palamina Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Jeg greier bare ikke å forstå reglene og hva som er det mest lønnsomme i forhold til regelverket og avgifter. http://www.toll.no/no/1/rundskriv1/mos-2013/r2013-21064-423/ Hjelp meg noen? Saken er at jeg er ute etter en VW Amarok som ikke har gått så langt og etter hvert brukes som personbil med fem seter. Hva vil det koste å omregistrere noe sånt? Bør jeg holde meg til biler som allerede er registrert som personbil? Og er det sånn at det absolutt ikke lønner seg å importere biler registrert i 2014 og senere? Endret 17. juni 2015 av palamina
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Mye å tenke på da. Har du setene eller må de kjøpes. Kostnader ved henting av bil i tyskland, kronekursen er lav nå. Men jeg vil anta at egenimport av 5 seter vil blk rimeligerer enn ombygging HVIS du må betale for seter andre for setemontring og godkjenning. Arbeidstid i Norge er kostbart.Anonymous poster hash: a2d74...c42
tdm900 Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Jeg greier bare ikke å forstå reglene og hva som er det mest lønnsomme i forhold til regelverket og avgifter. http://www.toll.no/no/1/rundskriv1/mos-2013/r2013-21064-423/ Hjelp meg noen? Saken er at jeg er ute etter en VW Amarok som ikke har gått så langt og etter hvert brukes som personbil med fem seter. Hva vil det koste å omregistrere noe sånt? Bør jeg holde meg til biler som allerede er registrert som personbil? Og er det sånn at det absolutt ikke lønner seg å importere biler registrert i 2014 og senere? Det du er ute etter er fullt mulig, men, det er et lite MEN! Du kan omregistrere varebiler som har vært på grønne skilter, helt fram til de som er solgt den 30/04-2013. Etter 1-mai 2013, får du ikke omregistrert fra grønne skilter overhodet. Det fikk jeg høre hos VW-forhandler med tanke på å kjøpe Caddy Life på grønne skilter, bakseter kunne da bare kastes når den var registrert etter 1-mai 2013. Forstå det den som kan, men slik er reglene nå. Og da har du ikke så mange årsmodeller av Amarok å velge i lengre, siden de eldste er fra 2010, etter et kjapt søk på finn.no. Regnestykket på hvor mye du må betale for å kommer over på hvite skilter aner jeg ikke, men det er noe med alderen på den når du ønsker å omregistrere. Styr også unna Amarok med automat av de første årgangene, er ikke før de nyeste med 8trinns som er til å stole på har jeg hørt. Men det spørs hva en skal legge i det da Hvordan den vil komme ut med å importere selv vet jeg ikke.... 1
palamina Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2015 Mye å tenke på da. Har du setene eller må de kjøpes. Kostnader ved henting av bil i tyskland, kronekursen er lav nå. Men jeg vil anta at egenimport av 5 seter vil blk rimeligerer enn ombygging HVIS du må betale for seter andre for setemontring og godkjenning. Arbeidstid i Norge er kostbart.Anonymous poster hash: a2d74...c42 Så mye at jeg blir svimmel. Euroen er sterk og krona svak ja, så det er sikkert ikke optimalt å importere bil nå uansett. Seter følger ofte med bilene som er registrert som varebil, så akkurat den kostnaden blir ikke mer enn det biltilsynet skal ha for omregistrering. Men om det i det hele tatt lønner seg å betale den enorme avgiften for å omregistrere i utgangspunktet vet jeg ikke. Varebil-registrerte biler er jo billigere i utgangspunktet, men så var det de nye reglene jeg absolutt ikke får taket på. Det kom nye regler for omregistrering av norskregistrerte biler i 2012, og nye regler for omregistrering av importerte biler i januar 2014 har jeg skjønt. Men hva betyr reglene i praksis for kjøperen av bruktbil nå?
palamina Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2015 Det du er ute etter er fullt mulig, men, det er et lite MEN! Du kan omregistrere varebiler som har vært på grønne skilter, helt fram til de som er solgt den 30/04-2013. Etter 1-mai 2013, får du ikke omregistrert fra grønne skilter overhodet. Det fikk jeg høre hos VW-forhandler med tanke på å kjøpe Caddy Life på grønne skilter, bakseter kunne da bare kastes når den var registrert etter 1-mai 2013. Forstå det den som kan, men slik er reglene nå. Og da har du ikke så mange årsmodeller av Amarok å velge i lengre, siden de eldste er fra 2010, etter et kjapt søk på finn.no. Regnestykket på hvor mye du må betale for å kommer over på hvite skilter aner jeg ikke, men det er noe med alderen på den når du ønsker å omregistrere. Styr også unna Amarok med automat av de første årgangene, er ikke før de nyeste med 8trinns som er til å stole på har jeg hørt. Men det spørs hva en skal legge i det da Hvordan den vil komme ut med å importere selv vet jeg ikke.... Takk! Akkurat dette har jeg ikke fått med meg! Hva er da poenget med å sende med seterekka i baksetet som noen skriver i annonsen? Antakelig fler enn meg som ikke har fulgt med i timen. Men da vet jeg i hvert all hvilke alternativer som utgår. Takker også for den siste betraktningen der. Jeg har inntrykk av at folk ikke er fornøyd med manuellkassa (hørt noe om den?) og var åpen for 6-girs automaten på grunn av det. Men høres ut som 8-girs er veien å gå da, blir dyrt dette her.
tdm900 Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Takk! Akkurat dette har jeg ikke fått med meg! Hva er da poenget med å sende med seterekka i baksetet som noen skriver i annonsen? Antakelig fler enn meg som ikke har fulgt med i timen. Men da vet jeg i hvert all hvilke alternativer som utgår. Takker også for den siste betraktningen der. Jeg har inntrykk av at folk ikke er fornøyd med manuellkassa (hørt noe om den?) og var åpen for 6-girs automaten på grunn av det. Men høres ut som 8-girs er veien å gå da, blir dyrt dette her. Hehe, ja Amarok er en grom bil, og koster nok litt ja. Sikler på det jeg også men lommeboka strekker ikke til Skal nøye meg med min 75HK Caddy lenge, til den en dag må byttes.
TheHairyToothfairy Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Amarok har hatt mye trøbbel med alle girkassene, dessverre. Fellesnevneren er at det er mye feil på sensorer, men jeg skal ikke erklære meg med noe god kunnskap om hvorfor og hva dette er. Det jeg dog vet er at det også har vært andre sensorfeil som går mye igjen, blant annet på insug til turbo og trykksensor i manifoil. Forøvrig ikke spesielt imponert over den som vinterbil, den eneste i vennekretsen var av veien 2 ganger i løpet av vintermånedene 2015.
tdm900 Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Skal nok alltid være varsom med slike biler på vinterføre:)
palamina Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2015 Ja, det er jo en tung bil, i hvert fall med hardtop++ og da har både dekkene og førern en god del å si tenker jeg. Men likte ikke å høre om trøbbel med girkasser, allerede. Det er jo litt typisk automat å tulle etter hvert på grunn av sensorgreuer. Har hatt vw i mange år, og er da greit fornøyd. Men sensortrøbbel har faktisk vært en gjenganger på alle områder. Vet ikke om det er typisk for vw.
tdm900 Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Ja, det er jo en tung bil, i hvert fall med hardtop++ og da har både dekkene og førern en god del å si tenker jeg. Men likte ikke å høre om trøbbel med girkasser, allerede. Det er jo litt typisk automat å tulle etter hvert på grunn av sensorgreuer. Har hatt vw i mange år, og er da greit fornøyd. Men sensortrøbbel har faktisk vært en gjenganger på alle områder. Vet ikke om det er typisk for vw. Tror nok det er noe som går igjen på mange merker og modeller, men ikke alt man hører om. Veit om et brødrepar hvor de har hver sin Amarok som firmabil. Den ene er det noe med rett som det er, den andre er det ikke noe med i det hele tatt. Begge er nok tatt ut likt, kjører omtrent samme distanse vil jeg tro(jobber i samme firma). En annen jeg kjenner mer, kjøpte seg en i fjor, han er veldig godt fornøyd med den, men er riktignok nyere den. Tror nok jeg også kommer til å holde meg til VW i framtida, for det er den servicen jeg får på verksted hos nærmeste forhandler som avgjør det, men så langt er jeg veldig fornøy. Det er ikke akkurat et hav av de å velge i enda heller, siden de ikke har vært på markedet så lenge. Men det ordner seg nok en dag skal du se 1
palamina Skrevet 17. juni 2015 Forfatter #11 Skrevet 17. juni 2015 Tror nok det er noe som går igjen på mange merker og modeller, men ikke alt man hører om. Veit om et brødrepar hvor de har hver sin Amarok som firmabil. Den ene er det noe med rett som det er, den andre er det ikke noe med i det hele tatt. Begge er nok tatt ut likt, kjører omtrent samme distanse vil jeg tro(jobber i samme firma). En annen jeg kjenner mer, kjøpte seg en i fjor, han er veldig godt fornøyd med den, men er riktignok nyere den. Tror nok jeg også kommer til å holde meg til VW i framtida, for det er den servicen jeg får på verksted hos nærmeste forhandler som avgjør det, men så langt er jeg veldig fornøy. Det er ikke akkurat et hav av de å velge i enda heller, siden de ikke har vært på markedet så lenge. Men det ordner seg nok en dag skal du se Ja, ikke sant - alltid noen som får mandagsbil. Veldig fornøyd med servicen hos vw-forhandler her også, dvs. mannen min er det. Var nok derfor jeg kjapt fikk gjennomslag for Amarok som kone/familiebil. Så får vi se om det blir happy ending da.
palamina Skrevet 18. juni 2015 Forfatter #12 Skrevet 18. juni 2015 Det du er ute etter er fullt mulig, men, det er et lite MEN! Du kan omregistrere varebiler som har vært på grønne skilter, helt fram til de som er solgt den 30/04-2013. Etter 1-mai 2013, får du ikke omregistrert fra grønne skilter overhodet. Det fikk jeg høre hos VW-forhandler med tanke på å kjøpe Caddy Life på grønne skilter, bakseter kunne da bare kastes når den var registrert etter 1-mai 2013. Må bare høre med deg, var dette her virkelig noe som ble sagt hos VW-forhandler? Bruktbilorhandlerne jeg har vært i kontakt med i dag påstår nemlig at det ikke stemmer! 1. gang reg.13.09.2013 • Bakseter følger med om man vill omregistrer den til 5 seter" Sendte en forespørsel på denne for eksempel, null problem å omregistrere den mot avgift var svaret. Det eneste jeg finner kjapt på nett om dette her er denne artikkelen: http://www.abcnyheter.no/motor/2012/10/22/161203/strengere-varebilregler Og det kan være disse reglene forvirringen kommer fra. At det er vanskeligere å få godkjent en bil for grønne skilter i utgangspunktet nå, og mange modeller har gått ut som varebil. Ble for eksempel kjøpt en Toyota Landcruiser på jobben som ikke kan registreres med grønne skilter etter april 2013. Så jeg tror forhandleren du var hos bomma rett og slett?
tdm900 Skrevet 18. juni 2015 #13 Skrevet 18. juni 2015 Hmmm...ja ikke vet jeg. En av de bommer, mulig det er selger hos Møller som bommer. Prøvde å se etter dette i går kveld, men fant ikke noe på akkurat dette. Hva en bruktbilforhandler sier, skal en ikke ta for god fisk.(Stoler ikke på de) Men duuuuu.....for sikkerhets skyld, ta kontakt med en VW forhandler og spør der, da burde du få et korrekt svar skulle jeg tro Du bare fremlegger dine ønsker om hva du har tenkt å kjøpe, og er på utkikk etter I første avsnitt i teksten står det samme: Fra og med 29. april neste år blir det store endringer i varebilreglementet. Det fører til at noen modeller som i dag er populære varebiler ikke lenger vil være tilgjengelig med grønne skilter. Det gjør også at muligheten man nå har for å bygge om biler i Norge, samt å bygge dem tilbake igjen til personbiler senere, i praksis forsvinner.
tdm900 Skrevet 18. juni 2015 #14 Skrevet 18. juni 2015 Må bare høre med deg, var dette her virkelig noe som ble sagt hos VW-forhandler? Bruktbilorhandlerne jeg har vært i kontakt med i dag påstår nemlig at det ikke stemmer! 1. gang reg.13.09.2013 • Bakseter følger med om man vill omregistrer den til 5 seter" Sendte en forespørsel på denne for eksempel, null problem å omregistrere den mot avgift var svaret. Det eneste jeg finner kjapt på nett om dette her er denne artikkelen: http://www.abcnyheter.no/motor/2012/10/22/161203/strengere-varebilregler Og det kan være disse reglene forvirringen kommer fra. At det er vanskeligere å få godkjent en bil for grønne skilter i utgangspunktet nå, og mange modeller har gått ut som varebil. Ble for eksempel kjøpt en Toyota Landcruiser på jobben som ikke kan registreres med grønne skilter etter april 2013. Så jeg tror forhandleren du var hos bomma rett og slett? Ehhh...les innlegget mitt over :D 1
palamina Skrevet 18. juni 2015 Forfatter #15 Skrevet 18. juni 2015 Det gjør også at muligheten man nå har for å bygge om biler i Norge, samt å bygge dem tilbake igjen til personbiler senere, i praksis forsvinner. Den siste der kan tolkes i den retninga du fortalte om ja, at det er generelt forbud og ikke bare noen modeller det gjelder. Ikke rart folk er forvirra. Skal sjekke hos forhandler jeg.
tdm900 Skrevet 18. juni 2015 #16 Skrevet 18. juni 2015 Den siste der kan tolkes i den retninga du fortalte om ja, at det er generelt forbud og ikke bare noen modeller det gjelder. Ikke rart folk er forvirra. Skal sjekke hos forhandler jeg. Ja, gjør det du, så får du nok et korrekt svar
TheHairyToothfairy Skrevet 19. juni 2015 #17 Skrevet 19. juni 2015 Skal nok alltid være varsom med slike biler på vinterføre:) problemet er at den ikke evner klatre ut av enkle hindringer, slik man forventer av biler av denne klassen.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #18 Skrevet 19. juni 2015 Sensortrøbbel er veldig typisk VW. Ser på Touran, Zafira, Corolla Verso og Honda Stream - Opel er billig fordi ingen stoler på GM, og Volkswagen er billig pga alle sensorfeil. Toyota er voldsomt overprisa, så jeg øyner Honda nå. Svært lite feil på de, men sjelden bil i Norge visstnok. Men da ser jeg altså på eldre biler til rundt 50000kr...Anonymous poster hash: b77c8...0d3 1
Gjest Audiot Skrevet 20. juni 2015 #19 Skrevet 20. juni 2015 problemet er at den ikke evner klatre ut av enkle hindringer, slik man forventer av biler av denne klassen. Amarok med automat har ikke lavserie eller sperre, og det er ganske tragisk. Kjøper du en med manuell kasse og innkoblbar 4hjulsdrift får du sperre og lavserie, da drar den seg veldig bra fram.
TheHairyToothfairy Skrevet 20. juni 2015 #20 Skrevet 20. juni 2015 Amarok med automat har ikke lavserie eller sperre, og det er ganske tragisk. Kjøper du en med manuell kasse og innkoblbar 4hjulsdrift får du sperre og lavserie, da drar den seg veldig bra fram. Ikke min erfaring. Som sagt, den på bildet klarte ikke dra seg opp med slapsesnø og litt grøft. Det forventer jeg av en sånn bil. VW var jo innom den rette oppskriften så til de grader med gode gamle Taro - og greit nok, det var en Toyota fra frond til ræv - men den burde fint ha lært av seg en god del triks, selv om den forsvant for mange år siden. Her skuffer Amarok meg høyt, den minnet meg dessverre om en X5, sånn sett. Og det er synd, for dette segmentet trenger en bil som "har alt" - fremkommelighet og komfort. Jeg er ikke spesielt imponert over hvordan de japanske konkurrentene har forholdt seg til utviklingen, og amerikansk er alt for dyrt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå