist bankens ansvar å vurdere slikt, så verken banken eller du kan skylde på TS for at banken har inngått en bindende avtale de plutselig ikke har lyst til å oppfylle. Det er ofte forskjell på de vurderinger en bank gjør og det en selv gjør, så TS kan gjerne mene (og ha rett i) at lånetilsagnet var helt passende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde nøyaktig samme problem med DNB for noen år siden. Fikk lånebevis på epost, vant budrunden, så sier de brått at de ikke kan gi lån likevel. Vi nekta å gi oss, sa vi skulle ta det høyere opp i DnB osv osv. Ble en del styr, men endte med at vi måtte få kausjonist på litt i underkant av 100 000. Verste situasjonen jeg har stått i, var livredd for at vi måtte betale et eventuelt mellomlegg dersom vi måtte trekke oss og neste person bød lavere enn oss. Vi bytta fra DnB kort tid etter, og jeg skal virkelig aldri bruke den banken igjen.

Anonymous poster hash: c8421...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme!!!

Fikk aksept per tlf at kjør på, lånet var godkjent, av min konsulent i dnb, og ble med i budrunden. Forskjellen er at jeg heldigvis tapte budrunden. Og dette var et lite lån på rett over en mill. Fikk etterpå beskjed at det var bra jeg tapte, for hun hadde snakket med sjefene sine og jeg kunne ikke få det lånet hos DNB alikevel. Eh, hallo?

Har nå et lån på 500 000 mer i en annen bank.

Aldri mer DNB!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Trådstarter: jeg anbefaler deg å kontakte alle banker du kjenner til i morgen for å se om de gjør samme vurdering som DNB. Dersom ingen andre gir lån ville jeg krevd av DNB at de dekker alle kostnader ved dekningssalget.

Jeg synes det er en uting at banken gjør venstrehåndsarbeid for så å trekke seg. Dette har tydeligvis DNB gjort før, så da er det sannelig på tide at det begynner å svi.

Nå kan jeg ikke svare på om lånegraden deres er for høy i forhold til inntekt og annen gjeld, og hvorvidt dere burde skjønt at dette var å strekke seg veldig langt. Men banken har et frarådingsansvar og dessverre jobber det idioter i flere banker som sier ja i full fart der de burde være mer forbeholden. Ofte dekker konsulenten seg bak "avslag fra overordnet" når de selv ikke har giddet å lese hele søknaden. Jeg ble utsatt for en slik i fjor, men det kom aldri til finansieringsbevis da.

Jeg synes det er rart at man trekker tilbake et finansieringsbevis som er gitt, uten at det er begrunnet med at det er gitt feil/for lite opplysninger om inntekt, andre lån, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Forøvrig gjelder 3xbruttoårsinntekt for lave inntekter. I min bank gjelder 3,5xbruttoårsinntekt og jo høyere inntekt, jo lenger er banken villig til å strekke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig gjelder 3xbruttoårsinntekt for lave inntekter. I min bank gjelder 3,5xbruttoårsinntekt og jo høyere inntekt, jo lenger er banken villig til å strekke seg.

Hva regner du da som lav inntekt?

Anonymous poster hash: 1b7fa...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hva regner du da som lav inntekt?Anonymous poster hash: 1b7fa...1f7

Det må du spørre banken om. De har en modell der de legger inn alle kostnader og denne regner ut hva som er frimkapitalmtil å betjene lån med. SIFO-modellen ligger i bunn. Dersom du har 15.000/mnd utbetalt har du mindre til å dekke faste kostnader (mat/husholdning, reise, telefoni/Internett, osv) enn en som har 25.000/mnd utbetalt.

Eller sagt på en annen måte: hvis en har brutto årsinntekt 500.000 har en mer igjen etter at faste kostnader enn om en tjener 350.000 i brutto årsinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Bankklagenemda. Du har jo heldigvis alt skriftlig. Det minste du kan forlange, dersom dere fortsatt ikke får lånet, er at DnB dekker alle kostnader, og evt mellomlegg, ved dekningssalg.



Anonymous poster hash: a2e7f...07e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...