AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Jeg har forstått det sånn at det er vanlig å takke de foreldre og svigerforeldre i starten av talen man holder for brudgommen. Problemet mitt er at jeg ikke føler jeg har noe å takke svigerforeldre for. Derimot er det et søskenbarn av mannen min vi har god kontakt med, som jeg gjerne vil si noen fine ord om. Jeg har også lyst til å si mange fine ord til mine egne foreldre. Svigerforeldrene mine har ikke vært slemme mot meg eller noe sånt, det er mer at vi har et ikke-forhold. De stiller aldri opp for mannen min, det er det søskenbarnet eller mine foreldre som gjør. Er ikke sikker på svigerforeldrene innser hvor dårlig forhold vi egentlig har, og vet de vil bli fornærmet om jeg ikke sier noen fine ord til dem. Men det er en viktig dag for meg, og jeg har lyst til å gjøre ære på dem som faktisk stiller opp for oss. Hva gjør jeg? Skal jeg lyve - si tusen takk for at dere alltid har vært der for meg, og at dere tok så godt i mot meg? Kan jeg si noen fine ord til søskenbarnet om hvor godt han har tatt i mot meg og hvor viktig han er for mannen min uten å si noe særlig til mine svigerforeldrene? Jeg synes dette er utrolig vanskelig :/ Anonymous poster hash: f5767...352
Dricka Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Du kan takke dem for den fantastiske mannen de har skapt. Altså uten dem, så hadde du aldri giftet deg med den mannen heller 5
Anglofil Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Enig med Camo. Hadde prøvd å finne noe som er positivt, det må jo ikke være "takk for at dere har vært der for meg". Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Det kan jeg si Men kan jeg si bare det til foreldrene, og så til søskenbarnet si takk for at du har tatt så godt i mot meg, vi vet du er der for oss og du er viktig for oss? Anonymous poster hash: f5767...352
melatonin Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Hvis jeg og skal holde tale så skal jeg bare takke for at de har skapt og oppdratt en flott mann. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #6 Skrevet 18. juni 2015 Jeg synes du kan takke søskenbarnet uten å si så mye om svigerforeldrene. Selvfølgelig kan du takke dem for den fantastiske mannen som du nettopp har giftet deg med. Og gli over i noen pene ord om mannen din. Har de hjulpet til i forbindelse med bryllupet? Da kan du nevne det. Eller du kan takke for å ha blitt godt mottatt av mannens familie, og trekke frem søskenbarnet spesielt. Trekk frem en konkret episode, en gang de har fått deg til å føle deg virkelig velkommen i familien/en gang de har stilt opp for dere når dere har trengt det. Da får du takket riktig person, uten at det blir veldig tydelig at svigerforeldrene dine og du har et ikke-forhold. Ellers ville jeg overlatt til mannen å takke sine foreldre. En god tale er kortfattet, det er veldig lett at den blir for lang. Hvis du ikke vil si så mye om søskenbarnet (for ikke å såre/fornærme svigerforeldrene) kan du også takke dem i takkekortet. Hos oss var det mannen som sto for takkingen, han holdt tale først. Hadde svigerforeldrene mine vært i bryllupet ville jeg ikke takket dem, (bortsett fra for å slurve med prevensjon, kanskje), de har ikke bidratt til å gjøre mannen min til den han er, det er en jobb han har måttet gjøre selv som voksen. (Nå er det litt spesielle forhold, han hadde ikke noen god barndom.) Anonymous poster hash: c3f33...a3f
Luckiness Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 Først takker du dine foreldre. Så takker foreldrene for å ha oppdratt ham til den han er i dag. Deretter går du videre til søskenbarnet hans. Deretter resten av talen. Ofte vil man vel gjerne si en del mer til sine foreldre enn svigers. Kommer jo også helt an på hvilket forhold man har, hvor ofte man møtes, om man kjenner hverandre godt, har vært sammen med sønnen deres lenge osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå