Gå til innhold

Syk undulat:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flinke undulatmennesker her? Pippen er ti år gammel, og de siste par dagene har han begynt å bruse seg opp, være roligere enn han pleier, synge mindre og virke generelt slappere. Han er fortsatt ute og flyr noen ganger hver dag (åpent bur hele dagen), og har ingen problemer med de vanlige flyrundene. Han spiser, og ser ikke ut til å ha forstoppelse. Avføringen er kanskje en tanke løs. Han får bare frø og friskt vann til hverdags, salatblad eller agurk innimellom. Han har alltid vært en skikkelig sosial pratemaker, så dette er ikke likt han:-( Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Skrevet

Hva er normal levealder på en undulat? Kanskje han bare begynner å bli gammel og sliten. Hvis det ikke går over, så får du høre med veterinær for sikkerhets skyld

Skrevet (endret)

Har bopper han med stjerten eller har misfarge rundt vokshuden? Har du introdusert nye fugler den siste tiden uten å ha de i karantene? Er han alene eller i flokk?
Han begynner å dra på årene, så det er mulig det gjør det. Men du kan prøve å blande 5ml med eplecidereddikk i en liter vann for å gi ham som drikke. Det er bra for immunforsvaret. Om du ikke ser noen forbedring løpet av de nærmeste dagene eller om formen blir verre er det lurt å ta ham med til en veterinær som kan fugl.

Endret av Fiolinisten
Skrevet

Tusen takk for tips!

Han bor alene, så ingen nye fugler er introdusert. Det vil si, han føler seg ikke alene, han har et par badeender og litt sånt som han er travelt opptatt med å kurtisere, hihi. Men ikke nå, selv ikke bade-Anna får den vante oppmerksomheten:-( Han vipper ikke med stjerten, og er heller ikke ustø på pinnen, men sover ikke lenger på den vanlige huska si så føler seg nok litt ustødig allikevel. Ikke noe puss eller misfarge noe sted.

Prøver med eplecidereddik i første omgang, så tar jeg han med til veterinær mot helga hvis han ikke blir bedre. Han er jo gammel, men han har vært så livlig og ung til sinns bestandig, så trist å se han sånn som dette:-(

Skrevet

Det er mulig han rett og slett begynner å bli gammel.
Gjennomsnittlig levealder for vanlig undulat er ca ti år, selv om enkelte kan bli så mye som tjue.

Min Pippels døde syv år gammel, uten at han hadde vist et pukk av symptomer på at noe var galt. Han kvitret fornøyd om morgenen da jeg dro på jobb, og så lå han død på bunnen av buret da jeg kom hjem samme ettermiddag.

Men prøv med de rådene du har fått, og blir han bare pjuskere er det nok lurt å ta en tur til en fuglespesialist-veterinær bare for å få tatt en titt på pippen.

Skrevet

Huffameg, jeg må nok reise til veterinæren i morgen:-( Stakkar lille, han virket litt kvikkere en liten stund på ettermiddagen, men nå satt han med hodet gjemt bak på ryggen og reagerte ikke da jeg klappet han en gang. Og denne liker egentlig ikke å bli klappet. Jeg fikk plukket han opp og sett om det satt fast noe avføring, men det ser ikke ut til at det gjør det. Syns dette er skikkelig trist, har hatt han så lenge:-(

AnonymBruker
Skrevet

Undulater kan bli 10-15 år, bare sånn hvis noen lurte. 

Anonymous poster hash: fbe21...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...