AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 Jeg kom over denne, merk dere spesielt siste linje: http://buzzit.no/10-grunner-til-din-datter-er-den-fineste-gaven-du-noen-gang-vil-faa?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-54647aa74e110&utm_content=buzzit.no Er det en måte å si at det å få jenter er bedre enn gutter? Ønsket/ønsker dere jenter? Dere som har en av hver, hva mer dere om saken? Hva har dere guttemammaer å si? Anonymous poster hash: b2336...9d3
Cashbah Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Hva er provoserende her...? Det at hun påpeker at hun har en datter? Synes det var veldig fint skrevet. 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Ugh. Punkt nummer ti gjorde meg ubekvem. En jente er ikke mer foreldrenes "eiendom" enn en gutt er. Til tross for hva noen (inklusive min mor) ser ut til å tro. Anonymous poster hash: 97035...911 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er guttemamma, og vil si at de punktene kan jeg også si om guttene mine (også siste punktet tror jeg). Men man vet jo aldri.... Både gutter og jenter kan jo flytte unna hjemstedet, så da vil jeg ikke si at det siste punktet er bankers med jenter heller. Tror vel heller at det er litt personlighet som teller også, selv om jenter selvsagt ofte har mye til felles med sin mor... Anonymous poster hash: d04e3...22d
WubWub Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å tolke den artikkelen som "jente vs gutt". Det er ei mor som prater om sin kjærlighet for sitt barn. Jeg ser ingensteder at hu setter jenter opp mot sønner så dette må du ha hentet fra fri fantasi. 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Synes det bare var en kvalm fantasi. Bånd kan brytes og man har ingen garanti for at barna tar vare på en som gammel. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Ugh. Punkt nummer ti gjorde meg ubekvem. En jente er ikke mer foreldrenes "eiendom" enn en gutt er. Til tross for hva noen (inklusive min mor) ser ut til å tro. Anonymous poster hash: 97035...911 Til dere som lurer, det var dette jeg også reagerte på! Anonymous poster hash: b2336...9d3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Jeg misliker punkt 3. Anonymous poster hash: 0960e...750 2
Lillemini Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Jeg syns også det siste punktet var litt klønete skrevet, selv om jeg har inntrykk av at jenter ofte er nærere sin mor en gutter er, eventuelt bare har et annet type forhold. Men det varierer selvfølgelig fra person til person. Jeg ønsket meg jente. Ikke for noen annen grunn enn at jeg er jente, og føler jeg "kan" jenter bedre enn gutter. Er vel mye samme årsaken som gjorde at samboeren min ønsket seg gutt. Men han ble selvfølgelig like glad som meg når vi fant ut av kjønnet, og jeg hadde blitt like glad for en gutt (etter kanskje noen minutter med skuffelse).
