AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 For en uke siden var jeg vikar i en barnehage i 4 dager. Jeg fikk god kontakt med både de ansatte og barna, følte meg godt tatt imot og som "en av gjengen". Dette førte til at snakkingen på pauserommet tydeligvis ble like avslappet som når det bare var faste ansatte der. Til lunsj andre dagen begynte jeg å oppfatte at de ansatte refererte til de polske barna på en meget negativ måte; de kalte dem for "polakkbanden", "banden", "bandittene", "polakkjeltringene" og "kjeltringene". De var veldig negative til de polske barnas samhold på tvers av gruppene i barnehagen, og mente de var oppdratt til å kun verne om sine egne og egne interesser. De rett og slett omtalte de polske barna som en gjeng banditter med en skjult agenda og kun lojalitet for sine egne. Jeg har i lengre tid bodd i kollektiv med en polsk jente, og av den grunn har jeg lært meg selv polsk. Jeg kunne derfor lettere kommunisere med ungene, og det ble etterhvert veldig tydelig at de polske barna kom til meg for å få hjelp etc. Da begynte jeg å få bemerkninger som f.eks. "jasså, er du blitt en av polakkbanden?". Jeg fikk meg ikke til å svare, da jeg var der som representant for min arbeidsgiver, og ville ikke lage problemer for de eller meg selv. Jeg overhørte også noen av de ansatte bruke disse kallenavnene direkte til barna, men de polske barna skjønner ikke hva ordene betyr. Jeg syns også ofte at det var en grad av forskjellsbehandling av de polske og de norske barna. Nå er det en liten uke siden jeg var der, og jeg tar meg stadig i å tenke på de nydelige polske barna, og hverdagen deres i barnehagen. Hva syns dere? Burde jeg gjøre noe med dette? Eller overreagerer jeg? Burde jeg si i fra til arbeidsgiver? Hvem kan jeg rapportere slikt til, hvor det faktisk kan få følger for de ansatte? Er så usikker på hva jeg burde gjøre, og tar imot alle råd og meninger! Si gjerne i fra hvis dere mener jeg overdriver, og ikke burde legge meg bort i dette i det hele tatt.Anonymous poster hash: a3df6...87e 1
Supernova17 Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Dette er ikke greit! Bra du tar tak i dette! 5
teknosilje Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Dette må du gjøre noe med! Høres helt forferdelig ut og jeg får vondt i meg. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Vet du, dette høres helt sært og underlig ut. Kanskje du overdriver litt i ordbruken? Jeg kan ikke helt tro på dette. Hvor i landet er dette? Her i min by har vi vært innom flere barnehager med barna våre. De ansatte har vært svært profesjonelle. Hvis noen barn begyner å danne klikker, er det normalt at barnehageansatte oppløser disse klikkene. Nå for tiden har de ansatte ofte lang utdanning også, og vet hvordan de skal håndtere problemer i barnehagen, i stedet for å rakke ned på småbarn. Neste gang bør du kanskje heller foreslå tiltak for å løse opp den polske klikken når de begynner med spydighetene sine. En annen ting jeg synes høres underlig ut, er at du har lært deg polsk ved å bo i kollektiv med en polakk. Da må du ha jobbet iherdig med språket! Polsk er et veldig vanskelig språk, med innviklet grammatikk, som tar lang tid å lære. Men gratulerer til deg hvis du har fått dette til ;-) Anonymous poster hash: 065ac...a48
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Vet du, dette høres helt sært og underlig ut. Kanskje du overdriver litt i ordbruken? Jeg kan ikke helt tro på dette. Hvor i landet er dette? Her i min by har vi vært innom flere barnehager med barna våre. De ansatte har vært svært profesjonelle. Hvis noen barn begyner å danne klikker, er det normalt at barnehageansatte oppløser disse klikkene. Nå for tiden har de ansatte ofte lang utdanning også, og vet hvordan de skal håndtere problemer i barnehagen, i stedet for å rakke ned på småbarn. Neste gang bør du kanskje heller foreslå tiltak for å løse opp den polske klikken når de begynner med spydighetene sine. En annen ting jeg synes høres underlig ut, er at du har lært deg polsk ved å bo i kollektiv med en polakk. Da må du ha jobbet iherdig med språket! Polsk er et veldig vanskelig språk, med innviklet grammatikk, som tar lang tid å lære. Men gratulerer til deg hvis du har fått dette til ;-)Anonymous poster hash: 065ac...a48 Nei, jeg overdriver ingenting. Og så er vi vel kommet lenger enn "det har ikke skjedd med meg, derfor skjer det ikke"-tankegangen her på KG? Ja, det er fullt mulig å lære seg språk kun "på øret". Jeg har da ikke sagt noe om at jeg er flytende heller, men jeg har i løpet av de 30 månedene vi har bodd sammen, lært meg veldig mye. Men jeg er ikke her for å forsvare mitt eget språkøre. Jeg er her fordi jeg er oppriktig frustrert over en situasjon jeg ikke vet hvordan jeg skal takle. Jeg vil ikke "ødelegge" for meg selv, da jeg ønsker å fortsette å jobbe som vikar mens jeg studerer. Men jeg klarer ikke helt tanken på å ikke gjøre noe med saken.Anonymous poster hash: a3df6...87e 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Dette er forresten ikke rasisme, men diskriminering. Anonymous poster hash: b8652...aed 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Men i alle dager, hva sa du til dem når de snakket slik da? Anonymous poster hash: 48f83...958 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Ta kontakt med styreren i bhg og fortell hva du opplevde. Dette bør slås hardt ned på. Er selv førskolelærer i bhg og der jeg jobber har vi nulltoleranse for slikt... Men dere som tror at barnehagen er profesjonelle fordi de fremstår sånn utad akkurat når dere henter og leverer barnet, må tro om igjen.. Jeg har hatt praksis i flere ulike barnehager gjennom studietiden og så at mange ansatte skrur på en bryter når foreldrene kommer.... Anonymous poster hash: 3f66e...a12 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Men i alle dager, hva sa du til dem når de snakket slik da?Anonymous poster hash: 48f83...958 Da de snakket seg i mellom turte jeg ikke si noe. Der satt jeg som vikar, og følte ikke akkurat at det var min plass å skulle "sette på plass" en rekke voksne mennesker. Pluss at jeg var satt ut av tonen de holdt, så jeg hadde ikke klart å si noe. Det er vanskelig å være ung vikar, som er leid inn fra et byrå. Vi har ikke så mye vi skulle ha sagt, og veldig ofte kan det å si noe kun gå ut over oss selv. Men da de begynte å kommentere direkte til meg sa jeg første gangen noe sånt som "Ja, det er vel ikke så farlig, trives godt med de polske barna, jeg." Og til en annen sa jeg "De er vel barn, ikke banditter, hva?". Nå må jeg bare finne ut om dette er verdt å si til noe, og i så fall hvem!Anonymous poster hash: a3df6...87e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Ta kontakt med styreren i bhg og fortell hva du opplevde. Dette bør slås hardt ned på. Er selv førskolelærer i bhg og der jeg jobber har vi nulltoleranse for slikt... Men dere som tror at barnehagen er profesjonelle fordi de fremstår sånn utad akkurat når dere henter og leverer barnet, må tro om igjen.. Jeg har hatt praksis i flere ulike barnehager gjennom studietiden og så at mange ansatte skrur på en bryter når foreldrene kommer....Anonymous poster hash: 3f66e...a12 Ja, jeg har også vært i veldig mange forskjellige barnehager, og folk er naive hvis de ikke tror at slikt som dette skjer. Jeg er faktisk forundret over at noen tror jeg sitter og dikter dette opp. Nå er nok dette noe av det verste jeg har opplevd, derfor er det ønsker å gjøre noe med det. I andre tilfeller er det kanskje mer barnehagens behandling av vikarer jeg reagerer på. Men dette er ikke den eneste barnehagen hvor jeg har opplevd at de ansatte baksnakker barna, gir dem små negative kallenavn, velger å overse barn som "irriterer" dem, forskjellsbehandler etc - jeg har mange historier! Men når jeg ser at folk reagerer på det jeg skriver, jeg har bestemt meg for å nevne dette til arbeidsgiveren min i første omgang. Når det viser seg at det ikke er jeg som overreagerer, men at enkelte av dere også reagerer på dette, så må jeg vel bare ta tak i dette. Etter samtalen med arbeidsgiver skal jeg se om jeg går til bestyreren i barnehagen, slik du foreslår. Må bare bli litt tøffere først..!Anonymous poster hash: a3df6...87e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Rasisme??? Anonymous poster hash: 393dd...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 For en uke siden var jeg vikar i en barnehage i 4 dager. Jeg fikk god kontakt med både de ansatte og barna, følte meg godt tatt imot og som "en av gjengen". Dette førte til at snakkingen på pauserommet tydeligvis ble like avslappet som når det bare var faste ansatte der. Til lunsj andre dagen begynte jeg å oppfatte at de ansatte refererte til de polske barna på en meget negativ måte; de kalte dem for "polakkbanden", "banden", "bandittene", "polakkjeltringene" og "kjeltringene". De var veldig negative til de polske barnas samhold på tvers av gruppene i barnehagen, og mente de var oppdratt til å kun verne om sine egne og egne interesser. De rett og slett omtalte de polske barna som en gjeng banditter med en skjult agenda og kun lojalitet for sine egne. Jeg har i lengre tid bodd i kollektiv med en polsk jente, og av den grunn har jeg lært meg selv polsk. Jeg kunne derfor lettere kommunisere med ungene, og det ble etterhvert veldig tydelig at de polske barna kom til meg for å få hjelp etc. Da begynte jeg å få bemerkninger som f.eks. "jasså, er du blitt en av polakkbanden?". Jeg fikk meg ikke til å svare, da jeg var der som representant for min arbeidsgiver, og ville ikke lage problemer for de eller meg selv. Jeg overhørte også noen av de ansatte bruke disse kallenavnene direkte til barna, men de polske barna skjønner ikke hva ordene betyr. Jeg syns også ofte at det var en grad av forskjellsbehandling av de polske og de norske barna. Nå er det en liten uke siden jeg var der, og jeg tar meg stadig i å tenke på de nydelige polske barna, og hverdagen deres i barnehagen. Hva syns dere? Burde jeg gjøre noe med dette? Eller overreagerer jeg? Burde jeg si i fra til arbeidsgiver? Hvem kan jeg rapportere slikt til, hvor det faktisk kan få følger for de ansatte? Er så usikker på hva jeg burde gjøre, og tar imot alle råd og meninger! Si gjerne i fra hvis dere mener jeg overdriver, og ikke burde legge meg bort i dette i det hele tatt.Anonymous poster hash: a3df6...87e Hvordan kan de polske ha råd til barnehage? Anonymous poster hash: 721e4...fac
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #14 Skrevet 20. juni 2015 For en uke siden var jeg vikar i en barnehage i 4 dager. Jeg fikk god kontakt med både de ansatte og barna, følte meg godt tatt imot og som "en av gjengen". Dette førte til at snakkingen på pauserommet tydeligvis ble like avslappet som når det bare var faste ansatte der. Til lunsj andre dagen begynte jeg å oppfatte at de ansatte refererte til de polske barna på en meget negativ måte; de kalte dem for "polakkbanden", "banden", "bandittene", "polakkjeltringene" og "kjeltringene". De var veldig negative til de polske barnas samhold på tvers av gruppene i barnehagen, og mente de var oppdratt til å kun verne om sine egne og egne interesser. De rett og slett omtalte de polske barna som en gjeng banditter med en skjult agenda og kun lojalitet for sine egne. Jeg har i lengre tid bodd i kollektiv med en polsk jente, og av den grunn har jeg lært meg selv polsk. Jeg kunne derfor lettere kommunisere med ungene, og det ble etterhvert veldig tydelig at de polske barna kom til meg for å få hjelp etc. Da begynte jeg å få bemerkninger som f.eks. "jasså, er du blitt en av polakkbanden?". Jeg fikk meg ikke til å svare, da jeg var der som representant for min arbeidsgiver, og ville ikke lage problemer for de eller meg selv. Jeg overhørte også noen av de ansatte bruke disse kallenavnene direkte til barna, men de polske barna skjønner ikke hva ordene betyr. Jeg syns også ofte at det var en grad av forskjellsbehandling av de polske og de norske barna. Nå er det en liten uke siden jeg var der, og jeg tar meg stadig i å tenke på de nydelige polske barna, og hverdagen deres i barnehagen. Hva syns dere? Burde jeg gjøre noe med dette? Eller overreagerer jeg? Burde jeg si i fra til arbeidsgiver? Hvem kan jeg rapportere slikt til, hvor det faktisk kan få følger for de ansatte? Er så usikker på hva jeg burde gjøre, og tar imot alle råd og meninger! Si gjerne i fra hvis dere mener jeg overdriver, og ikke burde legge meg bort i dette i det hele tatt.Anonymous poster hash: a3df6...87e DU burde si ifra ja! Dette er ikke greit! Fy faen ass! Anonymous poster hash: 9c1b5...af4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #15 Skrevet 20. juni 2015 Hvordan kan de polske ha råd til barnehage?Anonymous poster hash: 721e4...fac Skjerp deg a! Folk flytter jo til dette landet, skaffer seg jobb og betaler ting på samme måte som deg douchebag! Anonymous poster hash: 9c1b5...af4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #16 Skrevet 20. juni 2015 Vet du, dette høres helt sært og underlig ut. Kanskje du overdriver litt i ordbruken? Jeg kan ikke helt tro på dette. Hvor i landet er dette? Her i min by har vi vært innom flere barnehager med barna våre. De ansatte har vært svært profesjonelle. Hvis noen barn begyner å danne klikker, er det normalt at barnehageansatte oppløser disse klikkene. Nå for tiden har de ansatte ofte lang utdanning også, og vet hvordan de skal håndtere problemer i barnehagen, i stedet for å rakke ned på småbarn. Neste gang bør du kanskje heller foreslå tiltak for å løse opp den polske klikken når de begynner med spydighetene sine. En annen ting jeg synes høres underlig ut, er at du har lært deg polsk ved å bo i kollektiv med en polakk. Da må du ha jobbet iherdig med språket! Polsk er et veldig vanskelig språk, med innviklet grammatikk, som tar lang tid å lære. Men gratulerer til deg hvis du har fått dette til ;-) Anonymous poster hash: 065ac...a48 Har du tungt for det? Når man bor sammen med en annen person med et annet språk så lærer man seg jo enekte fraser og ord, betyr jo ikke at man kan språket flytende. Noen må ha ting inn med teskje! Anonymous poster hash: 9c1b5...af4
Luckiness Skrevet 20. juni 2015 #17 Skrevet 20. juni 2015 Hvis du ser tydelig forskjellsbehandlig så synes jeg du må ta grep! Jeg synes det er helt feil å bruke negative kallenavn på barn. Generelt kallenavn på enkeltpersoner/grupper er en uting. Selv om det er positivt ment. Slikt er med på å favorisere noe som igjen kan føre til forskjellsbehandling uten at man tenker over det selv. Det kan hende personalet kun har kallenavnet "bandittene" osv på gøy og ikke mener noe vondt direkte mot barna. Men de blander likevel egne holdninger inn i dette kallenavnet, som er dumt. Ser du forskjellsbehandling MÅ du si i fra om dette. Men du har også lov å gi beskjed om å bruke slike negative kallenavn som de bruker ikke er rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå