Gå til innhold

Fettprosent og menstruasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fettprosent på 14, kvinne, 31år og driver i hovedsak med løping. Trener 4 ganger i uken og da i hovedsak løping, veksler mellom å løpe 8-11km et par ganger i uken, en 40minutters intervalløkt også blir det ofte en time spinning i uken. Trener også 30 min styrke (kun stabiliseringsøvelser og ikke tung styrketrening) en gang i uken. Jeg er normalvektig (men dog i nedre området så har BMI på 18,7). Har nå målt fettprosenten min i en dexa scanner. Jeg sluttet på p piller for et halvt år siden og får ikke mensen. Så lurer derfor på hva jeg skal gjøre? Er fettprosenten min for lav? Og hva er normalt i forhold til å få menstruasjon. Vil jo få den tilbake, men det føles jo ikke bra om jeg må gå opp masse i fett. Liker jo å ha en "stram" og trent kropp. Og jeg har BMI innenfor normal. Føler jeg har greit definerte muskler både i lår, legger og magen. Ikke noe særlig muskler i overkropp. Jeg ser sunn ut, overhodet ikke noe spinkel eller mager, men jeg får ofte høre at jeg ser veldig atletisk ut og har en typisk løpekropp. Må jeg gi opp denne "løpekroppen" for å få igjen menstruasjon? Og hvordan skal jeg da gå frem? Hjelper jo ikke å gå opp i vekt og trene som jeg gjør for da blir det vel muskler av det også?

Anonymous poster hash: 7f27a...12a

Skrevet

Å ligge så lavt som på 14% er absolutt ikke bra for deg. Det er mer en konkurranse fettprosent som man kan ligge på i en veldig kort tidsperiode. Absolutte nedre grensen er ca. 15%, helst 16% for en kvinne. Å være 31 år og ikke ha mensen pga lav fettprosent er noe du burde ta tak i asap, spesielt pga fare for beinskjørhet.

Jeg er selv en 33 år gammel jogger og er 173 og veier(vanligvis) 52 kg. Har lav fettprosent, men har aldri mistet mensen. Ser fremdeles fit ut og har en typisk løpekropp.

Og det er ikke "masse" fett å øke til minimumet av fettprosent en kvinne burde ha. Da burde du oppsøke hjelp for da er du i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse. Når en vet hvor fæle konsekvenser det er med for lav fettprosent, og spesielt dess eldre du er da kroppen allerede av seg selv går nedover, så burde det alene være en motivasjon for å fokuere på hva som er sunt og bra for kroppen, ikke lavest mulig fettprosent.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner bør absolutt ikke ligge under 16% over lengre tid. De aller fleste vil miste menstruasjonen før de kommer så lavt som dette. Her må du rett og slett gå i deg selv og skjerpe deg. Det er veldig skadelig for kroppen å ha så lav fettprosent over tid. Du har bare godt av å legge på deg. Om du er redd for å se mindre fit ut, tren tung styrke. Legger du på deg muskler i tillegg til litt fett vil du fremdeles se bra trent ut og ha definerte muskler. 

Anonymous poster hash: 50769...81d
  • Liker 3
Skrevet

Du bør vurdere å legge på deg, ja - tap av menstruasjon kan føre til osteoporose, noe du helst vil holde deg unna. Atletisk fettprosent blir sett på som 15-20% for kvinner, og jeg kan love deg at du fortsatt vil se stram og fin ut selv om du går opp et par prosent, gjerne opp til 17-18. Dette kommer også til å være mye bedre for kroppen din :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes 14 i fettprosent høres veldig normalt ut. Rart om du skulle miste menstuasjon av det. Har vært nede i 4,6 i fettprosent. Da hadde jeg ikke menstruasjon på flere år, hadde bmi på 17 og var farlig mager. Kastet opp mange ganger hver dag og trente minst 2 timer kardio pluss styrke. Fikk alvorlige hjerterytmeforstyrrelser og syke kramper som lignet epilepsi. Alle musklene var synlige, og når jeg ser på bilder fra den gang synes jeg at jeg så ut som et ulykkelig insekt.. Ble veldig syk både fysisk og psykisk, så jeg ble nødt til å gå opp i vekt. Aner ikke hva fettprosenten er i dag, men jeg ser veldig fit ut med markerte muskler. Men har menstruasjon og ser sunn ut. Trener ca 6-7 timer i uken. Mest styrke, litt kardio. Tror menstruasjonsgrensen ligger på ca 10% fett for de fleste kvinner.

Skrevet

Jeg synes 14 i fettprosent høres veldig normalt ut. Rart om du skulle miste menstuasjon av det. Har vært nede i 4,6 i fettprosent. Da hadde jeg ikke menstruasjon på flere år, hadde bmi på 17 og var farlig mager. Kastet opp mange ganger hver dag og trente minst 2 timer kardio pluss styrke. Fikk alvorlige hjerterytmeforstyrrelser og syke kramper som lignet epilepsi. Alle musklene var synlige, og når jeg ser på bilder fra den gang synes jeg at jeg så ut som et ulykkelig insekt.. Ble veldig syk både fysisk og psykisk, så jeg ble nødt til å gå opp i vekt. Aner ikke hva fettprosenten er i dag, men jeg ser veldig fit ut med markerte muskler. Men har menstruasjon og ser sunn ut. Trener ca 6-7 timer i uken. Mest styrke, litt kardio. Tror menstruasjonsgrensen ligger på ca 10% fett for de fleste kvinner.

Normalt med 14%?

Skjønner du ikke er frisk enda.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

At du har ligget så lavt i fettprosent tror jeg rett og slett ikke på. Essensiell fettprosent for kvinner er 12%. Under dette er man rett og slett i livsfare. Anbefalt nedre grense er 16%. Normal fettprosent for kvinner ligger mellom 20-30%. De fleste mister menstruasjonen før de er nede i 16%. Hadde du hatt under 5% hadde du vært innlagt, og aldri i verden om du hadde klart å trene noe som helst. 

Så nei, 14% er IKKE normalt, det er langt under normalen, og under det som er anbefalt som minimum. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme alder og bmi som ts, men fettprosent på  ca.25.

Ble litt skremt nå...Er det under 20 man skal ha?

Anonymous poster hash: 65d6e...7fa
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme alder og bmi som ts, men fettprosent på  ca.25.

Ble litt skremt nå...Er det under 20 man skal ha?

Nei, kvinner skal ligge mellom 20 og 30 :)

Anonymous poster hash: 9d5f1...6dc

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samme alder og bmi som ts, men fettprosent på  ca.25.Ble litt skremt nå...Er det under 20 man skal ha? Anonymous poster hash: 65d6e...7fa

Mellom 20 og 30 er vanlig. Mellom 15-20 går under atletisk og er ikke normalen for gjennomsnittskvinnen.

Men når man er så langt nede at man mister mensen så er det et faretegn. Noen vil miste mensrn lenge før 14% da det er individuelt hvor lav fettprosent hver enkelt kvinne takler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, og jeg skal helt klart ta tak i dette for jeg vil jo på sikt blir gravid og kunne få barn. Problemet er at jeg har slitt med et spiseproblem, har vært overfokus på mat med mye proteiner og lite fett samtidig som jeg har jogget mye. Har jobbet meg opp fra en BMI på 15, men har da samtidig jogget mye, drukket næringsdrikker for å gå opp i vekt. Har fått oppfølging av lege. Men så skulle jeg måle bentetthet nå og da målte de fettprosent samtidig. Har dårlig benmasse i rygg og har fått osteoponi (forstadiet til ostoporose), så det ble jo en veldig vekker for meg. Skal forsøke å få opp fettprosenten, men det ble jo kommentert her at jeg burde trene tung styrketrening og da får jeg jo økt muskelmasse og kan jo hente jeg ikke legger på meg mer fett en muskler og da blir jo bare fettprosenten enda lavere. Så hva anbefales? Kutte ned på treningen og ikke trene styrke?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, og jeg skal helt klart ta tak i dette for jeg vil jo på sikt blir gravid og kunne få barn. Problemet er at jeg har slitt med et spiseproblem, har vært overfokus på mat med mye proteiner og lite fett samtidig som jeg har jogget mye. Har jobbet meg opp fra en BMI på 15, men har da samtidig jogget mye, drukket næringsdrikker for å gå opp i vekt. Har fått oppfølging av lege. Men så skulle jeg måle bentetthet nå og da målte de fettprosent samtidig. Har dårlig benmasse i rygg og har fått osteoponi (forstadiet til ostoporose), så det ble jo en veldig vekker for meg. Skal forsøke å få opp fettprosenten, men det ble jo kommentert her at jeg burde trene tung styrketrening og da får jeg jo økt muskelmasse og kan jo hente jeg ikke legger på meg mer fett en muskler og da blir jo bare fettprosenten enda lavere. Så hva anbefales? Kutte ned på treningen og ikke trene styrke?

Reduser kondisjonstreningen og øk på med styrketrening. Styrketrening hjelper på benmassen!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du har begynnende benskjørhet bør du absolutt fokusere på tung styrke! Det er med på å opprettholde beinmassen, og kan øke beintettheten igjen. 

Tren tung styrke, og spis nok, så du legger på deg både fett og muskler. Det dummeste du gjør er å ikke trene styrke når du allerede har begynt å få beinskjørhet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må enkelt og greit legge på deg noen kilo.

Du vil ikke legge på deg flere kilo muskelmasse selv om du trener styrke (noe du bør gjøre), det du legger på deg vil i all hovedsak være fettmasse.

Anonymous poster hash: 8731f...1ef

Skrevet

Nei, kvinner skal ligge mellom 20 og 30 :)

20 og 25 :) 25-30 er sett på som overvektig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese litt her:

http://www.paleoliv.no/2014/06/19/hvorfor-jeg-ikke-onsker-meg-sixpack/

Du ligger farlig lavt. Jeg kopierer kommentaren min fra det overnevnte innlegget:

Jeg synes det er veldig interessant med optimal fettprosent i et evolusjonært og helsemessig perspektiv. Jeg driter i trender, bikiniform og utseende-idealer, mitt mål er å ha en kropp (og en livsstil) som er mest mulig optimal, sunn og frisk. I den sammenheng kom jeg over forskningen til Rose E. Frisch, professor ved Harvard University, som har forsket på kvinner, fettprosent og fruktbarhet i 30 år. :D

Hvis man tenker evolusjon, så er jo formålet vårt for eksistens å få friske avkom som bringer arten videre. Dermed må optimal fettprosent være den mengden fett som gir optimale forhold for unnfangelse, graviditet og amming. Det er rimelig å anta at dette er den sunneste tilstanden for kvinner i fruktbar alder.

Frisch sin forskning viser at man må ha over 18% kroppsfett for å ha regelmessig eggløsning, og at optimalt nivå ligger mellom 22-26%. Dette er veldig logisk synes jeg, da vi trenger kroppsfett for å nære et foster, og for å kunne amme i mellom 2,5 og 6 år (som er vanlig i ursamfunn). Særlig amming tærer på fettreservene våre, og spesielt fettet rundt hofter, rumpe og lår er viktig, siden det inneholder ekstra mye omega 3 fettsyrer (EPA og DHA), som er viktig for utviklingen av barnets hjerne.

Det vil alltids finnes unntak som blir gravide med lavere fettprosent, men de er UNNTAK. For den jevne unge kvinne er det dette som gjelder for optimal helse. Det er et skikkelig faresignal fra kroppen når man mister eggløsning, det være seg pga undervekt, eller overvekt (gjerne med tilleggsdiagnose pcos).

Men såklart, i disse dager er desverre de fleste unge kvinner mer opptatt av bikinikroppen enn i sin egen helse, og mange klarer overhodet ikke å tenke fremover (med mulig sterilitet og benskjørhet). Det er en tragisk utvikling..

Liten link: http://www.hsph.harvard.edu/rose-frisch/

Anonymous poster hash: cf45d...26c

Anonymous poster hash: cf45d...26c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

20 og 25 :) 25-30 er sett på som overvektig. 

Hmm...Overvektig? Jeg veier 53 kg.og er 170 høy.

• Liker 3
Skrevet

Hmm...Overvektig? Jeg veier 53 kg.og er 170 høy.

Greit, blir sett på som usunn høy fettprosent, da :-) 15-20 for kvinner er atletisk, 20-25 normalt, og over det blir sett på som for mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hara sliti med en spiseforstyrrelse så må du nok mer opp i bmi også. En bmi på 18,6 faller under kategorien undervekt.Kanskje ikke for den "vanlige" mannen i gata,men når det kommer til spiseforstyrrelser så anses man som undervektig frem til bmi 20 (til nød 19,5). Selvom det må sies at det finnes flere norske bmi kalkulatorer(blandt annet rode) som tar utgangspunkt i at alt under bmi 20 er undervekt.

Anonymous poster hash: f3628...cc1

Skrevet (endret)

Greit, blir sett på som usunn høy fettprosent, da :-) 15-20 for kvinner er atletisk, 20-25 normalt, og over det blir sett på som for mye. 

Det stemmer ikke. Opptil 30% er normalt og sunt. Jeg er veltrent og slank med en bmi på 19, men fettprosenten er 26%. Jeg er overhodet ikke overvektig.

http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article813118.ece

Endret av Karen82
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...