minister-mio Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Det er skrevet av en som tilfeldigvis har en datter og ikke en sønn. Hun hadde sikkert følt det samme for en sønn
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Hun har oversatt et gammelt engelsk munnhell til norsk. "A son is a son till he takes a wife, a daughter's a daughter the rest of her life"........ Det var mye sannhet i dette munnhellet, da kvinner ofte var omsorgsgiverne for både sine foreldre og svigerforeldre, mens mannen var forsørgeren. Det er ikke like mye sannhet i dag, men jeg kan likevel ikke se noen grunn til å reagere på sterkt på det. Anonymous poster hash: 818f0...399 2
Uglen Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Som anonymbruker over her sier - det er et gammelt utrykk fra hine hårde dager. Grunntanken var vel at en sønn ble hovedforsørger og pater familias for sin egen nystiftede familie når han giftet seg. Båndene til foreldrenes kjernefamilie ble dermed "offisielt" kuttet, i mangel på et bedre uttrykk. En datter, derimot, ville ofte fortsette å være omsorgsgiver både for egne barn og for foreldrene sine i deres alderdom. Det har mer med gammel samfunnstruktur å gjøre enn med hva som er "best" av gutter og jenter.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 Både på nettforum og i den virkelige verden så er det mange kommende mødre jeg har snakket med som sier de ønsker seg jente®. Grunnene er ofte fordi man får bedre forhold til jenter, kan kle deg opp som prinsesser, jenter er lettere å oppdra/roligere enn gutter også er de jo jenter selv og da er det jo lettere å få jenter. Også blir de faktisk skuffet når de hører de venter en gutt. Som guttemamma så blir jeg provosert, ja det blir jeg. Jada, de blir selvfølgelig glad i gutten sin også, men å bli skuffet over kjønnet er meg uforståelig. Det meste er personrettet, ikke kjønnsrettet. Anonymous poster hash: c06ce...fd0 1
Gjest me2u Skrevet 17. juni 2015 #14 Skrevet 17. juni 2015 Både på nettforum og i den virkelige verden så er det mange kommende mødre jeg har snakket med som sier de ønsker seg jente®. Grunnene er ofte fordi man får bedre forhold til jenter, kan kle deg opp som prinsesser, jenter er lettere å oppdra/roligere enn gutter også er de jo jenter selv og da er det jo lettere å få jenter.Også blir de faktisk skuffet når de hører de venter en gutt. Som guttemamma så blir jeg provosert, ja det blir jeg. Jada, de blir selvfølgelig glad i gutten sin også, men å bli skuffet over kjønnet er meg uforståelig. Det meste er personrettet, ikke kjønnsrettet. Anonymous poster hash: c06ce...fd0 Har ingen av de mødrene selv vært tenåring? Synes det er MYE mer å bekymre seg for med en jente enn en gutt 1
Jeane Skrevet 17. juni 2015 #15 Skrevet 17. juni 2015 Både på nettforum og i den virkelige verden så er det mange kommende mødre jeg har snakket med som sier de ønsker seg jente®. Grunnene er ofte fordi man får bedre forhold til jenter, kan kle deg opp som prinsesser, jenter er lettere å oppdra/roligere enn gutter også er de jo jenter selv og da er det jo lettere å få jenter. Også blir de faktisk skuffet når de hører de venter en gutt. Som guttemamma så blir jeg provosert, ja det blir jeg. Jada, de blir selvfølgelig glad i gutten sin også, men å bli skuffet over kjønnet er meg uforståelig. Det meste er personrettet, ikke kjønnsrettet. Anonymous poster hash: c06ce...fd0 Jeg tror også det er veldig vanlig å ønske seg døtre, i alle fall hos de jeg snakker med. Grunnen? Jeg snakker mye mer om sånne ting med damer enn med menn. De mennene jeg har snakket om ønsker seg helst en gutt. Som noen andre sa tidligere i tråden: det er nok fordi man kjenner sitt eget kjønn best. Det føles tryggere, på en måte.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #16 Skrevet 18. juni 2015 Mye av det hun lister opp har jo ikke grunnlag for å si noe om. At datteren alltid kommer til å være der for henne,at de har et bånd som ikke kan brytes osv..Det gjenstår jo å se da.Ungen er jo fortsatt bare 9 år og livet er ((forhåpentlig) langt. At noen fremstiller det som bedre å ha døtre kommer av at de synes gutter er bråkete og vanskelige. Mange av disse "rosa prinsesse mødrene" får nok endret synet sitt litt når pubertetshelvetet starter.Da blir det som regel 100 ganger verre å ha døtre enn å ha sønner.Deretter kommer jo alt det andre som følger med å ha døtre;Drama med venninner,sjalusi og baksnakking,press på utseende og sex,og ikke minst faren for å ende opp med gravid tenåringsdatter. Anonymous poster hash: 43998...fd1
Leini Skrevet 18. juni 2015 #17 Skrevet 18. juni 2015 Jeg har begge deler, og de er best på hver sine måter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå