Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
jeg begynte å studere høsten 2013 og strøk slik at jeg lå 30 studiepoeng etter denne høsten. Deretter vår og høst 2014 besto jeg (tok enkeltemner). Fortsatte studiene til februar 2015, så avbrøt jeg utdanningen da og ga beskjed til lånekassen, da stoppet lånet mitt. Fikk altså lån kun t.o.m februar. Ringer deretter for å høre med lånekassen om dette telles som et halvt år forsinkelse uansett hvor tidlig jeg avbrøt utdanningen. Kundebehandleren var vanskelig å forstå og klarte ikke kommunisere greit... Slik jeg forstod det fra ham sa han at jeg lå 39,5 studiepoeng bak eller noe i den duren. Kan det stemme når alt jeg har studert er fulltidsstudier? Er det 39,5 pga jeg avbrøt så tidlig på året - hadde det vært mer om jeg avbrøt senere våren 2015? Tok altså ikke eksamen denne våren. Skulle ta 30 stp. Skulle jeg ikke da lugget 30 stp enda mer bak = 60 til sammen? 

Anonymous poster hash: b2094...bef
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å forstå.

Hvor mange semestere har du fullført? Hvor mange studiepoeng har du bestått og hvor mange har du ikke bestått?

Anonymous poster hash: 6defd...16b
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å forstå.

Hvor mange semestere har du fullført? Hvor mange studiepoeng har du bestått og hvor mange har du ikke bestått?

Jeg startet høsten 2013, da strøk jeg med 30 stp. Våren 2014 og høsten 2014 tok jeg 60 studiepoeng (strøk altså ikke).

Denne våren (2015) fortsatte jeg å ta fag, og fikk støtte januar og februar - altså to måneder, før jeg avbrøt utdanningen og ga beskjed til Lånekassen. Når man avslutter et studie (emner for 30 poeng) etter 2 måneder, altså jeg har kun fått støtte 2 måneder dette halvåret (januar og februar) - siden jeg da avbrøt utdanning i februar - telles det som at jeg da ligger 30 stp mer etter? Virker på kundebehandleren at det ble 9,5 poeng etter i stedet for 30. Siden han sa jeg lå tilsammen 39,5 studiepoeng etter. Men er redd det ikke er 9,5 studiepoeng etter dette halvåret men heller 30 - slik at jeg ligger 60 bak?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Noen?

Skrevet (endret)

Vet ikke hvordan reglene er når man avbryter tidlig og sier ifra, men det kan godt stemme at du da bare ligger 39,5 stp bak, uten at jeg helt skjønner hvordan de rekna ut de 9,5 poengene. De rekner det kanskje ut basert på summen av utbetalingene du har fått? Får ikke det helt til å stemme prosentvis heller.

Er du bekymret for at du ikke skal kunne få studielån ved neste søking? Uansett må du ligge mer enn 60 stp bak for at det skal skje, dvs. at om du uansett skulle bli liggende 60 stp bak nå, så får du fremdeles studielån neste semester :)

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan reglene er når man avbryter tidlig og sier ifra, men det kan godt stemme at du da bare ligger 39,5 stp bak, uten at jeg helt skjønner hvordan de rekna ut de 9,5 poengene. De rekner det kanskje ut basert på summen av utbetalingene du har fått? Får ikke det helt til å stemme prosentvis heller.

Er du bekymret for at du ikke skal kunne få studielån ved neste søking? Uansett må du ligge mer enn 60 stp bak for at det skal skje, dvs. at om du uansett skulle bli liggende 60 stp bak nå, så får du fremdeles studielån neste semester :)

Får det ikke til å stemme med 9,5 % jeg heller. Synes det er merkelig.

Ok det er godt å vite iallefall, da ligger jeg iallefall ikke mer enn 60 stp bak :)

Takk for svar!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange studiepoeng har du TATT? Dvs. hvor mange ECTS har du, passert og er ferdig med?

Anonymous poster hash: d5537...d23
AnonymBruker
Skrevet

Altså studieåret 2013/2014 har du bestått 30+ stp og strøket 30 stp (= forsinkelse på 30 stp).

Studieåret 2014/2015, da har du bestått 30 stp (høsten 2014), men hoppet av vårsemesteret 2015 (ikke bestått noe). De 9,5 poengene er vel noe lånekassen har regnet ut på et vis? Ring og forhør deg. Er du oppmeldt til 30 stp denne våren? Dersom du er det, burde du være forsinket med til sammen 60 stp.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange studiepoeng har du TATT? Dvs. hvor mange ECTS har du, passert og er ferdig med?

til sammen har jeg tatt 90. 60 stp har jeg bestått, 30 stp har jeg strøket! 

AnonymBruker
Skrevet

Altså studieåret 2013/2014 har du bestått 30+ stp og strøket 30 stp (= forsinkelse på 30 stp).

Studieåret 2014/2015, da har du bestått 30 stp (høsten 2014), men hoppet av vårsemesteret 2015 (ikke bestått noe). De 9,5 poengene er vel noe lånekassen har regnet ut på et vis? Ring og forhør deg. Er du oppmeldt til 30 stp denne våren? Dersom du er det, burde du være forsinket med til sammen 60 stp.

Ringte men kundebehandleren var sur og gadd ikke forklare ordentlig. 

Jeg var oppmeldt til 30 stp denne våren, men avbrøt studiet i februar. Fikk støtte januar og februar. Skjønner ikke da hvor disse 9,5 kommer fra?

TS

AnonymBruker
Skrevet

til sammen har jeg tatt 90. 60 stp har jeg bestått, 30 stp har jeg strøket! 

Startet du september 2013 skulle du med normal studieprogresjon ha tilbakelagt 120 studiepoeng per sommer 2015. Har du kun tilbakelagt 60, er du 60 forsinket når dette semesteret er over.

Det er mulig kundebehandleren ikke forsto helt utifra måten du forklarte det på. Det beste er å ta det skriftlig, selv om det tar noe mer tid å få svar. Da har de dokumentasjonen foran seg.

AnonymBruker
Skrevet

Startet du september 2013 skulle du med normal studieprogresjon ha tilbakelagt 120 studiepoeng per sommer 2015. Har du kun tilbakelagt 60, er du 60 forsinket når dette semesteret er over.

Det er mulig kundebehandleren ikke forsto helt utifra måten du forklarte det på. Det beste er å ta det skriftlig, selv om det tar noe mer tid å få svar. Da har de dokumentasjonen foran seg.

Startet august 2013. Men jeg sluttet i februar i år. 

Det kan da ikke være så kommunikasjonssvikt mellom meg og kundebehandleren, jeg spurte rett ut: Hvor mange studiepoeng ligger jeg etter?

Da sa han 39,5.. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Startet august 2013. Men jeg sluttet i februar i år. 

Det kan da ikke være så kommunikasjonssvikt mellom meg og kundebehandleren, jeg spurte rett ut: Hvor mange studiepoeng ligger jeg etter?

Da sa han 39,5.. 

TS

Når ringte du - nå eller tidligere i vår?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke være forsinket for støtte du ikke har mottatt. Tenk deg om, da kunne du i prinsippet søke om og få innvilget lån, melde fra at du ikke skulle studere før du fikk en krone, og så være et fullt semester forsinket uten å ha sett noe til pengene.

De 9.5% fremkommer vel som dine mottatte utbetalinger delt på semesterets samlede utbetalinger, uten at jeg har sett tallene.

Merk forøvrig at selv om du ikke har mottatt støtte for et fullt semester, har du i noen Lånekassesammenhenger brukt et semesters rett til støtte. I beregnigen av hvor lenge du kan få lån, vil så vidt jeg husker dette telle som et fullt semester.

Anonymous poster hash: f75ba...820

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke være forsinket for støtte du ikke har mottatt. Tenk deg om, da kunne du i prinsippet søke om og få innvilget lån, melde fra at du ikke skulle studere før du fikk en krone, og så være et fullt semester forsinket uten å ha sett noe til pengene.

De 9.5% fremkommer vel som dine mottatte utbetalinger delt på semesterets samlede utbetalinger, uten at jeg har sett tallene.

Merk forøvrig at selv om du ikke har mottatt støtte for et fullt semester, har du i noen Lånekassesammenhenger brukt et semesters rett til støtte. I beregnigen av hvor lenge du kan få lån, vil så vidt jeg husker dette telle som et fullt semester. Anonymous poster hash: f75ba...820

Mente 9,5 studiepoeng, selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet

Når ringte du - nå eller tidligere i vår?

I dag.. Jeg skjønner fortsatt ikke hvor de 9,5 kommer fra.. aldri tatt et fag som har 9,5 studiepoeng

TS

AnonymBruker
Skrevet

Merk forøvrig at selv om du ikke har mottatt støtte for et fullt semester, har du i noen Lånekassesammenhenger brukt et semesters rett til støtte. I beregnigen av hvor lenge du kan få lån, vil så vidt jeg husker dette telle som et fullt semester.

Joda, det jeg har tenkt og. Men jeg mottok støtte januar og februar - spurte kundebehandleren om jeg da likevel ligger etter. Da sa han: så lenge du har fått støtte fra oss for dette halvåret og avbryter ligger du etter. Så sa jeg da at jeg fikk kun støtte i januar og februar, inntrykket jeg fikk av han da var at det hadde ingenting å si.. 

Ja, det med at jeg har brukt et semester av av de årene jeg har støtte vet jeg, det gjør ikke så mye heldigvis.. er mere forsinkelsen jeg er redd for.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Joda, det jeg har tenkt og. Men jeg mottok støtte januar og februar - spurte kundebehandleren om jeg da likevel ligger etter. Da sa han: så lenge du har fått støtte fra oss for dette halvåret og avbryter ligger du etter. Så sa jeg da at jeg fikk kun støtte i januar og februar, inntrykket jeg fikk av han da var at det hadde ingenting å si.. Ja, det med at jeg har brukt et semester av av de årene jeg har støtte vet jeg, det gjør ikke så mye heldigvis.. er mere forsinkelsen jeg er redd for.Ts Anonymous poster hash: b2094...bef

Du ligger jo etter, fordi du har fått støtte uten å ta eksamen, men du ligger ikke et fullt semester etter fordi du ikke har fått penger i et helt semester. Du har vel fått støtte i cirka en tredjedel av semesteret, og det er jo rundt 10 studiepoeng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ligger jo etter, fordi du har fått støtte uten å ta eksamen, men du ligger ikke et fullt semester etter fordi du ikke har fått penger i et helt semester. Du har vel fått støtte i cirka en tredjedel av semesteret, og det er jo rundt 10 studiepoeng. Anonymous poster hash: f75ba...820

Hvis du ikke skulle ligge etter, er det like ulogisk som at du skulle ligge et helt semester bak selv om du bare fikk støtte i to måneder, da kunne man få alle måneder utenom en og likevel ikke ligge etter. Det er faktisk mottatt støtte som avgjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...