Gå til innhold

Vær så snill å les dette, angående aldersforskjell i parforhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si min mening om aldersforskjell i parforhold, noe jeg har opplevd mye kritikk for. Mange synest det er "ekkelt" og upassende at en mann/gutt på rundt tjuefire er sammen med en jente på femten. For det første, ja, det er ulovlig med sex siden jenta er under seksuell lavalder, men en kan ha et fungerende forhold uten det, iallfall til jenta har fylt seksten. Uansett så hadde det i verste fall gått an, om det var frivillig fra begge sider, men her spiller jo familiene sine meninger ganske så mye inn, noe jeg ikke skal legge vekt på.

Men uansett mener mange at disse to er på et helt forskjellig stadie i livet, både mentalt og sosialt, som for så vidt er helt riktig. Mange mener også at denne "stakkarslige karen" må ha sosiale problemer som ikke klarer å finne noen på sin egen alder, men hva om det er noe helt fantastisk med denne jenta? Hva om hun betyr så mye for han at han ikke vil ha noen andre? Det vil alltid være kritikk å få, men viss dette paret velger å unngå det, og klarer det på en fungerende måte, er ikke alt bra da? Det kan kan jo godt være at disse to klarer å balansere hverandres liv såpass bra at alt fungerer!

Tusen takk viss du har tatt deg tid til å lese dette, hva er din mening om saken? Vær så snill å del dine argumenter.

Anonymous poster hash: 2c4f8...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et interessant tema, for her spiller fordommer en stor rolle. De fleste mennesker i samfunnet har jo ekstreme fordommer mot menn som blir sammen med veldig unge jenter. For min del kan oppfattelsen variere ekstreemt ut ifra hvilke personer det er snakk om. Jeg synes ikke så mye om gutter over 20 som absolutt skal på 14-15-åringer...

Dersom ei jente på f.eks 16 og en gutt/mann på 24-25 blir sammen og det virkelig er kjærlighet, er selvsagt saken en annen. Om de ikke har møttes på en app eller et annet sted der fyren bare var ut etter ei tenåringsjente. Dersom disse har møttes på en normal måte, og begge er i god stand mentalt, gjør det ikke meg noen ting i alle fall.

Forsåvidt er jo dette opp til hver enkelt, det gjør jo ikke oss rundt noe, så lenge alt som foregår er frivillig for begge parter. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et interessant tema, for her spiller fordommer en stor rolle. De fleste mennesker i samfunnet har jo ekstreme fordommer mot menn som blir sammen med veldig unge jenter. For min del kan oppfattelsen variere ekstreemt ut ifra hvilke personer det er snakk om. Jeg synes ikke så mye om gutter over 20 som absolutt skal på 14-15-åringer...

Dersom ei jente på f.eks 16 og en gutt/mann på 24-25 blir sammen og det virkelig er kjærlighet, er selvsagt saken en annen. Om de ikke har møttes på en app eller et annet sted der fyren bare var ut etter ei tenåringsjente. Dersom disse har møttes på en normal måte, og begge er i god stand mentalt, gjør det ikke meg noen ting i alle fall.

Forsåvidt er jo dette opp til hver enkelt, det gjør jo ikke oss rundt noe, så lenge alt som foregår er frivillig for begge parter.

Helt enig i dette du sier, men ekte kjærlighet Håkon kan det også være mellom en femtenåring og en tjuefireåring. Her i bygda mi har en sett mye rart kan en si, men så lenge det er ekte kjærlighet.. Brenner litt for dette, man burde ikke bli for fort dømt.

Anonymous poster hash: 2c4f8...fe1

AnonymBruker
Skrevet

At man kan ha "et fungerende forhold" selv om noe er ulovlig, i den forstand at den fungerer fint for dere personlig, er da åpenbart. Loven sier ikke at dere ikke har det fint sammen. Den sier at det ikke er korrekt, da du er voksen og hun ikke er det, og ett sted må grensen gå. Og det er ikke desto mindre et faktum bare fordi dere har det fint sammen. Loven er slik den er av en grunn.

Hva om hun betyr så mye for han at han ikke vil ha noen andre? 

Det kalles forelskelse, og alle opplever det en eller flere ganger i livet. Det er likevel noe man anerkjenner som irrasjonelt. Går det på tvers med landets lover, er det i hvert fall noe man ignorerer.

Så og si ingen mennesker finner sin livspartner i såpass ung alder - dette er en passerende romanse. Utifra måten du formulerer deg på betviler jeg ikke at du matcher en 16-åring i modenhet, så jeg forstår situasjonen. Men du trenger antakelig stimulien fra jevnaldrende om du skal utvikle deg. 

Anonymous poster hash: 904b0...28f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes han burde vente med å bli sammen med henne til hun er fylt 16 fordi hun da er blitt i alle fall litt mer voksen i hodet og kan ta egne beslutninger rundt egen kropp og seksualitet.

Anonymous poster hash: 6ad47...39d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...