Gå til innhold

Dere som kan dette: 1200 kcal om dagen - konstant sulten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 156 cm lav og veier 59kg. Som er det tyngste jeg har veid noen gang.

Om jeg ikke er direkte overvektig (lege sier jeg ligger innenfor normalvektig i BMI) har jeg ihvertfall noen 4-5 kilo for mye, som jeg vil ha av meg. Pga ryggskade er det lite trening i hverdagen så jeg vil prøve å regulere dette med å spise mindre og sunnere.

Men.. Etter en uke på 1200 kcal (appen Lifesum har foreslått det, for å gå ned ca 0,3 kg i uken) er jeg konstant sulten.

Spiser jeg da for lite? Eller er det det som må til?

Anonymous poster hash: 303cf...b81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spiser du? Jeg er selv 155cm og når jeg slanket meg spiste jeg noenlunde det samme, og jeg spiste meg stappmett til hvert måltid:)

AnonymBruker
Skrevet

Det som må til er mer mat, ikke nødvendigvis mer kalorier. Fyll opp med grønnsaker og annen kalorifattig mat. Pass på at du får rikelig med proteiner og fiber. Styr unna kaloritette ting (brød og kornvarer, ris, pasta, sukkerholdige ting). Drikk nok, og gjerne varm drikke. Ikke drikk kalorier, drikke metter mindre enn fast føde. 

Anonymous poster hash: 0eba0...44c
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du lagt inn som aktivitetsnivå?

1200 er ganske lite. Nå er jeg riktignok høyere enn deg men jeg er skrubbsulten om jeg legger meg etter en dag med 1200 kcal, selv om alle kaloriene kommer fra veldig sunn og næringsrik mat. 1500 går fint om jeg fordeler det 100% riktig.

Anonymous poster hash: 56b97...12a
Skrevet

Hei! Drit i lifesum, først og fremst. 

Det er ikke rart du er sulten når du spiser under BMR. Basalforbrenning, eller BMR, er det kroppen trenger hver dag om du ligger i koma - for at hjerne og andre organsystemer skal fungere. Din BMR er ca 1400kcal, og da sier deg seg selv at kroppen din ber om mer mat for øyeblikket. Selv om du har en lite aktiv hverdag, bør du øke til minst 1500kcal - spis mye grønnsaker, fordi det metter en del og inneholder bra med næring. Husk at du må ha nok fett i kosten (avocado, nøtter, egg, fet fisk osv), og proteinkilder (egg, kjøtt, kylling, fisk ol), fordi disse kildene også metter bra. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar.

Jeg må innrømme at jeg aldri har brydd meg om kosthold eller kalorier før. Selv om jeg aldri har vært noe treningsmenneske, har jeg alltid kunne spist det jeg ville uten å være verken tjukk eller tynn. Selv on jeg har alltid vært en liten sjokoholiker.. 😊

Men så bikket jeg 30år og vet ikke hva som skjedde. Hehe. Jeg har ihvertfall begynt å legge på meg de siste 2 åra.

Jeg har kontorjobb så sitter for det meste i arbeidstiden. Hjemme er jeg alenemor til en aktiv 3åring, så der føler jeg absolutt at jeg ikke sitter mye i ro. Det er alltid noe å gjøre hjemme og på fritiden. Går ofte turer, men det er ikke i det i det høyeste tempoet med en 3 årings sitt tempo.

Jeg er heller ikke noe nøye med å veie maten nå heller, Dette med å telle kalorier er nytt for meg, og jeg har fått sjokk flere ganger når jeg ser hva det forskjellige inneholder. 😮😃 Men jeg bruker altså Lifesum med å scanne inn alt jeg spiser.

Drikker kun vann, og har kuttet ut sjokolade (utenom ett par biter noen dager, men det stjeler jo enormt med kalorier)

I går spiste jeg :

Frokost 2 grove knekkebrød med krydderskinke av kalkun og agurkskiver (uten smør)

Lunsj: 1 polarbrød havre, med skinke og ost.

Middag: 1 Laksefilet, 2 poteter, og gulrøtter.

Kvelds : 2 grove knekkebrød, 2 egg, og bittelitt lett majones.

Å la meg skrubbsulten 😃

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ligge på 1200 kcal for å holde på vekten, skal jeg slanke meg må jeg ligge under 1200.

Du må¨bare forsøke å øke litt og se om du går ned på det og. Alle er forskjellige og noen må spise litt mindre enn andre for å gå ned

Anonymous poster hash: 6b7c5...99a
AnonymBruker
Skrevet

Øk grønnsaksmengden drastisk. I går spiste du kun gulrøtter og et par agurkskiver, det teller ikke som to om dagen engang... Til frokosten kan du ha tomater og paprika i tillegg til agurk på skiven, eller spise en frukt i tillegg. Samme med lunsjen , her hadde du null grøntfor. Hadde blitt skrubbsulten av så lite mat til lunsj. Hva med å bytte ut brødet med en stor salat? MYE mer mat for kaloriene.. 

Til middagen kunne du kjørt på med brokkoli, blomkål, asparges, eller salat, det er veldig mye som går til laks. 

Samme med kveldsen, her var det ikke en grønnsak i sikte. 

AnonymBruker
Skrevet

Øk grønnsaksmengden drastisk. I går spiste du kun gulrøtter og et par agurkskiver, det teller ikke som to om dagen engang... Til frokosten kan du ha tomater og paprika i tillegg til agurk på skiven, eller spise en frukt i tillegg. Samme med lunsjen , her hadde du null grøntfor. Hadde blitt skrubbsulten av så lite mat til lunsj. Hva med å bytte ut brødet med en stor salat? MYE mer mat for kaloriene..

Til middagen kunne du kjørt på med brokkoli, blomkål, asparges, eller salat, det er veldig mye som går til laks.

Samme med kveldsen, her var det ikke en grønnsak i sikte.

Ser hva du mener. Men om jeg skal spise feks ett eple, og en banan i tillegg til dette så er jeg jo 150-200 kcal over med en gang? Hva skal jeg kutte ut da? Syns jo ikke akkurat det jeg spiste i går var mye 😊

En salat til lunsj.. Det er ikke noe jeg er spesielt glad ihvertfall. 😊

Skrevet

Takker for svar.

Jeg må innrømme at jeg aldri har brydd meg om kosthold eller kalorier før. Selv om jeg aldri har vært noe treningsmenneske, har jeg alltid kunne spist det jeg ville uten å være verken tjukk eller tynn. Selv on jeg har alltid vært en liten sjokoholiker..

Men så bikket jeg 30år og vet ikke hva som skjedde. Hehe. Jeg har ihvertfall begynt å legge på meg de siste 2 åra.

Jeg har kontorjobb så sitter for det meste i arbeidstiden. Hjemme er jeg alenemor til en aktiv 3åring, så der føler jeg absolutt at jeg ikke sitter mye i ro. Det er alltid noe å gjøre hjemme og på fritiden. Går ofte turer, men det er ikke i det i det høyeste tempoet med en 3 årings sitt tempo.

Jeg er heller ikke noe nøye med å veie maten nå heller, Dette med å telle kalorier er nytt for meg, og jeg har fått sjokk flere ganger når jeg ser hva det forskjellige inneholder. Men jeg bruker altså Lifesum med å scanne inn alt jeg spiser.

Drikker kun vann, og har kuttet ut sjokolade (utenom ett par biter noen dager, men det stjeler jo enormt med kalorier)

I går spiste jeg :

Frokost 2 grove knekkebrød med krydderskinke av kalkun og agurkskiver (uten smør)

Lunsj: 1 polarbrød havre, med skinke og ost.

Middag: 1 Laksefilet, 2 poteter, og gulrøtter.

Kvelds : 2 grove knekkebrød, 2 egg, og bittelitt lett majones.

Å la meg skrubbsulten

For det første: 1200 kalorier er lite synes jeg.

Når det er sagt; du må finne matvarer som metter lenge, men som gir få kalorier. Her i gården går det mye i cottage cheese, mager sådan. Jeg merker veldig godt de gangene jeg spiser lunsj uten cottage cheese. Jeg blir kanskje mett akkurat der og da, men jeg blir jo sulten igjen med én gang! Og da har jeg attpåtil kanskje dobbelt så mange kalorier som om jeg skulle ha spist lunsj med cottage cheese. Ja, jeg er cc sin forkjemper. :fnise: Jeg pleier som regel å spise 3 knekkebrød med totalt rundt 150 g cc + syltetøy eller spekeskinke til lunsj, og den lunsjen kombinert med frokost med en halv boks cc og en neve druer/litt syltetøy/eplemos/litt nøtter/osv. holder meg mett frem til middag. :)

Skrevet

Banan og eple er ganske kaloririke. (Frukt generelt er ganske kaloririkt. )

Spis mer grønnsaker! Og bær.

Det inneholder lite kalorier, og hjelper deg å bli mer mett.

Til middag bør du nok, hvis du skal spise så få kalorier, etterstrebe å erstatte nesten alt av poteter/ris/pasta med grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal virkelig prøve å få i meg mer grønnsaker. 😊 men jeg føler ikke middag er middag uten poteter eller litt pasta/ris.

Så jeg vurderer om jeg skal prøve å justere opp til 1400 kcal hver dag nå da. Å se hvordan det går.😊 Jeg aner jo egentlig ikke hvor mange kalorier jeg forbrenner på en dag. 😊

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg skal virkelig prøve å få i meg mer grønnsaker. men jeg føler ikke middag er middag uten poteter eller litt pasta/ris.

Så jeg vurderer om jeg skal prøve å justere opp til 1400 kcal hver dag nå da. Å se hvordan det går. Jeg aner jo egentlig ikke hvor mange kalorier jeg forbrenner på en dag.

På 1200 kalorier har du ikke "plass" til å tenke at middag må inkludere potet/pasta/ris. 

Tror du gjør lurt i å øke til 1400 kcal, kanskje omså 1500. Hvis det ikke fungerer over tid (ikke gi deg etter kun to uker) kan du heller gå nedover mot færre kalorier. 

• Liker 1
Skrevet

På 1200 kalorier må du kutte alt "overflødig" med ganske hard hand om du skal kunne legge deg mett - om det overhodet er mulig. Jeg spiser 1500 hver dag og selv jeg er småsulten på slutten av dagen til tross at jeg primært spiser proteinrikt, mye sunt fett, grønnsaker osv.

Jeg starter med en spiseskje tran og svart kaffe med litt ekstra lett melk. Har byttet alt brød mot Rugsprø og topper det med kokt egg, mager skinke, avocado m.m. til frokost og mellommåltider, evt. en salat til lunsj. Til middag blir det et stykke kjøtt, kylling, kalkun eller fisk med grønnsaker ved siden av. Har jeg veldig lyst på potet, velger jeg søtpotet - gode karbohydrater som gir metthetsfølelse.

Om jeg vil unne meg noe - ett par glass vin eller en sjokolade, så går det på bekostning av de andre måltidene. Og da må jeg legge meg med litt rumlende mage.

Nå er jeg høyere enn deg og har kanskje et noe høyere kaloribehov. Men likevel synes jeg 1200 virker lavt. Test først å kutte polarbrødet, pasta/ris etc. og se hvordan det går.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser 1200 kcal til dagen, er 175 høy og veier 79, så jeg skal gå ned ca 10 kg.

Et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag:

Frokost:

Skyr (94 kcal)

Nescafe vanilla latte (79 kcal)

Melk (92 kcal)

Lunsj:

Skyr igjen, med müsli (175 kcal)

Et eple (70 kcal)

Middag:

Caesar Wrap (420 kcal)

Gulrøtter (33 kcal)

Kvelds:

Tomatsuppe (80 kcal)

Et glass melk (92 kcal)

Og så supplerer jeg gjerne med brokkoli eller gulrøtter alt ettersom (: legger meg aldri sulten :)

Anonymous poster hash: a89ff...28f

AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite tips til en kostplan på 1200kalorier som metter (har fulgt den selv med gode resultater og er like høy som deg og hadde samme utgangsvekt sånn ca)

Frokost: 40g havregryn og 100g cottage cheese, 1/2 eple

Lunsj: blandet salat (tomat, paprika, agurk,purreløk, sukkererter etc) 100 g smårettskinke, en tynn skive ingers rugbrød på 40g (metter veldig godt og det er mindre kalorier enn i vanlig brød) med ett egg og to skiver kalkunpålegg

Middag: 150g kjøtt/karbonadedeig eller en ørretfilet (ca 200kalorier) masse grønnsaker og en halv porsjon karbohydrater (er veldig glad i byggryn og en halv pose sånn boil in bag er 80kalorier)

Du må veie Middagene og de skal tilsvare ca 400kalorier

Kveldsmat: ett rugsprø knekkebrød med ett egg og to skiver kalkunpålegg

Blir ca 1300 kalorier det her, men det vil du gå ned en halv kilo i uka av.

Anonymous poster hash: 76ec2...d5c

Skrevet (endret)

xxx 

Endret av FitnessIna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...