AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 Datteren spurte om å få dra på campingtur med kjæresten. De er begge femten. Jeg sa nei. Er jeg for streng, eller for prippen? Anonymous poster hash: 1347c...2ab
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 De kommer til å ha sex uansett, det er ingenting du kan gjøre med det. Anonymous poster hash: ee2b9...275 9
Gjest me2u Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Bare de to? Ville uansett vært sikker på at hun er beskyttet i form av kondom eller P-pille uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 TS her. Bare de to, med forsikringer om at ingenting ville skje. Som om det gjorde meg tryggere. Jeg er selvfølgelig redd for at hun skal bli gravid. Jeg er redd for at det skal skje noe dumt mellom dem. Jeg er redd hun skal gjøre noe hun angrer på. Jeg synes ikke hun er moden nok. Ser ingen fordeler med en tidlig debut. Det er mulig jeg ikke kan hindre dem i å ha sex, men jeg trenger heller ikke si værsågod, sett i gang. Anonymous poster hash: 1347c...2ab 6
Gjest me2u Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 TS her. Bare de to, med forsikringer om at ingenting ville skje. Som om det gjorde meg tryggere. Jeg er selvfølgelig redd for at hun skal bli gravid. Jeg er redd for at det skal skje noe dumt mellom dem. Jeg er redd hun skal gjøre noe hun angrer på. Jeg synes ikke hun er moden nok. Ser ingen fordeler med en tidlig debut. Det er mulig jeg ikke kan hindre dem i å ha sex, men jeg trenger heller ikke si værsågod, sett i gang. Anonymous poster hash: 1347c...2ab Men har du pratet med henne? Og er hun safe OM de skulle ha sex? 12
Neeli00 Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Jeg fikk nei da jeg var på den alderen, og selv om jeg var forbanna så forstår jeg det nå. De er ikke voksne. Ikke bare når det gjelder sex, men andre situasjoner som kan oppstå når man er ute på tur. Og "vil de ha sex har de det uansett" er bare latskap for foreldre som ikke klarer sette grenser. Om de så ikke når igjennom til barna hver eneste gang, så skal likevel foreldre stå for noe. Hun er femten, dere bestemmer fortsatt. 11
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 TS her. Bare de to, med forsikringer om at ingenting ville skje. Som om det gjorde meg tryggere. Jeg er selvfølgelig redd for at hun skal bli gravid. Jeg er redd for at det skal skje noe dumt mellom dem. Jeg er redd hun skal gjøre noe hun angrer på. Jeg synes ikke hun er moden nok. Ser ingen fordeler med en tidlig debut. Det er mulig jeg ikke kan hindre dem i å ha sex, men jeg trenger heller ikke si værsågod, sett i gang.Anonymous poster hash: 1347c...2ab Datteren din bestemmer selv når hun ønsker sin seksuelle debut, særlig når hun er 15 år gammel. For alt du vet, har hun hatt den for lenge siden. Selv om de ikke får dra på camping sammen finnes det jo hundrevis av andre anledninger å ha sex. Du burde heller snakke skikkelig med datteren din om dette, lufte tanker om hvordan det kan være fint å vente osv, og passe på at hun vet det hun trenger å vite om prevensjon. Det finnes ganske mye mellom å hindre dem i å sex (noe du ikke kan få til) og det å si "sett i gang". Litt nyanser og refleksjon kunne vært på sin plass her. Anonymous poster hash: 430e7...3a3 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 TS igjen. Vi har snakket om dette, ved flere anledninger. Og det jeg skrev om snakket jeg og om med henne. Jeg tror henne når hun sier at hun ikke ønsker å ha sex foreløpig. Men det er også noe med å unngå fristelser. Jeg er av den overbevisning at det er fint å vente. Anonymous poster hash: 1347c...2ab
MockingJay Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Jeg hadde sagt ja. Men så fikk jeg også lov når jeg var så ung. Ikke hadde vi sex heller, men min mor var nok litt nervøs på det. Men om vi ser bort fra sex, så er det jo strengt tatt ikke noe særlig farlig å campe? Jeg har sovet ute i skogen med venninner fra jeg var 12-13 år. Vi har vokst opp med friluftsliv da, så er kanskje noe annet om dere ikke er særlig friluftsmennesker til vanlig? 11
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Synes det er litt vel drøyt at du skal ta fra datteren din hyggelige og spennende opplevelser fordi du er redd for at hun skal bli gravid. Du kan ikke passe på henne hele tiden, og det er på tide å begynne og slippe opp litt på tøylene nå. Forsikre deg om at hun er informert om sex og beskyttelse, uavhengig av om hun skal på camping eller ikke. Det er hennes ansvar til syvende og sist, og skal du forsikre deg helt om at hun ikke skal bli gravid i ung alder, må du låse henne inne. Er hun ellers en fornuftig jente som holder avtaler og er til å stole på, og de skal campe på et trygt sted, ser jeg ingen grunn til å nekte henne det. Anonymous poster hash: 6feec...fd8 16
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 TS igjen. Vi har snakket om dette, ved flere anledninger. Og det jeg skrev om snakket jeg og om med henne. Jeg tror henne når hun sier at hun ikke ønsker å ha sex foreløpig. Men det er også noe med å unngå fristelser. Jeg er av den overbevisning at det er fint å vente.Anonymous poster hash: 1347c...2ab Nå går jeg ut ifra at din datters kjæreste er på hennes egen alder, og jeg mener, herregud, hvor ille er det egentlig å ha sex med kjæresten sin, så lenge man beskytter seg? At du, som hennes mor, er av den overbevisning at det er fint å vente, er ikke så overraskende. Dette er et valg datteren din må ta selv. Dersom du aktivt forsøker å motarbeide og si nei til at hun og kjæresten hennes skal tilbringe tid sammen alene, tror jeg du vil oppnå mer negativt enn positivt. Anonymous poster hash: 430e7...3a3 7
sol87 Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 TS her. Bare de to, med forsikringer om at ingenting ville skje. Som om det gjorde meg tryggere. Jeg er selvfølgelig redd for at hun skal bli gravid. Jeg er redd for at det skal skje noe dumt mellom dem. Jeg er redd hun skal gjøre noe hun angrer på. Jeg synes ikke hun er moden nok. Ser ingen fordeler med en tidlig debut. Det er mulig jeg ikke kan hindre dem i å ha sex, men jeg trenger heller ikke si værsågod, sett i gang.Anonymous poster hash: 1347c...2ab Hva med å gi henne kondomer? Jeg tror det er smartere å lære ungene å svømme enn å bygge et gjerde rundt bassenget. Selvfølgelig kan du ikke forhindre dem i å ha sex om de har funnet på at de skal ha det, så det er jo opp til deg om du vil lage masse hysj-hysj-stemning rundt det, eller om du vil legge opp til at de i alle fall har sikker sex (om de i det hele tatt har sex da) 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #14 Skrevet 18. juni 2015 TS igjen. Hva med å gi henne verdier og holdninger? Det blir for lettvint å bare gi henne en pakke kondomer. Jeg holder henne på ingen måte fra å gjøre gøyale ting med kjæresten og venner. Det mangler ikke på muligheter, men det er noe annet. Om et par år, men enda er hun et barn som føler seg litt voksen. Anonymous poster hash: 1347c...2ab 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #15 Skrevet 18. juni 2015 Jeg skjønner deg TS. Fikk ikke lov av mine foreldre da jeg var på den alderen. Det var surt der og da, men nå har jeg full forståelse for det. Debuterte som 16-åring, men hadde jeg fått overnattet med kjæresten så hadde jeg kanskje debutert tidligere. Anonymous poster hash: 932d4...7b2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #16 Skrevet 18. juni 2015 Jeg hadde sagt nei, men ikke begrunnet det med sex alene. Vi fikk ikke overnatte alene med kjærester på den alderen, og vi skjønte jo hvorfor. Det at noen snakket med oss om seksuell debut gjorde at endel ventet litt lengre, og valgte bruke prevensjon.Anonymous poster hash: 6457e...059
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #17 Skrevet 18. juni 2015 TS igjen. Vi har snakket om dette, ved flere anledninger. Og det jeg skrev om snakket jeg og om med henne. Jeg tror henne når hun sier at hun ikke ønsker å ha sex foreløpig. Men det er også noe med å unngå fristelser. Jeg er av den overbevisning at det er fint å vente.Anonymous poster hash: 1347c...2ab Du må nok regne med at fristelsene for henne bare kan bli større/at lysten til å ha sex bare øker dersom du sier nei. Husk at det går an at de har sex på dagtid også. Er ikke bare på kveldstid/ved overnatting at det er mulig. Anonymous poster hash: 17519...b2a 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #18 Skrevet 18. juni 2015 TS igjen. Hva med å gi henne verdier og holdninger? Det blir for lettvint å bare gi henne en pakke kondomer. Jeg holder henne på ingen måte fra å gjøre gøyale ting med kjæresten og venner. Det mangler ikke på muligheter, men det er noe annet. Om et par år, men enda er hun et barn som føler seg litt voksen.Anonymous poster hash: 1347c...2ab Burde du ikke gitt henne disse holdningene du vil hun skal ha før hun fikk seg kjæreste? Anonymous poster hash: 17519...b2a 4
peppermyntete Skrevet 18. juni 2015 #19 Skrevet 18. juni 2015 Jeg synes ikke du er for streng. Hadde aldri fått lov til det selv når jeg var femten, og selv om det irriterte meg da skjønner jeg veldig godt hvorfor nå. Det handler jo ikke bare om sex, det styrer kjæresteparet selv uansett. Jeg tenker mer på at man kanskje ikke er voksen nok til å takle alle andre situasjoner som kan oppstå. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #20 Skrevet 18. juni 2015 TS igjen. Hva med å gi henne verdier og holdninger? Det blir for lettvint å bare gi henne en pakke kondomer. Jeg holder henne på ingen måte fra å gjøre gøyale ting med kjæresten og venner. Det mangler ikke på muligheter, men det er noe annet. Om et par år, men enda er hun et barn som føler seg litt voksen.Anonymous poster hash: 1347c...2ab Du kan forsøke å OVERFØRE dine verdier og holdninger til datteren din. Du kan ikke GI henne dem. Et hvert selvstendig, oppegående og autonomt menneske har det som sin rett å få bestemme hva som er sine egne holdninger og verdier. Jeg klarer ikke å se hvordan sex mellom et ungt kjærestepar, selvsagt innenfor trygge rammer, skal være noe GALT. Anonymous poster hash: 430e7...3a3 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå