Pink_tulip Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Jeg er en mamma i midten av 30-åra som har kommet dit at jeg kjenner meg desperat etter å gjøre noe ift trening og kosthold. Jeg er ikke opptatt av å bli perfekt eller syltynn, men å føle meg vel, kle meg mer som jeg ønsker, få mer overskudd og ha litt mindre rundt magen. Jeg er i utgangspunktet normalt slank og har aldri tidligere måttet jobbe veldig hardt for å gå ned i vekt. Trente moderat da jeg var yngre og var stort sett fornøyd med meg selv. De siste årene har vært krevende pga fire tette svangerskap, derav en dødfødsel. Sorgprosess, tøffe svangerskap, våkenetter, ut og inn av jobb har gått... - men det har krevd sitt. Vært mye alene med barna på kveldene pga mannen min sin jobb. Etter siste svangerskap og etter ammeslutt, har jeg plutselig gått opp i vekt, og for første gang sliter jeg med å gå ned. Er ikke kjempestor, men føler meg "tynntjukk". Ser at jeg en del ekstra både rundt midje, ved armene, brystet, lårene osv. Huden er slappere enn før, og tiltaket og motivasjonen ift det å trene er pr nå svært lav. Å gå gjennom livskriser er ikke alltid en pådriver for å ta tak i alt mulig på en gang. Jeg er i gang med å gå litt turer - jeg må begynne et sted - men jeg ønsker å jogge og etter hvert begynne med styrketrening. Har angst for helsestudio, og ønsker å trene hjemme. Det jeg lurer på er i grunnen to ting: 1. Kan noen fortelle meg en solskinnshistorie eller to om hvordan du eller noen du kjenner, kom deg ut av tralten og fikk en sunnere livsstil/ gikk ned i vekt? Hva skulle til? Hvilke treningstips kan du komme med? Trenger motivasjon! Alt er av interesse. 2. Sitter det noen ildsjeler der ute som har lyst til å lage en enkelt treningsprogram, evt komme med noen tips, som går på gåing/ jogging/ styrketrening hjemme? Jeg er allerede medlem i Live Gym og skal benytte meg av det fremover. Håper på å klare å snu trenden, slik at både jeg og familien, vil ha glede og nytte av en livsglad og litt sprekere mamma som er mer fornøyd med seg selv. Takk!
Nixnick Skrevet 16. juni 2015 #2 Skrevet 16. juni 2015 Jeg har gått ned 14-15 kilo siden januar, ved å spise mindre mengder mat, og kutte ned på godterier. Jeg spiser all slags mat, men regulerer kalorier ved å tilpasse mengdene mat. Har ikke gått sulten eller noe, og har spist godterier i helgene (dog i mindre mengder enn tidligere). Jeg har trent ganske hardt 3-5 ganger i uken i 3 år, men det er først når kostholdet ble endret jeg gikk ned i vekt. Trening er kjempebra, og det får en til å føle seg bedre, kroppen fungerer bedre osv, men om du er ute etter å gå ned i vekt, er kostholdet absolutt viktigst. Selv har jeg holdt meg rundt 1500 kcal pr dag. Registrerer det jeg spiser på Myfitnesspal, og har da en god oversikt over hva jeg spiser. Litt styr i starten med veiing av mat osv, men nå tar jeg det litt mer på gefühlen. Jeg synes ihvertfall det er et godt verktøy. Angående trening så er min beste anbefaling å gjøre øvelser som du synes er relativt gøy. Det er fort gjort å miste motivasjonen hvis det blir et ork å komme seg gjennom treningsprogrammet. Lykke til!
Snabeltann Skrevet 16. juni 2015 #3 Skrevet 16. juni 2015 Vil bare ønske deg lykke til! :-) tre barn her - mid 30's... full jobb- og har.fått joggedilla. Startet med turløyper i fjor sommer -fikk med endomondo og begynte å gjenta en turløype...helt til jeg begynte å jogge den.nog så jogget jevnlig en-to gang i uka. Nå har jeg begynt på et treningsstudio også. Men er der mest om morgenen når det er lite folk der. Begynt på tabata - som er gøy! Har fått masse overskudd og det er godt ! Nå har jeg meldt meg på et løp på 10 km -og håper å trene meg opp såpass at jeg skal klare det på en time. :-) klarer jeg -klarer du! :-) good luck!
Pink_tulip Skrevet 16. juni 2015 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2015 Takk for motivasjon og tips, Nixnax og Snabeltann! Spennende og fint å lese hva dere har fått til. Et par oppfølgingsspørsmål: - Myfitnesspal, er det en app på mobilen? - Hvordan fungerer Endomondo? Tar gjerne imot enda mer motivasjon fra flere mammaer som har fått det til!
^^Belle^^ Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Jeg har fått det til. Har tatt av totalt 13 kg fra jeg var på mitt tyngste, men også opparbeidet meg god muskelmasse vs. omtrent null muskelmasse da jeg var på mitt tyngste. For første gang i hele mitt liv er jeg faktisk fornøyd med kroppen min - strekkmerker til tross. Og jeg begynte slik som deg! Gikk masse og lange turer da minsten var baby. Etterhvert måtte jeg ta tak i kostholdet også, som virkelig ikke lignet noenting. Nå har jeg opprettholdt denne vekten og livsstilen i godt over et halvt år, noe jeg er veldig stolt over. Jeg har funnet gode erstatninger for tidligere favoritter (begynte med for eksempel litt cottage cheese i stedet for smør - nå spiser jeg flere bokser i uka) og kuttet ut de små kalorityvene som majones og de store (for meg) kalorityvene sjokolade og chips. Jeg tror det var det som gjorde utslaget for meg. Små justeringer som jeg klarte å opprettholde over tid. Resten kom av seg selv etterhvert, som at jeg gikk over på knekkebrød i stedet for brødskive, og at jeg nå prøver å holde meg unna mest mulig brødmat i det hele tatt, og at jeg har kuttet mengden på pasta og poteter og spiser kun grovt. Magen min er SÅ fornøyd. Når det er sagt, så koser jeg meg innimellom med noen ruter sjokolade, en meny fra McD eller som i går 4 kanelboller , uten dårlig samvittighet i det hele tatt. Men poenget her er moderasjon, noe jeg ikke var i stand til å gjøre før. I tillegg fant jeg en treningsform som jeg virkelig likte å gjøre, og ikke bare noe jeg følte jeg burde gjøre. Først var det turer (som for utrente meg var mer enn nok), så ble det spinning. Jeg merket fort at å trene gir meg overskudd, noe som er alfa og omega for en småbarnsmamma som du sikkert vet. Min mann er også mye borte, og jeg takler barna SÅ mye bedre når jeg har litt trening innabords.
Gjest me2u Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Jeg teller kanskje ikke, men jeg BLIR mamma om 4-6 uker Jeg er 33 år har jogget gjennom hele svangerskapet(i snitt 4 mil i uka) og har spist det samme som før jeg ble gravid. Utenom pupper og mage så ser ikke kroppen gravid ut og har hittil kun lagt på meg babyvekt. Vil tror at jeg smetter tilbake til gammel form så fort baby er ute, men man vet selvsagt aldri. Jeg kan iallefall si at jeg er fornøyd med det fysiske hittil og jeg kommer til å starte med trilleturer så fort mini er ute og etterhvert starte opp igjen med joggingen så fort kroppen er klar for det. Med mindre det skjer noe veldig dramatisk under fødsel så vil jeg tro at det går fort når jeg satser på å løpe til jeg føder Mitt råd er å starte i det små og ikke sette seg for store mål. Da jeg startet å jogge så var målet å rett og slett å klare å ta meg små rolige joggeturer 3 ganger i uka, ikke noe mål om mila på under en time etc. Bare å få kroppen i gang. Jeg var ikke nådig og på lik linje med andre forpliktelser og jobb så SKULLE jeg sette av faste dager og tider som ble dedikert til joggingen(selv om det gikk saktere enn en skilpadde i starten). Det var tøft i starten, men jeg ble overrasket over hvor raskt progresjonen kom uke etter uke. Plutselig var jeg bitt av joggebasillen og har løpt flere ganger i uka siden da. Når det kommer til kostholdet så har jeg vokst opp med typisk kneippbrød, loff, syltetøy, brunost, Grandiosa og og mye enkel fastfood med lyse baguetter som slenges i ovnen og ferdig lasagna. Når jeg startet å jogge så ble jeg automatisk mer bevisst på å putte i meg næringsrik mat med gode og sunne råvarer. Jeg finner mye inspirasjon på matblogger og handler inne mat en uke av gangen så jeg slipper å planlegge og overtenke på middager i en travel hverdag. Det gjør også at det er lettere å spise rett enn å ty til enkle løsninger på tom mage og med null inspirasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Jeg har to barn, er i slutten av 30-åra, og har nå klart både å gå ned 12 kilo, OG få en mye strammere og finere kropp med mer muskler. Som deg er jeg ikke av typen som drar på treningssenteret. Så all trening jeg gjør foregår innenfor husets 4 vegger. Jeg startet med å telle kalorier i 10 uker. Det var skikkelig pes, men ungene syntes det var spennende at vi hele tiden dro frem vekta, og så hva masse forskjellig veier. Registrerte alt på greteroede.no. I tillegg begynte jeg å trene fast to ganger i uka. (Etter at barna er lagt.) Jeg startet med ett mål om å trene 2 ganger pr uke, og å spise ca 1300 kalorier pr dag. Men endte opp med ca 1600 kalorier om dagen, og 3 faste treningsøkter i uka. I starten ble det mest kardiotrening - altså fokus på fettforbrenning. Har noen treningsspill som fokuserer på det, og som jeg synes er morsomme. Etter hvert la jeg til ett par styrkeøvelser fra pilates. Planke og "one hundreds" . Og så har det blitt mer og mer styrke, og mindre og mindre kardio. (Men oftest en blanding.) Jeg forsøker å være prinsippfast på at jeg skal trene på mine faste dager. Er jeg sliten, blir det ett minimum av styrkeøvelser. Er jeg motivert og klar, blir det en lang økt med alt. Det viktige er at jeg ikke sluntrer unna, men tar en økt. Som oftest går det lettere når jeg først er i gang. Jeg har sluttet nesten helt å spise sjokolade. Har byttet ut brus med vann med bobler, og begrenser veldig hva jeg spiser av mat med mye karbohydrater eller mye fett. Litt mindre poteter, litt mindre ris, litt mindre pasta. Og har erstattet dette med grønnsaker. Nå har jeg sluttet å telle kalorier. Jeg vet ca hva som er ett passe matinntak for meg i løpet av en dag. Kun EN frukt om dagen. "så mye jeg vil" av bær og grønnsaker. (Unntatt mais, som har MYE karbohydrat.) Kake/sjokolade/godteri er lov, men i små mengder, og kun ved sosiale tilstelninger eller hvis kroppen "krever". (Små mengder = ett til to normale kakestykker eller to ruter sjokolade, eller 10 biter smågodt.) En positiv bieffekt er at barna nå også spiser sunnere, fordi jeg gjør det. Og vi lager mer mat sammen. Anonymous poster hash: 9280e...46f
Nixnick Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Takk for motivasjon og tips, Nixnax og Snabeltann! Spennende og fint å lese hva dere har fått til. Et par oppfølgingsspørsmål: - Myfitnesspal, er det en app på mobilen? - Hvordan fungerer Endomondo? Tar gjerne imot enda mer motivasjon fra flere mammaer som har fått det til! Myfitnesspal laster du ned til mobilen ja! Da kan du scanne eller legge inn matvarer, også norske, og du kan legge inn dine egne oppskrifter osv. I tillegg kan du legge inn treningsøvelser og logge vekt/mål. Jeg synes den er genial!
Gelica Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Det er mange bra treningsprogrammer på youtube som du kan trene til hjemme. Jeg anbefaler jillian michaels 30 day shred eller no more trouble zones. Disse kjenner man virkelig gjør noe med kroppen og det er jo ganske motiverende. Hun har flere videoer på youtube, så det er bare å søke Vet ikke med deg, men jeg er i hvertfall sånn at dersom jeg har trent en dag eller vet jeg skal trene den dagen blir jeg automatisk mer oppmerksom på hva jeg putter i munnen. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå