Gå til innhold

Hjelp! Lage nytt bed..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fjernet endel trær i hagen, og ønsker å lage et bed/område der som ikke er så striglet. Jeg trenger sårt tips, er helt "idiot" når det kommer til slike ting. Jeg ønsker litt forskjellige type blomster, helst flerårige. Noen markdekkende, og noen i litt forskjellige høyder. Tips??   :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke mye om dette, men anbefaler deg å finne ut hvilken herdighetssone du bor i. http://www.hageselskapet.no/sidemeny/httpwwwhageselskapetnohjemtoppmenyhjemfagstoff/klimasoner/

Er det lunt, kan du gå ned en herdighetssone. Blåser nordavinden rett inn, må du ta hensyn til det. Er bedet solrikt, halvskygge eller helskygge?

Flerårige planter kalles stauder, og de blomstrer ikke gjennom hele sommeren, men i perioder. Lurt å ha planter som blomstrer til ulike tider slik at det alltid er noe som blomstrer. Det første året kan det se litt skrint ut, men staudene vokser seg større med tiden.

Jeg skriver opp navnet på noen planter jeg liker godt.

Bergknapp Herbsfreunde - Solrikt. rundt 40-50 cm.Blomstrer om høsten og holder lenge, blant de seneste. Rosa blomster.

Kattemynte: solrikt (tror jeg) rundt 45-60 cm. Blomstrer nå. Blå-lilla blomster

Storstjerneskjerm: Solrikt. litt høy, men husker ikke hvor høy. blomstrer i slutten av juni og 1-2 måneder(?) Rosa blomster - svært vakker blomst!

Lavendel: Solrikt. lilla, duftende.

Iris. 80-100 cm. solrikt. ulike farger

Kryptimian. solrikt. lav, bunndekker. rosa blomster. en gammel norsk plante

Solhatt. solrikt. ca. 100 cm. ulike farger

Verbena. rundt 40 cm, tror jeg, men finnes i ulike høyder og ulike farger.

Fjellflokk: halvskygge(?) vakre blå blomster. ca 80 cm

Løyntnanthjerte: 40-50 cm. rosa-hvite blomster. Herdig (tåler de fleste sonene). Liker visstnok ikke veldig sterk vind, men min holder godt. Har vært lenge i Norge

Rhododendron. Ulike høyder, størrelser og ulike farger. Blomster om våren/tidlig sommer

Roser. Jeg liker godt en rosebusk eller to i staudebedet. Buskroser er visstnok enklere enn "vanlige" roser. Finnes i ulike størrelser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...