Gå til innhold

Fettprosent og menstruasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det stemmer ikke. Opptil 30% er normalt og sunt. Jeg er veltrent og slank med en bmi på 19, men fettprosenten er 26%. Jeg er overhodet ikke overvektig.

http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article813118.ece

Da er klikk uenig med studiematriellet på en av landets beste PT-utdannelser. Det må også sies at det varierer ut i fra alder også - en sunn fettprosent for ei på 20 er ikke nødvendigvis det samme som det er for en på 50. 

Endret av FitnessIna
AnonymBruker
Skrevet

Da er klikk uenig med studiematriellet på en av landets beste PT-utdannelser. Det må også sies at det varierer ut i fra alder også - en sunn fettprosent for ei på 20 er ikke nødvendigvis det samme som det er for en på 50. 

Du er klar over at det er forskjell på kvinner og menn? Det som er sunt og normalt for en kvinnekropp kan være overvekt på en mannekropp.

Anonymous poster hash: 13bd2...90f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ligge så lavt som på 14% er absolutt ikke bra for deg. Det er mer en konkurranse fettprosent som man kan ligge på i en veldig kort tidsperiode. Absolutte nedre grensen er ca. 15%, helst 16% for en kvinne. Å være 31 år og ikke ha mensen pga lav fettprosent er noe du burde ta tak i asap, spesielt pga fare for beinskjørhet.

Jeg er selv en 33 år gammel jogger og er 173 og veier(vanligvis) 52 kg. Har lav fettprosent, men har aldri mistet mensen. Ser fremdeles fit ut og har en typisk løpekropp.

Og det er ikke "masse" fett å øke til minimumet av fettprosent en kvinne burde ha. Da burde du oppsøke hjelp for da er du i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse. Når en vet hvor fæle konsekvenser det er med for lav fettprosent, og spesielt dess eldre du er da kroppen allerede av seg selv går nedover, så burde det alene være en motivasjon for å fokuere på hva som er sunt og bra for kroppen, ikke lavest mulig fettprosent.

Lett for deg å si om å gå opp i fettprosent osv når du veier 52 og er 172? ifølge bmi er du undervektig og det er ikke bra? Jeg er kun 167 og jeg blir tvunget til å veie MINST 52 fordi det er det minste jeg har lov til å veie. (har slitt og sliter med spiseforstyrrelse..)

så ja, lett for deg å si!

Anonymous poster hash: 1bcd5...ec4

AnonymBruker
Skrevet

Greit, blir sett på som usunn høy fettprosent, da :-) 15-20 for kvinner er atletisk, 20-25 normalt, og over det blir sett på som for mye. 

Bullshit. 

bodyfat_category.png

Anonymous poster hash: acb6f...756

• Liker 1
Skrevet

Du er klar over at det er forskjell på kvinner og menn? Det som er sunt og normalt for en kvinnekropp kan være overvekt på en mannekropp.

Anonymous poster hash: 13bd2...90f

Igjen - utdannet PT, så selvfølgelig vet jeg at det er forskjell på kvinner og menn. Tabellen i mitt studiemateriell sier følgende: 

Normal fettprosent stiger litt med årene og kan fra en ung person på mellom 18-39 år stige med 2 % respektive 5 % for mennesker i alderen 40-59 og 60-79.

Man regner normal fettprosent til å være omtrent:

Menn                      Kvinner

< 10 %  undervekt  < 15 %

10-15 % atletisk      15-20 %

15-20 % normal       20-25 %

20-25 % overvektig 25-30 %

>25 %  fedme          30 %

Nå må vi også huske at kvinner har omtrent 11-12% essensielt fett - og 30% er veldig mye over dette. :) Dere kan godt si dere uenige, men jeg står på mitt fordi jeg har lært det hos AFPT, som man sier at er et kvalitetsstempel innenfor PT-utdannelse.

Skrevet

Lett for deg å si om å gå opp i fettprosent osv når du veier 52 og er 172? ifølge bmi er du undervektig og det er ikke bra? Jeg er kun 167 og jeg blir tvunget til å veie MINST 52 fordi det er det minste jeg har lov til å veie. (har slitt og sliter med spiseforstyrrelse..)

så ja, lett for deg å si!

Anonymous poster hash: 1bcd5...ec4

Lett for meg å si hva? BMI sier ingenting om fettprosenten.

Min fettprosent er ikke for lav, hadde mensen hver mnd og som du ser så er jeg i stand til å bære frem et barn siden jeg skal føde om 40 dager.

Jeg har naturlig lav BMI. Spiser nok og er ikke spiseforstyrret.

• Liker 2
Skrevet

Mange er alt for opphengt i BMI og fettprosent.Det er umulig å konkludere ut i fra kun fett% og BMI,om en person er under- eller overvektig,lever sunt nok osv..Individuelle biologiske forskjeller (f.eks.pga.arv, sykdom.etc..),spiller også inn.

Selv har jeg BMI på litt under 19 og slik har det vært i hele mitt voksne liv,uten at jeg er undervektig eller spiseforstyrret av den grunn.En venninne av meg har bulimi,og hennes BMI er over grensen for overvektig, uten at hun i realiteten er det.Men dette er selvsagt noe hun henger seg veldig opp i,og som gjør det mye vanskeligere for henne å bli frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...