Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre studenter vet, får vi jo ikke penger i juni måned. Har nå 100 kroner igjen på kortet, men har heldigvis mat i kjøleskapet og fryser for noen dager. Begynner i jobb neste uke, men lønning er ikke før i august. Ååh, har ikke fått vært på shopping på evig lenge nå. Skulle gjerne hatt meg litt nytt undertøy blant annet fordi det begynner å bli litt utslitt. Må kaste halvparten av BH'ene mine pga at spilene kommer ut og da er den ikke brukbar. Får litt penger snart slik at jeg kan kjøpe det, men så var det bursdagsgave til kjæresten min og da :P Kanskje han må vente til midten av august :P 

Noen andre som har det slik nå? Er så lei av å aldri ha råd til å kjøpe nye ting jeg trenger. Har ikke engang råd til å kjøpe medisinene jeg trenger nå, og det er ikke så kjekt. 

Anonymous poster hash: 86fd2...db2
Videoannonse
Annonse
Gjest Vireo
Skrevet

Hva med å spare de månedene du får støtte og jobber igjennom semesterene? Jeg var student med en skyhøy husleie, bil osv. Likevel klarte jeg å spare mellom 1000-3000 i mnd. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du får reparere BH'ene dine, begynne å lage bursdagsgaver og selge noe av det som du ikke har brukt for.

Hilsen student

Anonymous poster hash: 96ee3...691
  • Liker 10
Skrevet

Jeg var også drittlei av å være fattig student! Nå jobber jeg masse, unner meg ferieturer og klær- samt sparer tre-fire tusen i mnd... Det er ikke nødvendig å være fattig student. :Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spare de månedene du får støtte og jobber igjennom semesterene? Jeg var student med en skyhøy husleie, bil osv. Likevel klarte jeg å spare mellom 1000-3000 i mnd. 

Jeg har ikke kunnet jobbet pga sykdom. Har nesten ikke vært i stand til å studere. Har hatt høy husleie i tillegg, så har ikke vært i stand til å spare en krone. 

Du får reparere BH'ene dine, begynne å lage bursdagsgaver og selge noe av det som du ikke har brukt for.

Hilsen student

Det går ikke an å reparere utslitte BH'er. Jeg lager alle gaver ellers, men vil gi noe skikkelig til min kjæreste. Han trenger f.eks nye joggebukser, og det er vanskelig å sy adidasbukser. Man må jo i grunn ha stoff i tillegg, og det koster penger det og :P Skal jeg strikke noe, koster garnnøste penger. Det er faktisk dyrere å strikke en genser enn å kjøpe en. Kjøpte meg garn i for til en genser og betalte 600 kroner. 

Så du har tydeligvis ikke heeelt peiling :P 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også drittlei av å være fattig student! Nå jobber jeg masse, unner meg ferieturer og klær- samt sparer tre-fire tusen i mnd... Det er ikke nødvendig å være fattig student. :Nikke:

Ja, jeg begynner å jobbe annenhver helg til høsten. Nattevakter! Gleder meg masse :) 

Skrevet

Nei. Jeg prioriterer. Det gjør at jeg alltid har penger på kontoen.

• Liker 8
Skrevet

Går fint an å reparere gamle bhr, gjør det hele tiden selv. Ellers er mine tips:

• Spis rimelig mat. Innvandrerbutikker har mye god og billig mat. Lat gjerne store porsjoner slik at du kan ha middag for 2 dager av gangen.
  • Er det tilbud på mat? Kjøp større kvanta.
  • Kjøp større kvanta av matvarer, kjøp matvarer for en uke av gangen.
  • Kjøp studieting på nett ala ebay. Kan spare mye penger på kladdebøker, penner og annet ved å kjøpe på nett.
  • Spar så mye som mulig av stipendet du får i august og januar.
  • Drikk mye vann i stedet for dyr brus.
  • Bytt til et billigere mobilabonnement
  • Ha to kontoer: en brukskonto og en sparekonto. På brukskontoen skal det kun stå penger mat og annet du trenger i mnd. Betal alt av regninger med en gang du får stipend.
  • Reparer klær og annet som blir ødelagt. Nål og tråd er ikke dyrt.
  • Ikke bruk mer strøm enn du trenger.
  • Å gå ut på byen hver helg er ikke nødvendig. Det samme med dyr mat i en kantine, kaffe og annet. Ta med matpakke, vann og kaffe selv.

Hilsen en som i flere år KUN levde på stipend, fordi jeg ikke hadde mulighet til å jobbe. Det gikk det og med riktige prioriteringer.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kunnet jobbet pga sykdom. Har nesten ikke vært i stand til å studere. Har hatt høy husleie i tillegg, så har ikke vært i stand til å spare en krone. 

Det går ikke an å reparere utslitte BH'er. Jeg lager alle gaver ellers, men vil gi noe skikkelig til min kjæreste. Han trenger f.eks nye joggebukser, og det er vanskelig å sy adidasbukser. Man må jo i grunn ha stoff i tillegg, og det koster penger det og :P Skal jeg strikke noe, koster garnnøste penger. Det er faktisk dyrere å strikke en genser enn å kjøpe en. Kjøpte meg garn i for til en genser og betalte 600 kroner. 

Så du har tydeligvis ikke heeelt peiling :P

Sånn som du uttrykker deg i det jeg uthevet, virker det som du ikke ser på hjemmelagde gaver som noe skikkelig?

Det er forøvrig stor prisforskjell på garn, og du kan da fint lage noe annet enn genser. Lue, fingevanter, o.l ville blitt satt pris på?

Anonymous poster hash: 03d7e...fae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som du uttrykker deg i det jeg uthevet, virker det som du ikke ser på hjemmelagde gaver som noe skikkelig?

Det er forøvrig stor prisforskjell på garn, og du kan da fint lage noe annet enn genser. Lue, fingevanter, o.l ville blitt satt pris på?

Nei, det er kanskje litt mer skikkelig for han å jogge i joggebukser som er ment for det, enn at jeg skal strikke en til han som uansett blir ganske mye dyrere :)

Jeg handler forøvrig mye garn på europris, men når jeg strikker og hekler til babyer kjøper jeg fra Sandnes Garn fordi det er mye bedre kvalitet og ikke fra dyr som er blitt mishandlet. 

Jeg har akkurat strikket lue, og votter bruker han aldri. Kun skinnhansker. Det er ganske vanskelig å lage skinnhansker på egenhånd, og det blir dyrere. :)

Det virker som om at du tror du vet bedre enn meg. Det gjør du altså ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig kan jeg ikke strikke eller hekle eller lage noen ting etter ulykken, så det er ikke så lett. 

AnonymBruker
Skrevet

Går fint an å reparere gamle bhr, gjør det hele tiden selv. Ellers er mine tips:

• Spis rimelig mat. Innvandrerbutikker har mye god og billig mat. Lat gjerne store porsjoner slik at du kan ha middag for 2 dager av gangen.
  • Er det tilbud på mat? Kjøp større kvanta.
  • Kjøp større kvanta av matvarer, kjøp matvarer for en uke av gangen.
  • Kjøp studieting på nett ala ebay. Kan spare mye penger på kladdebøker, penner og annet ved å kjøpe på nett.
  • Spar så mye som mulig av stipendet du får i august og januar.
  • Drikk mye vann i stedet for dyr brus.
  • Bytt til et billigere mobilabonnement
  • Ha to kontoer: en brukskonto og en sparekonto. På brukskontoen skal det kun stå penger mat og annet du trenger i mnd. Betal alt av regninger med en gang du får stipend.
  • Reparer klær og annet som blir ødelagt. Nål og tråd er ikke dyrt.
  • Ikke bruk mer strøm enn du trenger.
  • Å gå ut på byen hver helg er ikke nødvendig. Det samme med dyr mat i en kantine, kaffe og annet. Ta med matpakke, vann og kaffe selv.

Hilsen en som i flere år KUN levde på stipend, fordi jeg ikke hadde mulighet til å jobbe. Det gikk det og med riktige prioriteringer.

Kom forøvrig på at jeg kan faktisk ikke sy pga at jeg ikke kan bruke hendene til slikt nå. Så ingen BH reparering av slitte BH'er her uansett. 

Nei. Jeg prioriterer. Det gjør at jeg alltid har penger på kontoen.

Jeg har også alltid penger på konto. 100 kroner er penger det og. Vi hadde planlagt at samboer skulle få lønn på mandag skjønner du, men det er ikke før på fredag han får penger.

Uansett har vi aldri penger nok til å kunne unne oss ting, og det er veldig kjedelig! Det var det jeg trengte å dele, men sitter her og føler at jeg blir angrepet i stedet. 

Skrevet

Da blir det bedre fremover når du skal jobbe i tillegg til stipend :) Kanskje foreldrene dine kan sponse deg litt?

AnonymBruker
Skrevet

Hilsen student

BH kan i tillegg vaskes for hånd eller i vaskepose.

Anonymous poster hash: 7cfaf...f6f

• Liker 1
Skrevet

Kom forøvrig på at jeg kan faktisk ikke sy pga at jeg ikke kan bruke hendene til slikt nå. Så ingen BH reparering av slitte BH'er her uansett. 

Jeg har også alltid penger på konto. 100 kroner er penger det og. Vi hadde planlagt at samboer skulle få lønn på mandag skjønner du, men det er ikke før på fredag han får penger.

Uansett har vi aldri penger nok til å kunne unne oss ting, og det er veldig kjedelig! Det var det jeg trengte å dele, men sitter her og føler at jeg blir angrepet i stedet. 

Jeg har alltid penger fordi jeg velger å bo trangt, jeg kjøper meg svært, svært sjeldent nye klær, jeg bruker ikke masse penger på gaver, men har gjort avtaler med venner at vi skal holde oss til rimelige gaver. Jeg setter inn penger på fond og BSU, og reiser ikke på dyre ferier. Jeg jobber også en del.

Det er sånn jeg har klart å ha titusener inne på kontoen gjennom hele studietiden.

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt! Det er skikkelig kjipt å "aldri ha råd til noe". Altså, joda, vi har jo råd til det vi må ha råd til, men vi kan ikke dra på ferie og klær? Det handles når vi absolutt MÅ ha noe. Men, litt av det er jo "min feil" siden jeg valgte å ikke jobbe dette skoleåret som var, men full fokus på studier. Forhåpentligvis blir det litt lettere økonomisk når jeg jobber ved siden av studiene de neste to årene. Jeg ser ikke for meg at vi har råd til så mye fancy eller ferie, men det får vi ta når jeg er ferdig og har jobbet litt 100%. Prøver å minne meg på at det er bare midlertidig, jeg har bare to år igjen..to tøffe år til økonomisk. Så får jeg meg forhåpentligvis jobb og vi har litt mer å rutte med pr mnd. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er kanskje litt mer skikkelig for han å jogge i joggebukser som er ment for det, enn at jeg skal strikke en til han som uansett blir ganske mye dyrere :)

Jeg handler forøvrig mye garn på europris, men når jeg strikker og hekler til babyer kjøper jeg fra Sandnes Garn fordi det er mye bedre kvalitet og ikke fra dyr som er blitt mishandlet. 

Jeg har akkurat strikket lue, og votter bruker han aldri. Kun skinnhansker. Det er ganske vanskelig å lage skinnhansker på egenhånd, og det blir dyrere. :)

Om ingen vet bedre, hvorfor gidder du å lage en tråd da egentlig? Jaja...lykketil.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Og du klager over at du blir angrepet? Det er da DU som angriper her. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre studenter vet, får vi jo ikke penger i juni måned. Har nå 100 kroner igjen på kortet, men har heldigvis mat i kjøleskapet og fryser for noen dager. Begynner i jobb neste uke, men lønning er ikke før i august. Ååh, har ikke fått vært på shopping på evig lenge nå. Skulle gjerne hatt meg litt nytt undertøy blant annet fordi det begynner å bli litt utslitt. Må kaste halvparten av BH'ene mine pga at spilene kommer ut og da er den ikke brukbar. Får litt penger snart slik at jeg kan kjøpe det, men så var det bursdagsgave til kjæresten min og da :P Kanskje han må vente til midten av august :P

Noen andre som har det slik nå? Er så lei av å aldri ha råd til å kjøpe nye ting jeg trenger. Har ikke engang råd til å kjøpe medisinene jeg trenger nå, og det er ikke så kjekt. 

Detter er situasjonen for veldig mange studenter på denne tiden av året. Den eneste løsningen er å spare opp til denne perioden, som man vet at kommer. Bursdag vet du også at kommer og dette kunne du jo spart til på forhånd.

Anonymous poster hash: 7cfaf...f6f

• Liker 10
Skrevet

Vi får jo ca. 20 000.- hver august og januar som studenter, hva med å spare av disse pengene?

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...