Gå til innhold

Hvor mye kan jeg redusere løping uten at det går utover prestasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har løpt mye de siste to årene, gjerne 50-60km i uka og har i tillegg slitt med mat og vekt. Løpingen er noe jeg ånder for, jeg liker det veldig godt og det gir meg en enorm mestringsfølelse. Nå må jeg redusere treningsmengden for det blir for mye for kroppen. Har kommet meg opp i normal BMI, men løpingen gir meg belastningsskader. Kroppen min tåler ikke treningsvolumet. Jeg løper en mil på 45 min og jeg vil ikke at løpeformen skal bli dårligere. Hvis jeg nå reduserer løpingen til to løpeturer der jeg løper 1 mil og en intervalløkt, vil jeg da prestere dårligere, eller kan det ha motsatt effekt? Jeg føler jo aldri at jeg blir restituert. Men føler liksom tre løpeøkter blir så lite, men er det tilfelle? Dere andre som driver aktivt med løping, hvor ofte løper dere?

Anonymous poster hash: 26bba...c7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke drevet med løping på mange år, men jeg har sykla siden jeg slutta å løpe. Felles for begge treningsformer er at trening bryter ned kroppen, men gir også kroppen et signal om å bygge den opp sterkere, slik at vi kommer i bedre form. Hvis kroppen skal klare å bygge seg opp må du imidlertid gi den tid til det.

Det høres ut som du får for lite restitusjon i forhold til treningsmengden, så jeg vil tro du kan få en positiv overraskelse ved å gå ned til tre turer i uka, der en av dem ikke er så veldig lang eller hard.

Du må også huske på at kroppen klarer ikke være på topp hele året igjennom. De som konkurrerer om å vinne Tour de France går ikke inn i TdF mens de er i toppform. For å prestere best mulig er de på 95% når touren begynner, så kommer toppformen etter noen dager. I tillegg er gjerne toppformen på hell når touren går mot slutten. Det å skulle ha to slike formtopper i året er utrolig krevende, og det er ikke mange som orker det.

Mot slutten av sesongen er det mange som tar noen ukers treningsfri, det har kroppen godt av. Jeg er ikke proffsyklist, men trener på det som kan kalles høyt amatørnivå. I oktober begynner jeg å bli mentalt mett av å sykle, pluss at det blir mørkere og kaldere i været. Da passer det bra å kutte ned på både lengden på treningsturene og antallet turer. I november/desember har jeg noen uker der jeg nesten ikke trener utholdenhet, før jeg begynner å trene svømming og spinning inntil snøen kommer og jeg kan gå på langrenn.

Det er absolutt sunt for kroppen å få en slik periode hvert år der den kan slippe seg ned. Hvis man vil prestere høyt til konkurransesesongen er det best om kroppen får en slik pause.

Endret av Wiggins
AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut langkjøringer med intervaller?

Anonymous poster hash: 96e7e...61e

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke belastningsskader har du fått av løpingen? Selv løper jeg hver dag, minst 5 km og maks 10 km. Har gjort det i omtrent ett år, før det løp jeg rundt fire-fem ganger i uka. Har aldri hatt belastningsskader. 

Anonymous poster hash: cc6a6...e1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...