Gjest Mocchhaa Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Har begynt å bruke redken extreme cat treatment, hårkuren og sjampo og balsam. Har også brukt moroccan oil (mulig jeg har overbehandlet det..) Hvertfall. Håret var veldig, VELDIG tyggis før, så jeg kunne dra det langt før det ble revet av, og da ble liksom håret til en liten krøll av hvor slitt det er. Nå etter en halv ukes tid med behandling (og veldig mye vasking som jeg nå slutter med) så virker det svakere, at jeg river det lettere av, enn før.. men tyggisheten er også blitt mindre. Er det fordi håret driver å bygge seg opp igjen, eller har jeg rett og slett overbehandlet det med produkter, så håret nå tåler enda mindre? Noen som vet? Skal roe ned trur jeg med alt av kuring å slikt, vaske det sjeldnere også. Begynner faktisk å bli redd for håret mitt nå, har ødelagt det helt. Haha skal aldri mer bleike det
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 En halv ukes behandling? Hvordan har du behandlet det? Proteinkurer anbefales 1-2 ganger pr. mnd.. Og det bør igrunn kombineres med litt fuktighet i tillegg.. Bleker du det selv eller hos frisør?Anonymous poster hash: 73238...436
Gjest Mocchhaa Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 En halv ukes behandling? Hvordan har du behandlet det? Proteinkurer anbefales 1-2 ganger pr. mnd.. Og det bør igrunn kombineres med litt fuktighet i tillegg.. Bleker du det selv eller hos frisør?Anonymous poster hash: 73238...436 Ja, altså med hårproduktene jeg skrev i startinlegget. Tok også en avfarging på håret (som lukta helt jææævlig) og det satt i flere dager, så har vasket det hver dag, og flere ganger på en dag også. Men er litt usikker på om det er vaskinga av håret som har slitt det ut isåfall da? Kan det være? Den proteinkuren jeg har kjan jeg vel ta ett par ganger i uken eller noe sånt trur jeg. Har brukt den to ganger da, hårkuren har jeg brukt ett par ganger også. Dreiv med hjemmebleiking, gikk forsåvidt fint selvom håret var slitt, men nå er det enda værre siden sist jeg bleket det.
Rosaboble15 Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Ja, altså med hårproduktene jeg skrev i startinlegget. Tok også en avfarging på håret (som lukta helt jææævlig) og det satt i flere dager, så har vasket det hver dag, og flere ganger på en dag også. Men er litt usikker på om det er vaskinga av håret som har slitt det ut isåfall da? Kan det være? Den proteinkuren jeg har kjan jeg vel ta ett par ganger i uken eller noe sånt trur jeg. Har brukt den to ganger da, hårkuren har jeg brukt ett par ganger også. Dreiv med hjemmebleiking, gikk forsåvidt fint selvom håret var slitt, men nå er det enda værre siden sist jeg bleket det. La håret hvile litt. Hvis du har brukt color b4, så skjønner jeg det med lukta. Lukter forferdelig. Skyllet du håret med eddik etterpå, det hjalp meg. Ellers brukte jeg redken all soft shampo/balsam etterpå, og håret ble ikke nevneverdig skadet.
Antlers Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 (endret) For mye protein vil gjøre håret stivt og tørt, slik at det lettere brekker, så det handler om å lære seg å lese hva håret trenger. Har selv endt opp med tyggishår etter bleking, og redken extreme strength builder plus reddet virkelig håret mitt. Jeg bruker ikke hele serien. kun plus kuren, da det holder lenge for meg. Påfører i håndkletørt hår etter vask med rensesjampo, og lar sitte i minst 15 minutter. Har ikke behov for balsam etter jeg har skylt ut kuren, da den i seg selv gjør håret mitt utrolig glatt, mykt og lett å kjemme, men passer på å bruke fuktbevarende/givende sjampo og balsam (evt. vaske med kun balsam) frem til neste gang det er tid for kur. Jeg har ikke noe fast regime for når kuren benyttes. Ser an hvordan håret føles, og tilfører protein hvis det trengs. I starten har jeg brukt hårkuren kanskje tre ganger i løpet av to uker, og deretter mer sporadisk. Noen kjekke ting å vite: - Kjemisk tørt/skadet hår skal egentlig kun børstes når det er vått og har hårkur eller balsam i seg, fordi det lettere knekker når det børstes tørt. Dette rådet følger jeg på ingen måte slavisk selv, men jeg passer i alle fall på at håret er helt tørt før jeg børster forsiktig gjennom det, og bruker ofte naturbørste. Børsting av halvfuktig hår er ikke bra for noen. - Ligg unna varme. Krølling og retting med varmeredskap = mord, særlig når håret allerede er såpass skadet. Selv om det slitte håret kanskje ser finere ut når du retter det, skaper du bare en ond sirkel ved å påføre det mer skade. Hårføner et ikke like farlig, men heller ikke dette er bra for håret. La håret lufttørke så ofte du kan, og hvis du må føne det - bruk svak varme. - Beskyttende frisyrer er undervurdert. Når håret henger løst, blir det utsatt for mekanisk slitasje, ved at det gnisser mot og henger seg fast i ting. Fletter, dult, eller grorudpalme er fint for å beskytte håret. Om man sover med dult/grorudpalme, blir det ikke så fort fett heller, og da kan man drøye tiden til neste hårvask. Overdreven vasking er jo, som kjent, ikke bra. Pass på å bruke en hårvennlig strikk. Disse er fine til hjemmebruk, og til å sove med http://bridgetteraes.com/wp-content/uploads/2013/03/Scrunchie-.jpg - Minimer mekanisk slitasje ved å velge glatte putetrekk. Som en bonus er det bra for huden i ansiktet også. Silke (eller polyester om man ikke vil bruke så mye penger) er gull verdt for skadet hår. -Bytt til mikrofiberhåndklær spesielt designet for hår. De absorberer vann hurtigere, føles ikke tunge å ha på, og er ikke ru og skadelige som vanlige håndklær. Har kjøpt mine her, men de er sikkert å få tak i til en billigere penge andre steder: http://www.coolstuff.no/Towel-Twister - Vurder å klippe håret, så du kan få en frisk start. Litt kortere hår som er sunt, ser gjerne finere ut enn langt hår som er superslitt. Heller ikke et råd jeg ofte følger selv, men synes liksom det må nevnes Endret 17. juni 2015 av Antlers 1
Gjest Mocchhaa Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 For mye protein vil gjøre håret stivt og tørt, slik at det lettere brekker, så det handler om å lære seg å lese hva håret trenger. Har selv endt opp med tyggishår etter bleking, og redken extreme strength builder plus reddet virkelig håret mitt. Jeg bruker ikke hele serien. kun plus kuren, da det holder lenge for meg. Påfører i håndkletørt hår etter vask med rensesjampo, og lar sitte i minst 15 minutter. Har ikke behov for balsam etter jeg har skylt ut kuren, da den i seg selv gjør håret mitt utrolig glatt, mykt og lett å kjemme, men passer på å bruke fuktbevarende/givende sjampo og balsam (evt. vaske med kun balsam) frem til neste gang det er tid for kur. Jeg har ikke noe fast regime for når kuren benyttes. Ser an hvordan håret føles, og tilfører protein hvis det trengs. I starten har jeg brukt hårkuren kanskje tre ganger i løpet av to uker, og deretter mer sporadisk. Noen kjekke ting å vite: - Kjemisk tørt/skadet hår skal egentlig kun børstes når det er vått og har hårkur eller balsam i seg, fordi det lettere knekker når det børstes tørt. Dette rådet følger jeg på ingen måte slavisk selv, men jeg passer i alle fall på at håret er helt tørt før jeg børster forsiktig gjennom det, og bruker ofte naturbørste. Børsting av halvfuktig hår er ikke bra for noen. - Ligg unna varme. Krølling og retting med varmeredskap = mord, særlig når håret allerede er såpass skadet. Selv om det slitte håret kanskje ser finere ut når du retter det, skaper du bare en ond sirkel ved å påføre det mer skade. Hårføner et ikke like farlig, men heller ikke dette er bra for håret. La håret lufttørke så ofte du kan, og hvis du må føne det - bruk svak varme. - Beskyttende frisyrer er undervurdert. Når håret henger løst, blir det utsatt for mekanisk slitasje, ved at det gnisser mot og henger seg fast i ting. Fletter, dult, eller grorudpalme er fint for å beskytte håret. Om man sover med dult/grorudpalme, blir det ikke så fort fett heller, og da kan man drøye tiden til neste hårvask. Overdreven vasking er jo, som kjent, ikke bra. Pass på å bruke en hårvennlig strikk. Disse er fine til hjemmebruk, og til å sove med http://bridgetteraes.com/wp-content/uploads/2013/03/Scrunchie-.jpg - Minimer mekanisk slitasje ved å velge glatte putetrekk. Som en bonus er det bra for huden i ansiktet også. Silke (eller polyester om man ikke vil bruke så mye penger) er gull verdt for skadet hår. -Bytt til mikrofiberhåndklær spesielt designet for hår. De absorberer vann hurtigere, føles ikke tunge å ha på, og er ikke ru og skadelige som vanlige håndklær. Har kjøpt mine her, men de er sikkert å få tak i til en billigere penge andre steder: http://www.coolstuff.no/Towel-Twister - Vurder å klippe håret, så du kan få en frisk start. Litt kortere hår som er sunt, ser gjerne finere ut enn langt hår som er superslitt. Heller ikke et råd jeg ofte følger selv, men synes liksom det må nevnes TUSEN TAKK! Skal investere i naturbørste og mikrofiberhåndklær og det som er. Virkelig, tusen takk! Er helt desperat altså. Har klippet håret opp litt, men kjenner at hele håret er slitent. Jeg vil egentlig tørke det med hårføner så er jeg ikke uheldig å river av meg noe hår mens det tørkes (ja, bare jeg kommer borti og er litt uheldig hører jeg at det knekker/brytes av) men skal gjøre så godt jeg kan. Er det lurt å la håret slappe av ved og ikke vaske håret på 3-4 dager nå eller burde jeg fortsette å vaske det, hver andre eller tredje dag kansje? Er litt redd for å vaske det. Når jeg isåfall gjør det, er det lurere å da bare bruke balsam sier du? For en periode isåfall?
Gjest Mocchhaa Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 La håret hvile litt. Hvis du har brukt color b4, så skjønner jeg det med lukta. Lukter forferdelig. Skyllet du håret med eddik etterpå, det hjalp meg. Ellers brukte jeg redken all soft shampo/balsam etterpå, og håret ble ikke nevneverdig skadet. Haha jeg satt med tomatsaus å puree i håret jeg Fæl lukt.
Antlers Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 (endret) TUSEN TAKK! Skal investere i naturbørste og mikrofiberhåndklær og det som er. Virkelig, tusen takk! Er helt desperat altså. Har klippet håret opp litt, men kjenner at hele håret er slitent. Jeg vil egentlig tørke det med hårføner så er jeg ikke uheldig å river av meg noe hår mens det tørkes (ja, bare jeg kommer borti og er litt uheldig hører jeg at det knekker/brytes av) men skal gjøre så godt jeg kan. Er det lurt å la håret slappe av ved og ikke vaske håret på 3-4 dager nå eller burde jeg fortsette å vaske det, hver andre eller tredje dag kansje? Er litt redd for å vaske det. Når jeg isåfall gjør det, er det lurere å da bare bruke balsam sier du? For en periode isåfall? Bare hyggelig. Får håpe det hjelper Vask så lite som mulig. Det er som regel luggen som først blir fet/oljete, og det går fint an å bare vaske den, dersom den drar ned helhetsinntrykket. Et annet tips er å lage en slik flette (finnes mange forskjellige varianter). Den skjuler effektivt at håret er litt fett: http://pophaircuts.com/images/2014/03/Braided-Bangs-Hairstyles-for-Long-Hair.jpg Jeg er ingen Redken-ekspert, men jeg synes det høres voldsomt ut med proteiner i alle produktene du bruker. Hårkuren i seg selv er jo full av dem, og det samme med sprayen. Det jeg har tenkt er at sjampo og balsamen er best egnet for hår som mangler litt protein. Sprayen og kuren (plus kuren, altså) er mer for de som har ødelagt håret sitt. Det er ikke slik at man "reparerer" håret enda mer ved å bruke alle produktene samtidig (dessverre ). Når håret brekker rett av høres det virkelig ut som proteinoverdose, så jeg ville valgt en annen sjampo og balsam. Gjerne noe som har silikoner og/eller olje i seg (men husk at det da er greit å bruke rensesjampo før du bruker kuren, så du får vasket vekk evt. silikonbelegg først). Cat-sprayen er nok litt overkill når den brukes rett etter kuren. Prøv heller å spre det ut litt. Om du holder deg til kuren nå. så kan du bruke sjampo og balsam som gir fukt. Når håret er i bedre form kan du bruke extreme sjampo og balsam og kanskje en fuktighetskur innimellom, og extreme-kuren en sjelden gang. Cat-sprayen kan du kanskje bruke når du går tom for extreme-kuren. Husk at alle hårmanker er forskjellige, så du blir nødt til å prøve deg frem, men slik du beskriver situasjonen, ville jeg roet ned på protein. Prøv å få inn minst to (kanskje flere) hårvasker med fuktighetsgivende produkter før du putter noe mer protein i håret. Etterhvert vil du finne balansen som gjør at håret hverken blir seigt eller så sprøtt at det knekker rett av. Om du vil forsøke balsammetoden, har jeg og andre brukere skrevet en del om det i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=648321&p=10805568 Edit: fikset link Endret 17. juni 2015 av Antlers
Gjest Mocchhaa Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 Bare hyggelig. Får håpe det hjelper Vask så lite som mulig. Det er som regel luggen som først blir fet/oljete, og det går fint an å bare vaske den, dersom den drar ned helhetsinntrykket. Et annet tips er å lage en slik flette (finnes mange forskjellige varianter). Den skjuler effektivt at håret er litt fett: http://pophaircuts.com/images/2014/03/Braided-Bangs-Hairstyles-for-Long-Hair.jpg Jeg er ingen Redken-ekspert, men jeg synes det høres voldsomt ut med proteiner i alle produktene du bruker. Hårkuren i seg selv er jo full av dem, og det samme med sprayen. Det jeg har tenkt er at sjampo og balsamen er best egnet for hår som mangler litt protein. Sprayen og kuren (plus kuren, altså) er mer for de som har ødelagt håret sitt. Det er ikke slik at man "reparerer" håret enda mer ved å bruke alle produktene samtidig (dessverre ). Når håret brekker rett av høres det virkelig ut som proteinoverdose, så jeg ville valgt en annen sjampo og balsam. Gjerne noe som har silikoner og/eller olje i seg (men husk at det da er greit å bruke rensesjampo før du bruker kuren, så du får vasket vekk evt. silikonbelegg først). Cat-sprayen er nok litt overkill når den brukes rett etter kuren. Prøv heller å spre det ut litt. Om du holder deg til kuren nå. så kan du bruke sjampo og balsam som gir fukt. Når håret er i bedre form kan du bruke extreme sjampo og balsam og kanskje en fuktighetskur innimellom, og extreme-kuren en sjelden gang. Cat-sprayen kan du kanskje bruke når du går tom for extreme-kuren. Husk at alle hårmanker er forskjellige, så du blir nødt til å prøve deg frem, men slik du beskriver situasjonen, ville jeg roet ned på protein. Prøv å få inn minst to (kanskje flere) hårvasker med fuktighetsgivende produkter før du putter noe mer protein i håret. Etterhvert vil du finne balansen som gjør at håret hverken blir seigt eller så sprøtt at det knekker rett av. Om du vil forsøke balsammetoden, har jeg og andre brukere skrevet en del om det i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=648321&p=10805568 Edit: fikset link Da tror jeg at jeg skjønner. Skal roe ned på alle disse produktene og finne noe med fuktighet i Takk for link og gode råd. Du har virkelig vært til stor hjelp nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå