Michelibabas Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Hei, Er ei 24 år gammel jente med M.E. Samboeren min hater å rydde og vi har hatt utallige krangler om at han også må hjelpe til hjemme, men til ingen nytte. Jeg rydder når jeg klarer, som vil si at jeg gjerne kan bruke opp til flere timer/dager å ta ut av oppvaskemaskinen, (til ingen nytte med tanke på at det blir like rotete igjen..) men det tar all energien min og jeg blir liggende i senga utslitt og med muskelsmerter. Vi bor i en 50 kvm leilighet med ett soverom, samt stue, bad, toalett og kjøkken. Spørsmålet mitt da, burde jeg skaffe meg vaskehjelp, og hvor ofte? Og til hva slags pris? (Vil da si å støvsuge, vaske gulv, bad, kjøkken og toalett.) Eller er dette bare en alt for dum tanke? :/ Vet ikke hva jeg skal gjøre, når kjæresten min ikke gjør noe og jeg klarer ikke. Endret 18. juni 2015 av Michelibabas
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Jeg synes det er veldig barnslig å si at man "hater å rydde". Det er veldig få som synes det er gøy og givende, men man gjør det bare. Jeg hadde ikke spurt, men KREVD at samboer bidro. Du får bidra med det du kan. Kanskje en vaskehjelp som tar en grundig rengjøring annenhver uke hadde vært nok, og så får dere ta det forefallende innimellom? Vi har hatt vaskehjelp som tok hele leiligheten vi hadde da (ca 120 kvm), brukte 3 timer og kostet ca. 600 per gang. Tenker de vil bruke 1-1.5 time på en leilighet på 50 kvm, så muligens halv pris? Anonymous poster hash: 4ac12...49d 1
Michelibabas Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2015 Jeg synes det er veldig barnslig å si at man "hater å rydde". Det er veldig få som synes det er gøy og givende, men man gjør det bare. Jeg hadde ikke spurt, men KREVD at samboer bidro. Du får bidra med det du kan. Kanskje en vaskehjelp som tar en grundig rengjøring annenhver uke hadde vært nok, og så får dere ta det forefallende innimellom? Vi har hatt vaskehjelp som tok hele leiligheten vi hadde da (ca 120 kvm), brukte 3 timer og kostet ca. 600 per gang. Tenker de vil bruke 1-1.5 time på en leilighet på 50 kvm, så muligens halv pris?Anonymous poster hash: 4ac12...49d Altså, når jeg sier ' hater å rydde' så hater han å rydde. Han synes ikke det er gøy, nei.. Men han tar ikke opp en tallerken en gang. Har krevd og spurt flere ganger, men ender opp med at jeg må gjør alt selv.. Som tar opp til flere dager/ uker.. Han har fått moren sin til å rydde her fordi han ikke vil.. Så jeg synes jeg kan si at han hater å rydde. Det første han gjør etter at jeg endelig er ferdig med å gjøre mitt, er å legge alt av klær, sko og tallerken på stua og der blir de til jeg skal orke.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Altså, når jeg sier ' hater å rydde' så hater han å rydde. Han synes ikke det er gøy, nei.. Men han tar ikke opp en tallerken en gang. Har krevd og spurt flere ganger, men ender opp med at jeg må gjør alt selv.. Som tar opp til flere dager/ uker.. Han har fått moren sin til å rydde her fordi han ikke vil.. Så jeg synes jeg kan si at han hater å rydde. Det første han gjør etter at jeg endelig er ferdig med å gjøre mitt, er å legge alt av klær, sko og tallerken på stua og der blir de til jeg skal orke. Vel, nå er jeg kanskje sær...men en slik personlighet hadde vært totalt turn-off og kroken på døra for min del. Kanskje det er bedre at du bor alene, slik at du slipper å rydde etter en liten unge i tillegg? Anonymous poster hash: 4ac12...49d 13
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Altså, når jeg sier ' hater å rydde' så hater han å rydde. Han synes ikke det er gøy, nei.. Men han tar ikke opp en tallerken en gang. Har krevd og spurt flere ganger, men ender opp med at jeg må gjør alt selv.. Som tar opp til flere dager/ uker.. Han har fått moren sin til å rydde her fordi han ikke vil.. Så jeg synes jeg kan si at han hater å rydde. Det første han gjør etter at jeg endelig er ferdig med å gjøre mitt, er å legge alt av klær, sko og tallerken på stua og der blir de til jeg skal orke. Mente forresten ikke at det var barnslig av deg å si at han hater å rydde, men barnslig å ha det som argument for å ikke gidde å bidra i hjemmet. Anonymous poster hash: 4ac12...49d 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Jeg ville kastet ut mannen.... Han tar deg ikke på alvor, men det er heller ikke så rart med "M.E". Ang. Vaskehjelp så får han betale det!Anonymous poster hash: 949e0...98a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Dette er respektløst ovenfor deg! ME er veldig alvorlig og han hjelper deg ikke akkurat i den situasjonen du er i. Jeg hadde vurdert dette forholdet. Men ja vaskehjelp et par ganger i måneden kan du godt ha, vært pengene. Anonymous poster hash: 26e90...021 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Jeg ville kastet ut mannen.... Han tar deg ikke på alvor, men det er heller ikke så rart med "M.E". Ang. Vaskehjelp så får han betale det!Anonymous poster hash: 949e0...98a Hva mener du? Anonymous poster hash: 26e90...021 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Støtter de andre på at han enten får bli voksen, ta ansvar for at samboer faktisk er syk eller finne seg et annet sted å bo. Noen med ME som bor alene får innvilget hjemmehjelp til husvask. Anonymous poster hash: 90209...39f 2
Michelibabas Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 17. juni 2015 tusen takk for svar Får prøve å finne noen som kunne tenkt seg å hjelpe til litt her! Mannen er fantastisk på alle andre måter, er bare ryddinga hans man ikke kan være stolt over..
Michelibabas Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #11 Skrevet 17. juni 2015 Mente forresten ikke at det var barnslig av deg å si at han hater å rydde, men barnslig å ha det som argument for å ikke gidde å bidra i hjemmet.Anonymous poster hash: 4ac12...49d Åja det er jeg helt enig i!
Miss Lucky Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Ta kontakt med kommunen, du kan ha rett på hjemmehjelp, men de forventer at samboeren din tar i et tak også. Prisen regnes ut i fra inntekten deres. For vår del ble kommunen sin pris såpass høy at de anbefalte oss å heller kontakte private firma. Der hadde man også mulighet til å bestemme selv hva man vil ha hjelp til 3
Michelibabas Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #13 Skrevet 17. juni 2015 Ta kontakt med kommunen, du kan ha rett på hjemmehjelp, men de forventer at samboeren din tar i et tak også. Prisen regnes ut i fra inntekten deres. For vår del ble kommunen sin pris såpass høy at de anbefalte oss å heller kontakte private firma. Der hadde man også mulighet til å bestemme selv hva man vil ha hjelp til Skal se på det! Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #15 Skrevet 17. juni 2015 Ta kontakt med kommunen, du kan ha rett på hjemmehjelp, men de forventer at samboeren din tar i et tak også. Prisen regnes ut i fra inntekten deres. For vår del ble kommunen sin pris såpass høy at de anbefalte oss å heller kontakte private firma. Der hadde man også mulighet til å bestemme selv hva man vil ha hjelp til Kan love deg at så lenge hun ikke bor slene så får hun ingen hjelp til praktisk bistand hushold, som hjemmehjelp så fint heter. Det er vanskelig nok med annen alvorlig sykdom! Dette er en salderingspost kommunene kan spare penger på, beklageligvis. Anonymous poster hash: 90209...39f 2
Miss Lucky Skrevet 17. juni 2015 #16 Skrevet 17. juni 2015 Kan love deg at så lenge hun ikke bor slene så får hun ingen hjelp til praktisk bistand hushold, som hjemmehjelp så fint heter. Det er vanskelig nok med annen alvorlig sykdom! Dette er en salderingspost kommunene kan spare penger på, beklageligvis. Anonymous poster hash: 90209...39f Jeg fikk uten problem. Og man har faktisk KRAV på det om funksjonsnivået er lavt nok 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #17 Skrevet 17. juni 2015 Jeg fikk hjemmehjelp hver tredje uke. Kommunen forventet at samboeren min ryddet og vasket sine ting som f.eks. kontoret og stuen ettersom jeg ikke brukte disse rommene. Hvis jeg hadde satt på en vaskemaskin hang de bare opp mitt tøy. Når de skulle handle eller lage mat laget de bare til meg. De skiftet bare på min side av sengen. Vi betalte ingenting ettersom min samboer var student og jeg på minstesats AAP. Da jeg ble sykere fikk jeg innvilget BPA istedet. Det høres ut som om du er veldig syk, så kanskje du kan snakke med fastlegen din om å søke BPA. Hvis du har psykiatrisk sykepleier eller annen hjelp til sorgmestring kan du kanskje ta med deg samboeren din slik at han får litt mer innsikt i hvor syk du er. Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å sende ham på mestringskurs for pårørende. Anonymous poster hash: 0f8f2...da6
Michelibabas Skrevet 18. juni 2015 Forfatter #18 Skrevet 18. juni 2015 Jeg fikk hjemmehjelp hver tredje uke. Kommunen forventet at samboeren min ryddet og vasket sine ting som f.eks. kontoret og stuen ettersom jeg ikke brukte disse rommene. Hvis jeg hadde satt på en vaskemaskin hang de bare opp mitt tøy. Når de skulle handle eller lage mat laget de bare til meg. De skiftet bare på min side av sengen. Vi betalte ingenting ettersom min samboer var student og jeg på minstesats AAP. Da jeg ble sykere fikk jeg innvilget BPA istedet. Det høres ut som om du er veldig syk, så kanskje du kan snakke med fastlegen din om å søke BPA. Hvis du har psykiatrisk sykepleier eller annen hjelp til sorgmestring kan du kanskje ta med deg samboeren din slik at han får litt mer innsikt i hvor syk du er. Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å sende ham på mestringskurs for pårørende. Anonymous poster hash: 0f8f2...da6 skal undersøke det tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #19 Skrevet 18. juni 2015 Hva med å kjøpe en robotstøvsuger? Det er en god invstering, jeg kjenner noen som er i en lignende situasjon som deg, og de er storfornøyd. Anonymous poster hash: 26d39...fc1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #20 Skrevet 18. juni 2015 Jeg synes det er veldig barnslig å si at man "hater å rydde". Det er veldig få som synes det er gøy og givende, men man gjør det bare. Jeg hadde ikke spurt, men KREVD at samboer bidro. Du får bidra med det du kan. Kanskje en vaskehjelp som tar en grundig rengjøring annenhver uke hadde vært nok, og så får dere ta det forefallende innimellom? Vi har hatt vaskehjelp som tok hele leiligheten vi hadde da (ca 120 kvm), brukte 3 timer og kostet ca. 600 per gang. Tenker de vil bruke 1-1.5 time på en leilighet på 50 kvm, så muligens halv pris?Anonymous poster hash: 4ac12...49d 200,- kr timen? Hvitt?Anonymous poster hash: a78a7...ba5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå