Gå til innhold

Hund eller katt, hva koster mest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå tenker jeg månedlig.. 

Er ikke hund "billigere"? Altså alt du trenger er godbiter og fôr.

Mens katter trenger fôr, godbiter og kattsand... 

Har jeg rett i å tenke at hund er billigere? 

Både hund og katt trenger en del i starten, når du må kjøpe inn alt av utstyr, men etter at alt er kjøpt inn, så er det jo fôr, godbiter og kattsand som er igjen.

Det er snakk om liten hunderase (chihuahua) og innekatt.  

Anonymous poster hash: cef4d...d32
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hund er mye dyrere enn en katt. Du skal tross alt på hundekurs, og hvert kurs koster noen lapper, og du bruker mye mer penger på utstyr, siden du har med hunden ut i all slags vær og det derfor må byttes ut pga slitasje.

Hundeposer må du ha også. Og tepper og en god seng.

Katter finner seg fort sin favorittseng. Trenger mat og kattesand.

Begge trenger forsikring og vaksiner og helsesjekker. Men katter er generelt friskere i kroppen enn det en hund er. Spesielt en chi, som gjerne får patellalukasjoner ol, så kanskje må behandles.

Men om du skaffer deg et dyr der du faktisk må vurdere hva slags dyr du skal ha pga økonomi, så har du faktisk ikke råd til et dyr.

Anonymous poster hash: f17ea...d49
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, TS. SELVFØLGELIG er det dyrere med hund. Og kattesand? Ikke alle har kattekasse.

Anonymous poster hash: 2b141...907
  • Liker 5
Skrevet

Til hund trenger man mer utstyr. Som bånd, bæsjeposer, tannbørste, bur(for de som bruker det), bilbur, hundeseng. Kanskje man trenger potesokker til vinterføre, potesalve, kloklipper, børste til pelsen osv. Så trenger man mat , den er ofte mye dyrere enn kattematen. Man bør gå på valpekurs og.
Det er også vanligere å forsikre hunder enn katter. 

Det eneste jeg kjøpte da jeg hadde katt var mat og et halsbånd. Den gikk på do ute.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke "oppstarten", Altså, bur, div klær til all slags vær, flere typer bånd, hundeseng, div børster, kloklipp etc alt det regner jeg ikke med i de "vanlige kostnadene". 

Valpekurs og div kurs som man trenger går under "oppstarten". Og du tar ikke med hunden på kurs vær bidige måned i 14-16 år!

Alt det kjøpes inn FØR jeg skaffer meg hund, eller katt. 

Veterinær og forsikring er utenom det jeg nå tenker på. For det er en selvfølge og varierer fra dyr til dyr! Så det regnes ikke i den månedlige budsjettet. 

Og plis les; Det er snakk om liten hund og INNEKatt.Det er forskjell på en chi og en Rottweiler, når det kommer til mengde fôr.  

Så jo, kasse må man ha (kjøpes i oppstarten) og sand blir da en månedlig utgift. 

Jeg snakker om de månedlige kostnadene! Om man kjøpe nye leker VÆR måned, så er det jo opp til hver og enkel. Selv så kjøpte jeg en haug med leker, klorestativ, tunnel, store leker, små leker, hjernetrim etc FØR jeg skaffet meg katt, og guess what 4 år etter så er 4 av 5 ting fortsatt i orden og har ikke trengt å "fylle etter". For huset er fylt til randen med leker fra før! 

Kattedoen (har to stk) er også i orden og brukes enda, samme med de to klorestativene jeg har. 

det jeg mener nå er, fôr, godbiter og kattsand.

Hun jeg har nå koster meg ca 400kr i fôr i måneden + kattsand for 300kr. 

Godbiter varierer, for jeg prøver å begrense det. Noen ganger 50kr i måneden, andre opp til 100, men da varer det en god stund og kjøper ikke vær måned. 

Tenker da enten på en katt til, eller hund. Og hva blir da de månedlige kostnadene for en liten hund?Katt sier jo seg selv; det dobbelte av det jeg allerede bruker på hun jeg har. 

Og til deg som sier jeg ikke ha råd til å ha dyr, fuck deg du vet ikke hvor mye penger jeg har å bruke!

Jeg har mer enn nok, men ønsker å få en oversikt over fremtidige utgifter, for jeg har valget mellom en hund eller en katt til, ja jeg kan velge begge deler (har penger til det!) men JEG VIL velge en. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke man skal skaffe seg en egen hund før man er voksen og har en stabil livssituasjon.

Anonymous poster hash: f17ea...d49
  • Liker 5
Skrevet

Sammenligning her i gården. Pus spiser for rundt 400 kroner per andre måned, mens bikkjedyret spiser for 1080. Hunden er på rundt 7 kilo mens pusen er på nette 5,5 kilo. Godbiter pus 100 mens bikkja 200. Kattesand går det vel 100 kroner på hver måned. Hundeposer går det rundt 100-150 vil jeg tippe. Dyrlege koster i gjennomsnitt et eller to hundre mer for helsesjekk for bikkja. Forsikringen er også dyrere, har ikke eksakt nummer, men tipper det er en 300 kroner forskjell. Så hund er uten tvil dyrere enn å ha katt.

• Liker 6
Skrevet

bikkja mi er 65 kg og spiser for 600 kr i måneden (mater han kun på ekte kjøtt og fisk), og ellers er det vel bare en rull bæsjeposer til en 20-kroning som er månedlig utgift, om man ser bort ifra forsikring (han har sparekonto). Trodde han kom til å koste meg en formue - men der tok jeg grundig feil. Utstyr er veldig dyrt med stor hund, men med en liten hund som du snakker om er det billig.

Så det går VELDIG fint an å ha et billig, sunt hundehold. Men du må selvsagt investere veldig mye mer av tiden tid i en hund, til forskjell fra en katt som er mer selvstendig.

Lykke til, uansett hva valget faller på!

AnonymBruker
Skrevet

Sammenligning her i gården. Pus spiser for rundt 400 kroner per andre måned, mens bikkjedyret spiser for 1080. Hunden er på rundt 7 kilo mens pusen er på nette 5,5 kilo. Godbiter pus 100 mens bikkja 200. Kattesand går det vel 100 kroner på hver måned. Hundeposer går det rundt 100-150 vil jeg tippe. Dyrlege koster i gjennomsnitt et eller to hundre mer for helsesjekk for bikkja. Forsikringen er også dyrere, har ikke eksakt nummer, men tipper det er en 300 kroner forskjell. Så hund er uten tvil dyrere enn å ha katt.

Hva slags hundeposer bruker du? Og driter bikkja di usedvanlig mye? (Haha)

For å ikke spore helt av:

Vi bruker vel kanskje 500kr på hunden i mnd.

Anonymous poster hash: 3e311...b25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Chihuahua, og bruker ca:

100,- godbiter

500,- annenhver mnd for 3kg tørrfor

50,- hundeposer

Så liker jeg også å shoppe til hunden, så blir en del nye dekken, seler osv som jeg tar meg råd til i mnd. 

Anonymous poster hash: 4824b...fb5
Skrevet

Hva slags hundeposer bruker du? Og driter bikkja di usedvanlig mye? (Haha)

For å ikke spore helt av:

Vi bruker vel kanskje 500kr på hunden i mnd.

Anonymous poster hash: 3e311...b25

Faktisk ikke  :fnise:  Jeg bruker Bio-bag, koster vel 20-25 kroner per pakke og det er rundt 10 stykker i pakken. Men når sant skal sies så har han sensitiv mage så det gjør vel litt med budsjettet også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke "oppstarten", Altså, bur, div klær til all slags vær, flere typer bånd, hundeseng, div børster, kloklipp etc alt det regner jeg ikke med i de "vanlige kostnadene".

Valpekurs og div kurs som man trenger går under "oppstarten". Og du tar ikke med hunden på kurs vær bidige måned i 14-16 år!

Alt det kjøpes inn FØR jeg skaffer meg hund, eller katt.

Veterinær og forsikring er utenom det jeg nå tenker på. For det er en selvfølge og varierer fra dyr til dyr! Så det regnes ikke i den månedlige budsjettet.

Og plis les; Det er snakk om liten hund og INNEKatt.Det er forskjell på en chi og en Rottweiler, når det kommer til mengde fôr.

Så jo, kasse må man ha (kjøpes i oppstarten) og sand blir da en månedlig utgift.

Jeg snakker om de månedlige kostnadene! Om man kjøpe nye leker VÆR måned, så er det jo opp til hver og enkel. Selv så kjøpte jeg en haug med leker, klorestativ, tunnel, store leker, små leker, hjernetrim etc FØR jeg skaffet meg katt, og guess what 4 år etter så er 4 av 5 ting fortsatt i orden og har ikke trengt å "fylle etter". For huset er fylt til randen med leker fra før!

Kattedoen (har to stk) er også i orden og brukes enda, samme med de to klorestativene jeg har.

det jeg mener nå er, fôr, godbiter og kattsand.

Hun jeg har nå koster meg ca 400kr i fôr i måneden + kattsand for 300kr.

Godbiter varierer, for jeg prøver å begrense det. Noen ganger 50kr i måneden, andre opp til 100, men da varer det en god stund og kjøper ikke vær måned.

Tenker da enten på en katt til, eller hund. Og hva blir da de månedlige kostnadene for en liten hund?Katt sier jo seg selv; det dobbelte av det jeg allerede bruker på hun jeg har.

Og til deg som sier jeg ikke ha råd til å ha dyr, fuck deg du vet ikke hvor mye penger jeg har å bruke!

Jeg har mer enn nok, men ønsker å få en oversikt over fremtidige utgifter, for jeg har valget mellom en hund eller en katt til, ja jeg kan velge begge deler (har penger til det!) men JEG VIL velge en.

ts

En hund som chi er jo liten og spiser ikke så mye. Jeg har ikke chi, men du kan gå i dyrebutikken og se på foret du eventuelt vil bruke på hunden, der du ser under tabellen hvor mye hunden skal ha av mat. Da regner du ca. Vekt på hunden, og så vêr du kostnader for for. Katter trenger jo ikke like mye godbiter, siden de ikke trenes med som en hund. En hund trenger jo mye godbiter under trening av lydighet og andre ting; prisen spørs jo hva slags godbiter du bruker. Selv bruker jeg å dele opp oksehjerter i små biter, som jeg betaler 39,- kiloen for i Sverige. Både hund og katt trenger jevnlig markkurer: usikker på prisen, men det finner du ut av. Katten trenger kattesand hvis den skal være inne, mens hunden trenger bæsjeposer hvis du skal gå i by og gater. Pris her avhenger hvor mye hunden bæsjer i områder hvor du må plukke opp bæsjen.

Prisen på kattemat vet du jo. Jeg bruker nesten ikke godbiter på kattene mine, så har nesten ingen utgifter her. Men innimellom får de litt skinke eller annet godt som er ferskt. Jeg kjøper nesten aldri godbiter fra butikken, siden det ikke er så bra, mye jeg ikke vet hva inneholder. Men jeg kjøpet jevnlig griseører og margben til hunden som han koser seg med. Her er prisene forskjellig fra hvor du handler.

Anonymous poster hash: ff9ba...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Hund er dyrere. Fordi jo, de blir relativt ofte syke, og forsringen er dyrere (betalte 1800kr/året på katt og 4700kr/året på hund....). Jeg har ila fire år brukt sikkert 30-40 000kr på hund, mens 4 år med katt kostet 10 000-15 000kr

Anonymous poster hash: 2b41d...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at kenguru er j***** dyrt!

Anonymous poster hash: f9edd...b4f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det å si at hund er dyrer fordi de blir mer syk, er feil. Det kommer an på hunden, jeg har vokst opp med hund. Men aldri tenkt over det økonomiske, altså fôr og godbiter.

Men vi hadde en hannhund, blanding, som levde i 15 år før vi måtte avlive han pga alderdom.

Og en annen hannhund blanding, 9 år og still going strong. Kun kastrering og en sjekk i året, null sykdom. 

Tispe - papillon/chihuahua mix, 3 år,null sykdom, en sjekk i året. 

Enten så har vi vært ekstremt heldig, ellers så har andre vært max uheldig! 

Katten vår ble 8 år før han ble påkjørt, kun kastrering og en sjekk i året. Fikk litt tannstein de to siste årene, så han var hos veterinæren for rengjøring en gang i halvåret.  

Men ellers, aldri syk, aldri behov for veterinær annet enn kastrering og vanlig sjekk. 

Så det er umulig å si om hunden kommer til å koste dyrt eller ei, når det kommer til veterinær utgifter. 
Har funnet et kull som er aktuell, søsken av yngste hunden til foreldrene mine, og naboen har helbroren som er to år yngre! De spurte oss hvor vår hund kom fra, siden hun er helt nydelig.
Og ingen av de har hatt noen problemer, ever, eller enda :fnise: 
Har også snakket med noen som har kullsøsken av tispa vår, og ingen av de har noen sykdommer. Var på søskentreff hvor vi fikk møte 3 kull av samme foreldrene, dette er det siste kullet de to skal ha. 

Et vennepar av meg har kattunger nå, men det er første kullet og moren er ganske ung, faren er ukjent.  :fnise: Så der vet jeg ingenting om sykdomsbildet til familien. 

Så.. jeg har valget mellom en katt... eller en hund. 
Går frem og tilbake vær dag, og holder på med det "praktiske" som å gå igjennom budsjett, tid, energi, ønske, etc. For jeg vil ikke hoppe inn i noe, og ta det feile valget. 

Må nevnes at familie og venner vil at jeg skal gå for hund.  :fnise: 

Katten min får ikke så mye godbiter, bruker vom som godbit, og en liten pølse med vom koster 19kr. 
Da kutter jeg litt ned på tørrfôret når hun får vom. Siden vom er fullfôr. Økonomisk så går det opp i opp.
Og en gang i halvåret (ganske sjeldent) så kan det hende jeg kjøper noen godbiter som koster 20kr for en liten pose. For hun går banans over de, og maser og maser om hun får det ofte, og da blir hun feit. 

Bor ikke midt i byen, har en sti som går igjennom en skog i bakgården, så hundeposer blir ikke den største utgiften. 
TS

Skrevet

Selve katten koster jo ingen ting om du skal ha "vanlig" skogskatt.

• Liker 1
Skrevet

Med de forutsetninger som du nevner, så går det nok opp i opp dersom man bare tar med mat, godbiter, bæsjeposer/kattesand, men det er bare fordi du ikke tar med de store utgiftspostene som følger med det å ha hund.

I måneden vil du betale dobbelt så mye i forsikring på en chi som du betaler i matutgifter. Hvis du skal regne på hva det koster i mnd å ha hund eller katt, så må du ta med de reelle utgiftene. Selv hvis du velger å ha et billig hundehold hvor hunden bruker samme utstyr mesteparten av livet, så er helse/forsikring en stor utgift, selv hvis hunden er heldig og ikke blir syk en eneste dag i sitt liv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 3 katter og bruker ca dette på dem i mnd

Kattesand 4 poser 350 kr

Katte mat tørrfor 3 kg 150 kr

Kattemat våtfor 2 esker 130 kr

Diverse 50 kr

Forsikring 350 kr

Totalt ca 1000kr. Blir vel ca mellom 3 til 400 kr per katt. I tilegg er det jo for vaksine og helsesjekk 1 gang i året og ormekur. Det er ca 2000 kr i året for alle 3. Så bruker vel i snitt ca 500 kr per katt i mnd.

Skrevet (endret)

Vår katt får aldri godbiter, han blir helt gal av det, mas, mas, mas. Katter lever og ofte til de blir 15-20 år gamle, så litt lenger enn de fleste hunder. Noen katter bør jo børstes, men.. Katten vår spise og vanlig "billig" fór fra dagligvaren, nå er han 18 år og får noe dyrt fór. Må og inrømme at han kun har vært hos dyrlegen to ganger i hele sitt liv.

Dette er slik min framtidige katt skal se ut:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60539441&searchclickthrough=true&searchQuery=britisk+korth%C3%A5

Det finnes jo og veldig mange sunne katteraser.

Edit:

Du kan jo og tenke at tid er penger og du må bruke litt tid på lufting av hunden?

Endret av funginger
AnonymBruker
Skrevet

Man bør faktisk plukke opp etter bikkja si uansett om man bor i by eller ikke.. Lufter man der det ferdes andre mennesker, så plukker man opp! Det er ikke sånn at det er hyggeligere å trø i hundskit i skogen enn på fortauet..

Anonymous poster hash: 008fa...9f0
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...